- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
In comparatie, Ungaria, tara cu o suprafata de peste doua ori mai mica decat Romania, are 1.100 de kilometri de autostrada.
Daca vrei sa descoperi Romania nu conduce, inchiriaza un elicopter. Acesta a fost sfatul pe care presedintele Traian Basescu l-a dat, in martie, unor potentiali investitori din regiunea Golfului Persic, se spune in articolul "Drumurile romanesti: Tristetea autostrazilor din Romania" postat pe blogul publicatiei.
"Nu am descoperit niciodata Romania asa cum am facut-o din elicopter", a spus presedintele, admitand ca infrastructura de transport a tarii este mult subdezvoltata.
Este cu siguranta o imagine trista. Cea mai mare parte a celor 300 de kilometri de autostrada din Romania au fost construiti in perioada comunista si varsta lor se vede. Drumurile care leaga Bucuresti de alte orase sunt foarte aglomerate. Trenurile se taraie la nu mai mult de 50-60 de kilometri pe ora, mai incet chiar decat atunci cand au fost construite caile ferate. Dunarea uimeste putinii turisti de pe vasele de croaziera cu imensitatile sale neexploatate.
Un raport al Forumului Economic Mondial plaseaza Romania pe pozitia a 134-a din 139 de state dupa calitatea drumurilor.
"Tara a avut odata peste 3.000 de kilometri de autostrada. Pe hartie, de fapt, proiectati la ordinele lui Nicolae Ceausescu, fostul conducator comunist al tarii. Cu greu s-a construit o zecime. Comparati cu tara vecina Ungaria, mai putin de jumatate suprafata Romaniei, care se mandreste cu peste 1.100 de kilometri de autostrada", se arata pe blogul The Economist.
In 2009, cei trei prezentatori ai popularei emisiuni britanice "Top Gear" au calatorit in Romania pentru a face o cursa pe autostrazi, numai ca sa afle ca pana la ora 11:00 dimineata au terminat drumurile. Doi ani mai tarziu situatia nu s-a imbunatatit prea mult. Cele cateva proiecte aflate in derulare progreseaza incet in cel mai bun caz.
Inca 21 de kilometri din Autostrada Soarelui, intre Bucuresti si Constanta, au fost finalizati in iulie. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a promis ca micile parti ramase vor fi terminate pana in iunie anul urmator.
Avand insa in vedere ca lucrarile la aceasta autostrada de 255 de kilometri au inceput cu peste 30 de ani in urma si ca cele mai dificile segmente, implicand constructia de poduri si viaducte, au fost finalizate in 1987, romanilor le poate fi iertat cinismul. Alte proiecte sunt, de asemenea, blocate, in cea mai mare parte din cauza lipsei banilor la bugetul de stat, care trebuie sa respecte limite de deficit prescrise de Fondul Monetar International si Uniunea Europeana.
"Ce nu a mers bine? Vinovatii evidenti sunt incetinirea economica si lipsa investitiilor. Adaugati la aceasta combinatie un amestec de coruptie a subcontractorilor care incearca sa reduca la minim respectarea normelor de siguranta, proceduri legale ineficiente in privinta exproprierilor si conflictele dintre politicieni", se arata in articol.
Analizati asa numita "Autostrada Transilvania", un proiect controversat de 415 kilometri, care leaga regiunea de Nord-Vest a tarii cu Bucurestiul si Ungaria. Guvernul a anulat recent contractul cu gigantul american Bechtel pentru constructia autostrazii. Semnat in 2004, cand Guvernul era condus de Adrian Nastase, fost premier judecat pentru coruptie, contractul a costat statul roman o suma impresionanta de 1,3 miliarde de euro. Doar 54 de kilometri de autostrada au fost construiti pana acum.
Cand a venit Traian Basescu la putere in 2004, guvernul pe care l-a numit a blocat contractul, acordat fara licitatie publica. De atunci, s-a tot incercat renegocierea contractului. Cresterea uriasa a penalitatilor din cauza intarzierii exproprierilor a adaugat la problemele Guvernului. Acum, insa, s-a ajuns la un acord. Bechtel va construi inca 60 de kilometri de autostrada pana in 2013, la un pret de 3,8 miliarde de euro. Constructia restului autostrazii va fi deschisa pentru alte companii.
Dificultatile legate de infrastructura ale Romaniei ar putea fi partial rezolvate cu ajutor de la Uniunea Europeana, numai daca ar fi tara in stare sa absoarba o parte mai mare din fondurile europene pe care le are la dispozitie. Statisticile oficiale arata ca proiectele din domeniul transporturilor au reusit sa atraga, pana in iulie, doar 2,87% din sumele alocate.
Chiar si atunci cand sunt platiti banii, lucrarile nu avanseaza destul de repede.
"Va voi taia capetele, daca intarziati lucrarile", a spus recent premierul Emil Boc la intalnirea cu muncitorii care incercau sa respecte temenul limita, stabilit pentru decembrie, al unei portiuni de autostrada intre Bucuresti si Ploiesti, se arata in incheierea articolului postat pe blogul The Economist.
Sursa: Jurnalul National