SPECIAL! BMW - In cautarea punctului "M"

Pentru prima data in istoria Romaniei, "BMW M Tour", evenimentul ce aliniaza la start redutabila gama dezvoltata de divizia Motorsport (M) a contructorului bavarez, a aterizat, la propriu, pe "plaiurile mioritice", pe pista fostului aeroport militar de la Alexeni. Iar pilotul Claudiu David, primul instructor "BMW Fahrer Training" care si-a obtinut licenta cu maximum de puncte in ultimii 30 de ani, a incercat sa demonstreze clientilor BMW si celor cativa jurnalisti de specialitate invitati ca, impinse la limita, "M"-urile pot trezi senzatii dintre cele mai intense si ascunse. Si a reusit, in ciuda pistei care arata ca si cand ar fi fost proaspat bombardata. Dupa o tura cu 1M si Claudiu la volan, novicii se dadeau jos cu genunchii tremurand, iar pasionatii cu un ranjet de satisfactie.

Desantul "M" de la Alexeni, un fost aeroport militar a carui istorie incepe din Al Doilea Razboi Mondial, cand a fost folosit de Luftwaffe (fortele aeriene germane), a fost organizat in trei valuri, Irregular Slalom, Ring Taxi cu Claudiu David (foto jos) si Drifting in a Circle, probe alese special pentru a scoate in evidenta atat puterea "escadrilei M", cat mai ales manevrabilitatea si capacitatea de reactie si adaptare a masinilor.

2011/08/15//353436-claudiu.jpg

Pe pista s-a intrat in formatie de lupta, cu noul "avion de vanatoare" BMW 1M in frunte, M3-ul pe post de "aparat de vanatoare si bombardament" si "bombardierele grele", X5 M si X6 M, in spate. Iar pentru fiecare grupa, "atacul" a inceput cu una dintre cele trei probe, in functie de culoarea badge-ului dat la intrare.

Ring Taxi - Looping la nivelul solului

In general, prefer sa am volanul in maini si nu-mi place sa merg pe "locul mortului". Sa stai insa in dreapta unui pilot cu experienta, care impinge masina peste limitele normale, e cu totul altceva. E ca la scoala. Te uiti la mainile si picioarele lui, la traseu si la turometru si "furi" meserie.

Zis si facut. BMW-ul 1M duduia usor la ralanti. Ma urc in dreapta, imi reglez putin scaunul (cel putin pe pista, nici pasagerii nu trebuie sa stea tolaniti) si imi pun centura. Il vad pe Claudiu concentrat, ceea ce imi da de gandit. Ma uit la pista, dar nu se vedeau decat dalele neregulate din beton si o linie dreapta de vreo 300 de metri. Deci, clar, urma un viraj rapid. Si asa a fost, numai ca a fost un viraj cu... surprize. Claudiu baga cutia manuala in viteza intai, tureaza motorul pe la 2.000 rpm si 1M-ul tasneste (100 km/h, in 4.9 sec.!). Pe la capatul liniei drepte aveam cam 150-155 km/h, iar virajul era mascat de doua bannere. Il vad ca ciupeste cu stangul frana si ridic ochii. Aproape ca nici n-am apucat sa vad cand am trecut de "sicana" oarba iar, in fata, virajul continua pe o suprafata "bombardata", plina de gropi si pietris.

2011/08/15//353435-1m_taxi_dinamic.jpg

Nici o legatura cu Nurburgring-ul pe care isi seteaza nemtii bolizii! Dar aste e, am strans din dinti, gandindu-ma cu inima stransa la caznele prin care treceau pneurile si suspensiile.

Neavand glas sa injure, masina s-a comportat insa surprinzator, absorbind denivelarile fara sa-ti scoata piatra de la rinichi. Iar dupa corectiile putine aplicate de Claudiu, am dedus ca a stat impecabil pe trasa.

Inainte de finish, la capatul aceleiasi linii drepte am simtit cu placere puterea si raspunsul prompt al franelor, "Fahrer"-ul ordonandu-i 1M-ului sa opreasca de la 150-155 km/h in numai cativa zeci metri. Impecabil. Am coborat cu zambetul de rigoare si cu gandul ca nu mi-as fi bagat masina pe acolo nicioadata.

2011/08/15//353434-1m_taxi.jpg

Irregular Slalom - Off-road pe pista

Irregular Slalom se refera, de fapt, la un circuit demarcat cu jaloane. Traseul "desenat" de Claudiu David, ce trebuia parcurs contra-cronometru, presupunea un slalom obisnuit, printre patru jaloane, un viraj rapid scurt, de dreapta, un viraj strans, la 180 de grade, de stanga, o zona de accelerare, urmata de un viraj rapid de stanga, apoi un viraj larg, la 180 de grade, de dreapta, si o linie dreapta, inainte de finish.

Teoretic, usor. Practic, nu prea. Rosturile dintre placile degradate din beton si gropile iti furau ochii. Asa ca majoritatea celor obisnuiti sa ocoleasca craterele a ratat cel putin un jalon, primind 15 secunde de penalizare pentru fiecare. Dar asta conteaza mai putin, ideea principala fiind sa ne dam si sa vedem cum se comporta "M"-urile impinse cat mai la limita.

2011/08/15//353440-1m_slalom.jpg

Traseul fiind destul de tehnic si ingust, cel mai mult mi-a placut 1M-ul manual. Masina confera un feedback impecabil si iti da senazatia ca poti face aproape orice cu ea. Iar dimensiunile ei reduse, in comparatie cu fratii sai mai mari, au constituit un real avantaj in conditiile date. Evident, asta nu inseamna ca nu mi-a placut M3-ul cu transmisie secventiala. Faptul ca poti schimba treptele cu ajutorul padelelor, fara a lua nici o mana de pe volan, este un adevarat "as" in maneca, mai ales daca iti place de-a latul.

Avand in vedere "calitatea" pistei, care, probabil, nu a mai fost refacuta de pe vremea Luftwaffe-ului, desi prin anii '60 la Alexeni era baza de Mig-uri 15 iar, pana in anul 2000, aerodromul a fost baza de elicoptere, cel mai bine s-au simtit aici "bombardierele grele", X5 M si X6 M.

2011/08/15//353442-x6.jpg

Pentru unii, paralela dintre SUV (Sport Utility Vehicle) si peformanta poate parea o aberatie. Dar nu e deloc asa. Daca vrei o masina spatioasa, cu o garda la sol care sa-ti permita si scurte aventuri off-road, dar cu care sa te poti si arunca pe viraje sau sa pui serioase probleme multor masini sport, atunci asta e solutia. Atat X5 M-ul, cat si X6-le M au rapuns fara sa cracneasca pe traseu acelorasi "intrebari" puse M3-ului sau 1M-ului. Doar cu gabaritul trebuia sa ai mai multa grija. In plus, gropile din pista aproape ca nu se simteau.

Drifting in a Circle - Sprinkler-ul galeata

Ultima experienta din cadrul primului BMW M Tour in Romania am trait-o de-a latul, la volanul unui BMW M3, editie limitata Frozen Gray. Organizatorii au improvizat o zona rotunda acoperita cu apa, speciala de drift, pentru ca participantii sa poata experimenta pe viu ce poate face electronica imbarcata la bordul masinii si, mai ales, butonul "M" de pe volan.

2011/08/15//353439-m3_grey_cisterna.jpg

Totusi, "punctul culminant" l-a constituit "sistemul avansat" de sprinklere utilizat pentru udarea pistei: o cisterna tip vidanja, agata de un tractor, din care se lua apa cu o galeata din plastic.

In modul "Normal", fara nici un beculet aprins in bord, sistemele M-ului Frozen iti taie tot elanul, masina incapatanandu-se sa nu derapeze si sa stea pe trasa, aproape orice i-ai face. Iar in modul "DSC OFF", adica cu toata electronica decuplata, asa cum imi place mie, daca nu stii si pana se te obisnuiesti cu reactiile masinii, "bestia" de 420 CP de sub capota si blocantul spate iti cam dau fiori pe sira spinarii, invartindu-te cat ai clipi din acceleratie.

2011/08/15//353438-m3_drift.jpg

Modul "M" aduce insa o surpriza extrem de placuta. Pe scurt, dupa ce apesi butonul "M" de pe volan, electronica devine mai "nesimtita" si te lasa sa glisezi, fara sa-ti fie teama ca scapi masina. Cand simte ca lucrurile se precipita, sistemele intervin prompt si te aduc imediat pe calea cea buna. Interesant.

Ultimele știri