Cercetatorii israelieni au ales pentru studiul lor un esantion de 375 de studenti la facultati tehnice, carora le-au cerut sa isi imagineze ca sunt reprezentanti ai unui serviciu cu clientii care stau de vorba la telefon cu acestia. Li s-a impus sa simuleze trei feluri de convorbiri: cu un client furios, cu unul "neutru" si cu unul sarcastic.
Cei care au ascultat o convorbire pe ton furios s-au descurcat mai bine decat cei care au stat de vorba cu un client "neutru" atunci cand i s-a cerut sa indeplineasca o sarcina ce implica creativitate. Dar cei care au ascultat un client sarcastic, care arunca din cand in cand o vorba ca, de pilda, "serviciile dumneavoastra sunt la fel de rapide ca si o broasca testoasa", au fost de departe cei mai performanti.
Aceste rezultate au dus la concluzia ca mania provoaca instinctiv o concentrare limitata la ceea ce s-ar putea produce in urmatoarea secunda, indemnand subiectul sa gaseasca o solutie rapida pentru ca situatia sa nu escaladeze. Sarcasmul insa are un efect mai bun, pentru ca, in primul rand, implica un nivel mai ridicat al gandirii, precum si perspicacitatea de a procesa doua realitati in acelasi timp.
"Nemultumirea exprimata prin sarcasm stimuleaza gandirea complexa si duce la o mai buna rezolvare a problemelor ce implica mai multa creativitate", a fost concluzia coordonatorului studiului, Ella Miron-Spektor, publicat in Journal of Applied Psychology.
Citeste si Jurnalul
FOTO: alice965.com