Antena Căutare

Portul popular românesc, copiat de încă un brand major. Cine a furat modelul, după cazul Louis Vuitton

UNESCO a adăugat pe lista Patrimoniului cultural imaterial o serie de practici din cultura română. Meșteșugurile românești sunt încă o parte importantă din cultura țării. În ceea ce privește portul popular, branduri de top se inspiră din cultura noastră, însă de multe ori omit să menționeze sursa.

Galerie
Comunitățile care protejează patrimoniul cultural imaterial sunt importante în societatea de astăzi | ProfiMedia

La Blouse Roumaine este una dintre cele mai active comunități care promovează portul tradițional. Aceasta continuă campania „Give Credit”, care a luat naștere după ce mai multe branduri de top s-au inspirat de la portul popular românesc, fără să menționeze sursa de inspirație.

Citește și: Decizia Louis Vuitton după campania „Give Credit”. Ce se întâmplă cu hainele inspirate din folclor, chiar de Ziua Universală a Iei

Portul popular românesc, copiat de încă un brand major. Cine a furat modelul, după cazul Louis Vuitton

După ce la finalul lunii iunie, chiar de Ziua Universală a Iei, în urma campaniei „Give Credit”, Louis Vuitton a retras bluza respectivă de pe site, recent o altă companie cunoscută a lansat o jachetă care prezintă o broderie din România.

Articolul continuă după reclamă

Deși elementele de pe haina respectivă par a fi preluate din portul gorjenesc, fiind asemănătoare cu creațiile meșterului popular Ciuncanu Gheorghe, ele s-au dovedi a fi de origine maghiară, din regiunea Țara Călatei - Kalotaszeg.

Citește și: Vlăduța Lupău, apariție deosebită pe scenă, alături de fiul ei. Cum sună vocea micuțului: „Iair a fost senzația concertului”

„Broderia de pe jacheta Mango este din România, dar de origine maghiară din splendida regiune etnografică Ţara Călatei - Kalotaszeg. Din Gorj ar putea fi stilul general, cromatica și stilizarea anumitor elemente decorative de pe margine.

Mango nu este primul brand care se inspiră din broderia maghiară din Țara Călatei fără să dea credit, deși există o documentare clară în zonă, scrisă inclusiv în engleză.

În descrierea produsului, Mango menționează doar faptul că este o broderie decorativă, jacheta fiind <<designed in Barcelona>> și <<Made in China>>. Este un alt caz de Give Credit și îl vom trata ca atare.

Dacă aveți textile din Țara Călatei cu astfel de modele, nu ezitați să le împărtășiți cu noi. Mulțumim!

INFORMARESetările tale privind cookie-urile nu permit afișarea conținutului din această zonă. E necesar să accepți cookie-urile social media pentru afisarea acestui tip de conținut. Modifică setările

Arta tradițională trebuie recunoscută, apreciată, protejată și valorificată inclusiv în beneficiul comunităților care au reușit să o creeze, să o păstreze și să o transmită mai departe”, este precizat de La Blouse Roumaine în postarea de pe pagina de Instagram.

Citește și: Mirela Vaida, imagini înduioșătoare cu copiii ei îmbrăcați în port popular. Cât de mult au crescut

Comunitatea dorește să strângă cât mai multe astfel de exemple de broderie din regiunea respectivă, astfel că apelează la ajutorul oamenilor originari de acolo sau care au luat contact cu oamenii locului, știind astfel valorile zonei.

INFORMARESetările tale privind cookie-urile nu permit afișarea conținutului din această zonă. E necesar să accepți cookie-urile social media pentru afisarea acestui tip de conținut. Modifică setările

Comunitatea La Blouse Roumaine are o voce puternică și este susținută de oameni din întreaga României și diaspora. Portul popular românesc reprezintă o mândrie, mulți dintre români păstrând în casă obiecte vestimentare sau de decor de la bunici și străbunici.

Acestea nu au doar valoare sentimentală, fiind confecționate de oameni dragi din familie, ci și națională, reprezentând valori ale românilor.

Citește și: Ziua Universală a iei 2020. Cum poți purta această bluză, simbol al României

Brandurile de top de lumea întreagă se inspiră de la porturile tradiționale din diverse culturi, de multe ori nespecificându-le în descrierea produselor.

Acest lucru este necesar să se schimbe, iar campaniile precum „Give Credit” pot face mai mult decât asta.

Google marchează ziua de azi, 19 septembrie 2024, cu un doodle special. Pe cine celebrează în această zi de joi... Ce alimente a putut cumpăra o româncă în Elveția cu 250 de lei: „Toată lumea îmi spunea că o să fie o țară scumpă”...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 31 octombrie 2024. Andreea și Andra au câștigat suma de 25 000 lei
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 31 octombrie 2024. Andreea și Andra au câștigat suma de 25 000 lei Joi, 31.10.2024, 19:00
Premierele toamnei în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x