Karl Lagerfeld a murit pe data de 19 februarie 2019.
Citește și: Adevărul despre moartea lui Karl Lagerfeld! Boala secretă de care suferea celebrul designer
Considerat unul dintre titanii industriei de fashion, talentul incomparabil al designerului și cariera sa ce s-a întins pe o perioadă de 7 decade l-a înfățișat lucrând cu cele mai luxurioase case de modă. Notorietatea sa a fost cel mai bine conturată din momentul în care a preluat cârma conducerii Chanel: s-a alăturat casei franceze în 1983 , iar de-a lungul celor 35 de ani în care și-a desfășurat activitatea a fost responsabil pentru crearea unora dintre cele mai căutate piese vestimentare din lume, precum și cele mai inedite concepte artistice pentru prezentările de modă ale casei Chanel.
De asemenea, fiind unul dintre cei mai prolifici designeri din industrie, un fotograf și ilustrator fără egal, el a ocupat și funcția de director de creație al Fendi din 1977, alături de care și-a lansat eticheta omonimă și a lucrat la un flux aparent nesfârșit de colaborări și proiecte speciale.
Născut Karl-Otto Lagerfeld la Hamburg în 1933, acesta și-a început cariera de pe culmile înalte ale modei, lucrând pentru Pierre Balmain. Yves Saint Laurent, contemporanul său, i-a fost atât prieten cât și rival pe plan creativ.
Lagerfeld a continuat să lucreze pentru Chloé înainte de a-și ocupa pozițiile record la Fendi și Chanel, revitalizând etichetele acestor branduri și propulsându-le la statutul de superbranduri. A schimbat maniera în care femeile alegeau să se îmbrace și a devenit cu pași rapizi unul dintre cele mai recognoscibile chipuri în materie de modă- imaginea sa emblematică reprezentată prin coada de ponei, ochelarii întunecați de soare și cămașa albă a devenit un simbol internațional pentru distincție și calitate superioară.
A fost la fel de recunoscut și pentru opiniile sale juste și necenzurate, cât și pentru geniul său creativ și etica de lucru ireproșabilă.
Într-adevăr a fost sfârșitul unei ere, contribuția lui Lagerfeld în lumea modei și impactul pierderii acestuia resimțindu-se încă de la Săptămâna Modei din Milano și Paris, 2019.
Bruno Pavlovsky, președintele modei la Chanel, a declarat în acea vreme: „Cel mai mare tribut pe care îl putem plăti astăzi este să urmăm în continuare calea pe care a pavat-o - pentru a-l cita pe Karl - 'continuând să îmbrățișăm prezentul și să inventăm viitorul' "
Când Lagerfeld era pe cale să preia conducerea Chanel, toată lumea îi spunea „Nu o atinge. Este moartă". Din această cauză a devenit Karl unul dintre cele mai renumite minți creative: a reușit să sufle viață într-o carapace goală și să o umple cu o incomensurabilă energie creatoare.
Și în timp ce majoritatea contemporanilor săi - Yves Saint Laurent, Valentino Garavani și Azzedine Alaïa - și-au revizuit extinsele arhive prin expoziții retrospective, Karl a rezistat oricărei invitații de a privi înapoi.
"Nu sunt specialist în vintage.Nu pentru viața mea, nu pentru munca mea, pentru nimic. Nu am arhive. Poate că alte case păstrează arhive. Eu nu am nimic. Nu mă interesează ce am făcut sau ce au făcut cei de dinaintea mea. Mă interesează doar ceea ce fac, ce poate fi inspirat."
Au existat zeci de ani în care Chanel s-a transformat într-o afacere de aproape 10 miliarde de dolari prin constanta re-imaginării profilice ale codurilor emblematice ale casei( o rochie din denim încrustată cu perle într-un an, un costum futuristic din stofă de lână în altul); jumătate de secol petrecut pentru redefinirea vocabularului vizual al Fendi ( revitalizarea maniei pentru logouri) ; și relația cu întreruperi dintre el și Chloé în timpul anilor '60-'90 ( rochii lungi, romantice, curgătoare, pline de material fin și vaporos).
Însă Karl a fost și omul care a prezentat maselor basmul, lumea modei înalte. Atunci când a făcut parteneriat cu H&M în 2004 pentru a crea prima colecție de designer a mărcii, succesul acesteia a deschis porțile pentru ulterioare colaborări între case de modă de renume și branduri mici precum H&M, cea mai recentă fiind Giambattista Valli & H&M.
„Când am făcut H&M, am avut un fel de apel pentru persoanele care cumpără ieftin. Nu spun „ieftin”, pentru că oamenii sunt ieftini. Dar hainele nu trebuie să fie ieftine - se presupune că sunt bine proiectate și nu sunt scumpe. Există o diferență foarte mare. Când am făcut H&M, toată lumea a spus: „Nu o face”. Și a funcționat. Când am preluat Chanel, toată lumea mi-a spus: „Nu o face, este moartă, nu funcționează”. A funcționat dincolo. Așa că, mai bine nu ascult oamenii și nu-mi urmez decât instinctele ”
Karl a fost un deschizător de drumuri, un vizionar și mai presus de orice: unul dintre cele mai însemnate nume ale modei.
Întrebat de Elle UK într-un interviu dacă se teme de moarte, răspunsul lui a fost tipic Karl: "Shelley a spus 'Moartea poate să fie o trezire din visul realității.' , dar dacă mă întrebi pe mine, eu cred că este doar un somn din care nu te mai trezești."
Mesaj DUR pentru toți elevii de la o profesoară de origine română care predă în Franța: "Nu știu câți dintre voi aţ... Anca Florea, numită manager interimar al Circului Metropolitan Bucureşti...