Data când poți vedea ”Cometa diavolului” și tot ce trebuie să știi despre corpul ceresc cu coarne. Cât de periculos ar fi

E numită ”Cometa diavolului” pentru că, în urma exploziilor puternice, îi apar niște formațiuni care seamănă cu niște coarne. Însă e inofensivă, spun experții. Iată ce trebuie să știi despre corpul ceresc care e de trei ori mai mare decât Everestul.

o cometa care zboara in spatiu
E numită ”Cometa Diavolului” pentru că, în urma exploziilor puternice, îi apar niște formațiuni care seamănă cu niște coarne. Însă e inofensivă, spun experții. Iată ce trebuie să știi despre corpul ceresc care e de trei ori mai mare decât Everestul. | Shutterstock.com

Așa-numita Cometa diavolului are, de fapt, un nume mult mai puțin terifiant: Cometa 12P/Pons-Brooks. Ea orbitează în jurul Soarelui o dată la 71,2 ani, asemănător cu celebra cometă Halley.

Știm despre Pons-Brooks încă din 1812, când vânătorul de comete Jean-Louis Pons a observat-o la magnitudinea 4. Dar datele nu au fost suficient de precise pentru a prezice cu exactitate când și unde va reveni, așa că a fost redescoperită în 1883 de William Brooks.

De ce i se spune lui Pons-Brooks "Cometa diavolului"

Ei bine, la sfârșitul lunii iulie 2023, cometa a suferit o explozie, aruncând în aer o grămadă de gaz și praf și luminându-se de aproximativ 100 de ori, sărind peste noapte de la magnitudinea 17 la magnitudinea 12.

Astfel de izbucniri sunt aleatorii, imprevizibile și nu tocmai comune, deși cercetătorii au observat că Pons-Brooks, în special, a prezentat un astfel de comportament și înainte.

Această explozie a făcut ca a sa comă să se deformeze într-o formă de potcoavă sau de corn, cu un centru întunecat și aripi sau puncte luminoase.

După explozie, cometa s-a liniștit din nou și luminozitatea ei a rămas constantă până la începutul acestei luni, când a avut o nouă explozie, revenindu-i din nou coarnele.

Citește și: Descoperire revoltătoare într-un apartament din Bragadiru! Zece animale au fost găsite înfometate. Ce a zis Poliția Animalelor

Data când e vizibilă ”Cometa diavolului„ în România

”Cometa diavolului”, mai mare decât Muntele Everest, ar putea deveni vizibilă în următoarele săptămâni, scrie The Guardian. Este vorba despre o cometă criovolcanică și măsoară 17 kilometri în diametru. Corpul orbitează în jurul Soarelui la fiecare 71 de ani.

''Cometa se deplasează din constelația Andromeda către Pisces. Pe măsură ce face acest lucru, ea trece pe lângă stele luminoase, ceea ce o va face mai ușor de observat la anumite date. În special, pe 31 martie, 12P/Pons-Brooks se va afla la doar 0,5 grade de steaua strălucitoare numită Hamal'', a spus Dr Paul Strom de la Universitatea din Warwick.

Cometa a fost deja observată pe cerul nopții, iar experții se așteaptă ca aceasta să devină și mai strălucitoare în următoarele săptămâni. Strălucirea maximă o va atinge în cursul lunii aprilie și cel mai aproape de Soare va fi pe 21 aprilie.

Ocazional, cometa erupe atunci când radiațiile solare îi sparg învelișul de gheață, permițându-i să arunce criomagmă - o combinație de gheață și gaz - în spațiu.

În acele momente, miezul cometei se intensifică, conferindu-i un aspect vizibil mai strălucitor timp de câteva zile.

Citește și: O vânzătoare din Târgoviște a rămas fără 20.000 de lei din casa de marcat. S-a prins abia după trei zile. Cum s-a întâmplat totul

”Cometa diavolului” nu e un pericol pentru omenire

Mulți se întreabă dacă așa numita ”Cometa diavolului” reprezintă un pericol pentru planeta noastră. Răspunsul experților este clar: NU.

Pons-Brooks va trece între orbitele Pământului (în exterior) și Venus (în interior) înainte de a ieși din nou din sistemul solar intern. Nu va traversa niciodată orbita Pământului și nu reprezintă nici cel mai mic pericol pentru noi.

Cea mai apropiată distanță de Pământ va fi de 1,5 UA, adică o dată și jumătate distanța Pământului față de Soare, scrie astronomy.com.

Descoperire revoltătoare într-un apartament din Bragadiru! Zece animale au fost găsite înfometate. Ce a zis Poliția Anim... Ce se întâmplă cu sentința lui Vlad Pascu. Judecătoarea a redus pedeapsa, după ce tânărul și-a recunoscut faptele...