Antena Căutare

Eroii de pe ambalaje, responsabili de obezitatea la copii

Copii. Rotofei. Pufosi. Obezi. Un fenomen ce ia proportiile unei veritabile epidemii. De regula, vina cade pe unele alimente, pe modul cum sunt ele consumate, adica pe un stil de viata dezechilibrat.



In incercarea de a intelege mecanismele instalarii obezitatii, cercetatorii americani au evaluat inclusiv influenta pe care o au unele personaje din desenele animate, extrem de populare, asupra gustului si a preferintelor copiilor. "Mama, imi cumperi chipsuri Spiderman si bomboane Shrek?".

Depozitele si rafturile supermaketurilor sunt ticsite cu produse cu ambalaje ce-i ispitesc pe cei mici cu eroi din desene animate sau din filme indragite de copii. Pornind de la aceasta realitate, cercetatorii americani s-au intrebat daca, in realitate, exista o legatura intre modul publicitar de fi ambalate unele produse si kilogramele acumulte rapid de unii copii.

O explicatie pentru micutul „bucalat"

Articolul continuă după reclamă

Christina Roberto si colegii ei de la Universitatea Yale din Connecticut s-au straduit sa descifreze influenta pe care o au aceste ambalaje cu eroi din desene si filme asupra obiceiurilor alimentare a 14 fete si 26 de baieti cu varste intre 4 si 6 ani, insotiti de parintii lor. Subiectilor li s-au oferit trei alimente diferite: biscuiti cu miere; figurine gelifiate; morcovi mici (baby carrots).

2010/10/25//131614-hepta_18318.jpg

Cele trei alimente aveau ambalaje asemanatoare, avand inscriptionat pe pachet doar numele produsului. Dar pe un pachet din doua cercetatorii de la Universitatea Yale au avut ideea de a lipi un autocolant reprezentand eroi consacrati din desene animate: Scooby-Doo, Dora sau Shrek, personaje extrem de apreciate de copiii din Statele Unite si, de altfel, de copiii din lumea intreaga.

Apoi, cercetatorii au prezentat fiecarui copil, pe doua farfurii, doua pachete, dintre care unul cu autocolantul ispititor. Aceasta "operatie" a fost repetata cu alte doua pachete. Astfel, copiii au mancat de fiecare data continutul a doua pachete, dupa care ei au raspuns unui set de intrebari si scale de satisfactie, cu scopul de a putea fi evaluat gradul de apreciere de care se bucura produsul respectiv din partea copiilor.

De asemenea, s-a incercat sa se stabileasca si eventualele modificari ale gustului in functie de prezenta sau absenta autocolantului. Si nu mica a fost surpriza cercetatorilor americani sa constate ca eroii din filme si desene animate chiar reusesc sa modifice perceptiile gustului copiilor.

Concret, pe cele trei produse situatia este urmatoarea:

n) biscuiti: 37,5% dintre copii au declarat ca pachetele cu sau fara autocolant au acelasi gust; 7,5% prefera gustul biscutilor fara autocolant si 55%, cu autocolant.

n) figurine gelifiate - cifrele sunt comparabile: 10%, pachetele fara eroi si 52,5%, pachetele cu autocolant.

n) Baby carottes - diferentele sunt mai putin evidente: 25% au apreciat mai mult pachetele nemarcate si 50% pe cele fara autocolant.

2010/10/25//131615-__394_x_298_5815-126258-18_29_sante1.jpg

Astfel, cercetatorii au ajuns la concluzia ca simpla lipire pe pachet a unui autocolant cu unul dintre personajele indragite de copii are capacitatea de a tine sub control gustul copiilor, indiferent de varsta, aprecierea personala fata de aceste personaje sau timpul petrecut in fata micului sau marelui ecran.

Surpriza!

Cercetatorii de la Univesitatea Yale au cerut, de asemenea, copiilor sa aleaga unul sau altul dintre pachetele oferite. Si aici alta surpriza! Chiar si printre cei care gaseau ca alimentele au acelasi gust cu sau fara autocolant, majoritatea acestora au ales ambalajul cu eroi. Ceilalti au optat pentru pachetul continand alimente placute la gust.

Din lotul selectat pentru acest studiu, 87,5% au ales pachetul de biscuiti marcat; 85% figurinele cu autocolant si 72,5% morcovii cu autocolant.

Aceste rezultate, semnificative in plan statistic, demonstreaza ca eroii ce orneaza unele ambalaje pot influenta alegerea copiilor, chiar daca ei au gustat deja produsul respectiv intr-un ambalaj comun, chiar daca ei nu cunosc eroii descoperiti pe ambalaje.

2010/10/25//131617-__337_x_298_5815-126259-18_29_sante2.jpg

Potrivit rezultatelor acestui studiu, influenta eroilor imaginari este mai mica atunci cand vorbim despre alimentele bune pentru sanatate. Pentru autorii studiului, aceasta exceptie ar putea fi explicata prin faptul ca micutii n-au obiceiul de a cauta pe pachete un personaj anume.

Cu o exceptie: Bob buretelul aplicat pe pachetele de legume a contribuit la o explozie a incasarilor din vanzarea acestor produse.

Dar in Statele Unite, ca de altfel si in Franta, personajele de desene animate sunt in majoritatea lor folosite pe ambalajele de junk food: cereale foarte dulci, ambajale pentru hamburger sau cartofi prajiti in fast-food, bomboane, racoritoare indulcite etc.

Desigur, rezultatele acestui studiu vor trebui confirmate printr-un alt studiu de amploare, care sa ateste fara echivoc faptul ca adaugarea acestor eroi imaginari pe ambalaje are drept urmare modificarea gusturilor si a preferintelor alimentare ale copiilor.

Potrivit autorilor, chiar si fara acest studiu largit, se impune restrangerea prin lege a folosirii anumitor personaje pe ambalajele junk food destinate copiilor.

De asemenea, ei recomanda sa se renunte la aceasta metoda care are un vadit scop de manipulare a copiilor in sensul alegerii unor alimente "nesanatoase". Idee a prins in Statele Unite, unde obezitatea face ravagii printre copii, dar chiar si in Franta, tara in care fenomenul da mari batai de cap specialistilor.

Statistica

Ultimele statistici arata ca, in tara noastra, o persoana din patru este obeza, iar una din doua este supraponderala. In Romania, sunt peste 4,5 milioane de obezi. Dintre acestia, doar 10% merg la un control medical.

O problema la fel de importanta este ca, la noi in tara, numarul copiilor obezi este in crestere.

In Cluj s-a facut un studiu cu date venite de la medicii scolari, care arata ca 3,5% dintre copii sunt obezi", declara prof. dr. Nicolae Hancu, presedintele Federatiei Romane de Diabet, Nutritie si Boli Metabolice.

Citeste si Jurnalul National!
Foto: Hepta

Revista Felicia lanseaza "Secretele Bucatariei – Retete internationale pentru familia ta"... Cum sa-ti intaresti musculatura pe timp de noapte...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 14 noiembrie 2024. Camelia a câștigat suma de 7500 de lei
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 14 noiembrie 2024. Camelia a câștigat suma de 7500 de lei Joi, 14.11.2024, 19:00
Premierele toamnei în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x