Pretul carburantilor la pompa a ajuns pana la 5,76 lei/litru, chiar daca Romania are resurse naturale proprii, iar accizele nu au atins inca media din Uniunea Europeana.
Aderarea la Uniunea Europeana se intoarce impotriva noastra. Daca in 2007 toti romanii se bucurau de perspectiva unei vieti mai bune, acum sub sintagma "crearea unei piete comune" se ascunde un adevar crud: preturile converg spre acelasi nivel.
Iar pentru Romania, de la economia controlata de stat si subventionata de la buget e cale lunga si scumpa. Un roman plateste la pompa 1,17 euro pe un litru de benzina, pe cand un austriac da 1,28 euro pe acelasi sortiment, in conditiile in care accizele sunt cu 32% mai mici.
Ba, mai mult, preturile au crescut in Romania anul trecut cu circa 30% fata de 2009, depasind nivelurile din 2008, cand barilul de titei ajungea la niveluri-record de peste 140 de dolari, potrivit transportatorilor.
In pretul unui litru de carburant, 50% o reprezinta taxele (accize, TVA si redevente petroliere), 40% o reprezinta pretul barilului de titei, in vreme ce 10% o constituie rafinarea si vanzarea in benzinarii.
In timp ce soferii nemultumiti protesteaza cu maruntis la benzinarii, oficialii statului incep analize si controale, doar-doar or putea misca ceva. Dar nu pot, pentru ca au mainile legate: rezerva nationala de petrol a fost privatizata o data cu restul Petrom, iar grupurile internationale prezente pe piata urmaresc, ca orice alte companii, profitul.
Tot articolul, in Jurnalul National
Accidentele grave s-au redus cu 7,8% in 2010. Vezi "top"-ul tragediilor!... VIDEO&FOTO: Mercedes SLK Reloaded!...