Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a propus grupului francez Renault o fuziune sub formă de acţiuni pentru a crea al treilea mare producător auto la nivel mondial, iar guvernul Franţei a anunţat luni că este de acord în principiu, aşteptând toate detaliile, transmite Reuters.
Propunerea FCA, finalizată în cursul nopţii în urma discuţiilor cu Renault, a fost analizată de board-ul grupului francez luni dimineaţa devreme.
Acordul ar crea un producător auto cu vânzări anuale de 8,7 milioane de vehicule, cu o prezenţă puternică în regiuni, pieţe şi tehnologii de o importanţă majoră, generând economii anuale de 5 miliarde de euro (5,7 miliarde de dolari), a anunţat FCA într-un comunicat.
”Portofoliul de mărci larg şi complementar ar oferi o acoperire totală a pieţei, de la lux la automobilele de serie”, se arată în comunicat.
Acordul ar reuni cei doi producători auto în cadrul unei companii holding olandeze. După plata unui dividend special de 2,5 miliarde de euro acţionarilor FCA, fiecare grup ar primi 50% din compania nou formată.
Presiunile pentru consolidarea ambiţilor producători auto au crescut odată cu provocările implicate de electrificare, înăsprirea reglementărilor referitoare la emisii şi costurile ridicate ale noilor tehnologii ezvoltate pentru vehiculele autonome şi conectate.
Dacă va avea succes, fuziunea FCA-Renault ar modifica mediul concurenţial pentru producătorii auto concurenţi, de la General Electric la PSA Group, producătorul Peugeot, care a avut recent discuţii fără rezultat cu FCA.
Repercusiunile ar fi profunde şi pentru alianţa de 20 de aani a Renaut cu Nissan, care este deja slăbită de criza provocată de arestarea şi înlăturarea fostului preşedinte Carlos Ghosn, la sfârşitul anului trecut.
Grupul format prin fuziunilea FCA şi Renault ar fi prezidat de John Elkann, şeful familiei Agnelli, care deţine o participaţie de 29% la FCA, au declarat pentru Reuters surse apropiate situaţiei. Preşedintele Renault, Jean-Dominique Senard, ar deveni director general, potrivit uneia dintre surse.
”Împreună, cei trei producători auto, presupunând că Nissan va participa la acord, ar vinde peste 15 milioane de automobile pe an şi ar face economii clare”. Au scris analişti ai Mediobanca într-o notă adresată clienţilor.
Acordul va întâmpina obstacole politice din partea forţei de muncă din Italia şi posibil din Franţa. Majoritatea fabricilor FCA din Europa funcţionează la o capacitate de sub 50%.
Fiat a anunţat că planurile sale de reducere a costurilor nu vor depinde de închiderea unor fabrici.
Guvernul francez, cel mai mare acţionar al Renault, cu o deţinere de 15%, susţine fuziunea în principiu, dar are nevoie de toate detaliile, a declarat luni purtătorul de cuvânt al Executivului.
Franţa ”va fi vigilentă în special în privinţa locurilor de muncă şi a prezenţei industriale”, a declarat un alt oficial de la Paris, adăugând că orice tip de acord va trebui să pretejeze alianţa Renault cu Nissan, care a respins recent o propunerea de fuziune din partea producătorului auto francez.
Guvernul italian ar puta dori să obţină o participaţie la grupul combinat, pentru a echilibra deţinerea Franţei, a afirmat luni un parlamentar al partidului de guvernământ Liga.
Anticipând astfel de sensibilităţi, FCA a subliniat ”noile oportunităţi pentru angajaţii ambelor companii”, în urma fuziunii.
Nissan, la care Renault deţine o participaţie de 43,4%, va fi invitată să numească un director în board-ul de 11 membri al companiei combinate, potrivit planului prezentat luni.
Ca parteneri de alianţă, Nissan şi afiliata sa Mitsubishi ar beneficia de economii anuale estimate la 1 miliard de dolari în urma fuziunii, potrivit FCA.