Antena Căutare

Cine a pierdut si cine a castigat din criza de pe piata auto

Caderea pietei de autoturisme este deja o banalitate, care s-ar putea transforma, in scurt timp, in normalitate, prin acceptarea de toata lumea a nivelului actual de vanzari ca fiind unul firesc. Dincolo de volumele totale vandute, cotele de piata reprezinta un indicator care arata foarte fidel cine a reusit sa pastreze ritmul pietei si cine a fost depasit de situatia grea.

In vremuri de criza, important este sa-ti mentii cota de piata sau chiar sa o maresti. Aceasta este una dintre regu­lile de ba­za ale managementului, o regula ca­re te ajuta sa-ti mentii o linie de echi­libru, in ciuda unor sca­deri masive pe piata.

Situatia industriei auto - oarecum denumita incorect asa, avand in vedere ca este constituita intr-o proportie covarsitoare din importul de masini - a fost una dintre cele mai grele de la inceputul crizei si pana astazi.

Dupa ce avantul luat in anii 2004-2007 a determinat investitii considerabile, de zeci si poate chiar sute de milioane de lei, si angajari de personal intr-un numar impresionant, corectia dura inceputa odata cu sfarsitul anului 2008 a daramat toata aceasta constructie ca pe un castel de nisip.

Cei mai importanti jucatori, cei care vand primele circa 20 de marci de pe piata ca volum, au reusit sa-si salveze afacerile, chiar si cu riscul sacrificarii unor dealeri din tara. In unele cazuri, nivelurile mari ale profiturilor au fost suficiente (eventual cu ajutorul unor mici ajustari) pentru a supravietui in conditii decente. In altele, s-au pierdut procente bune din piata, in ciuda faptului ca vorbim de marci cu traditie, precum Fiat, Peugeot, Toyota sau Ford.

Acum situatia pare a se fi stabilizat, iar numaratoarea se face nu la masinile vandute, ci dupa cota de piata pe care fiecare a reusit sa si-o apropie dupa mai bine de doi ani de avarie. Practic, lucrurile intra intr-un ritm normal (admitem si Programul „Rabla" ca pe ceva normal), cu o singura exceptie: dupa ce Ford va lansa autoturismul sau fabricat in Romania, lucrurile se vor rasturna din nou.

Pana atunci, sa vedem cum a evoluat fiecare dintre cei mai importanti vanzatori de automobile de pe piata romaneasca, in ultimii patru ani.

Skoda
Skoda este marele castigator al acestor ani, daca privim prin prisma importatorilor. A plecat acum 4 ani, in 2007, de pe locul 3, unde se afla in spatele marcii VW, pe spinarea careia a renascut, in ultimii 20 de ani. Astazi a devenit cea mai vanduta marca de import, gratie, evident, celebrei Octavia, atat modelul nou, dar mai ales prima generatie, supranumita Tour. Inca de la intrarea pe piata cu vechea Octavia, Skoda a crecut sistematic si a reprezentat alternativa ieftina de import la Dacia.

In 2010, Octavia Tour I a iesit din fabricatie, iar locul sau a fost luat de Octavia Tour II, versiunea Octavia II non-facelift. Si nu este exclusa aparitia unui nou model, mai mic si mai ieftin (s-a speculat ca va purta un nume cunoscut, Felicia), odata cu a doua generatie Logan.

Renault
Renault si-a vazut in toti acesti ani spulberat visul de a ramane importatorul numarul 1, din vremea cand detinea peste 9% din piata.

Fenomenul Clio Symbol s-a diminuat in decursul timpului, chiar daca fran¬cezii au construit o noua generatie, complet desprinsa de Clio, si cu preturi la fel de accesibile precum vechiul model. Sau poate tocmai aceasta indepartare de Clio a contat.

Concurenta tot mai mare pe acest segment, al sedanurilor de clasa B, ieftine, a fost cu certitudine decisiva, inclusiv Logan sapand intens la piedestalul statuii Symbol. Fiat Albea, Chevrolet Aveo si mai ales Skoda Octavia Tour au fost cateva dintre numele care i-au infipt cutitul in spate lui Renault Symbol. Cu toate acestea, francezii au crescut cu aproape un punct procentual, depasind intr-un final rivalul VW, cu circa 50 de masini vandute in plus.

Pentru anul acesta nu se intrevede o imbunatatire radicala a pozitiei Renault pe piata noastra.

Volkswagen
Volkswagen a fost la un pas de a deveni liderul importurilor si chiar a cochetat o perioada buna cu aceasta pozitie, insa a gresit cu siguranta pe undeva. Altfel nu se explica de ce cumparatorii romani, care la un moment dat alesesera aceasta marca, au renuntat treptat in favoarea celorlalte.

In 2010, a incheiat pe locul 4 (3 la importatori), iar cresterea de cota a fost foarte discreta, in comparatie cu principalii competitori. Anul 2011 ar putea aduce o revenire usoara ca urmare a lansarilor Passat si Jetta, fara ca aceste doua modele sa reprezinte totusi volume foarte mari.

Opel
Opel este una dintre marcile care au fortat intens cresterea atat ca volum, cat si ca market-share. In 2010 se numara printre cele 3 companii care au incheiat anul cu plus comparativ cu 2009. Pe langa Astra Classic, lansarile Astra si Meriva au contat si ele, inclusiv la moralul bun de dupa „furtuna" din 2009. Are cea mai mare crestere la nivelul cotei de piata, aproape 2 procente, castigate evident in detrimentul celor care au pierdut, in special Peugeot, Ford sau Kia.

Lucrurile par a nu se opri aici nici in 2011, desi este posibil ca ritmul sa scada in paralel cu revigorarea unor competitori.

Ford
Ford este primul brand din topul vanzarilor pe 2010 care a pierdut cota de piata. Si asta s-a intamplat dupa ce doi ani la rand, 2008 si 2009, crescuse. Evident, totul poate fi pus pe seama promotiilor care au condus la vanzari foarte bune pentru modelele iesite din productie (vechile Focus sau Fiesta) si care acum nu-si mai au corespondent in gama. Noul Focus, care vine anul acesta, ar putea fi un resort bun pentru revenire.

Imaginea de producator local ar putea sa contribuie la crestere, insa intarzierea lansarii lui B-Max (daca acesta va fi numele oficial) la Craiova va fi echivalenta cu o amanare a relansarii vanzarilor.

Chevrolet
Chevrolet este cea de-a doua marca a GM care a prins avant in 2010, semn ca Programul „Rabla" i-a priit mai mult ca altora.

Preturile imbatabile, imaginea din ce in ce mai buna a marcii, produsele in crestere cali-tativa sunt cateva dintre atuuri si vorbim aici in special despre Spark si Cruze. Are, de asemenea, o crestere de aproape 2% cota de piata, la concurenta cu Opel, ceea ce arata ca acolo, in GM Europe, ceva se intampla. Noul Aveo sedan, prezentat la Detroit, ar putea fi o noua lovitura de piata data de Chevrolet in 2011, astfel ca putem anticipa chiar o urcare de un loc in clasamentul general.

Dacia
Dacia a demonstrat inca o data ca este o marca ce se hraneste cu dependenta oamenilor de preturi mici. Daca in 2008 Dacia era intr-o evidenta pierdere de cota, fiind atacata direct de marci mai scumpe, care indrazneau sa atraga clienti cu fel si fel de oferte, ultimii doi ani au readus marca romaneasca la un nivel de peste 30% din piata, gratie Programului „Rabla" in special, prin intermediul caruia si-a vandut aproape tot stocul.

Anul 2010 a punctat cu Duster, care a devenit rapid cel mai vandut SUV de pe piata, dar a mai pierdut din volumele de Logan. Este greu de facut o previziune pentru anul acesta, fiind asteptata, cel mai probabil, o stationare in zona 31-32%. Schimbari majore se vor produce abia la lansarea de produse noi, cel mai devreme in 2012, cand sunt asteptate si noul Logan, si viitorul monovolum.

Sursa: Saptamana Financiara

Tuning extrem: Porsche Panamera... Cabrio!... VIDEO! Vezi bijuteriile de la Salonul Auto din Qatar!...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Hello Chef sezonul 7, 23 martie 2024. Confruntarea dintre Roxana Blenche și chef Samuel. Verdictul Dianei Matei
Hello Chef sezonul 7, 23 martie 2024. Confruntarea dintre Roxana Blenche și chef Samuel. Verdictul Dianei Matei Sambata, 23.03.2024, 15:30
Ai Formula 1 în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x