Seria 4, noul "treiar" coupé, cum ar spune cineva care nu este la curent cu strategia bavarezilor de a separa clar, pornind de la nume, sedan-ul / break-ul de caroseria în două uși, reușește să se detașeze de liniile coupé-urilor de clasă medie BMW din ultimii ani și să atingă corazón-ul pasionaților cu o siluetă joasă, trasată cu multă grijă pentru detalii, ce aduce parcă aminte de finețea agresivă a modelului BMW E9 (New Six CS), realizat de Karmann la sfârșitul anilor 1960 și începutul anilor 1970. Iar reintroducerea în prim planul performanțelor a motoarelor pe benzină cu șase cilindri în linie, chiar dacă de această dată turbo, completează pedigree-ul sportiv al acestei nișe proaspăt create. Cei 306 CP și cuplul de 400 Nm îi asigură lui 435i postura de cel mai forțos Seria 4. M4 nu se pune, fiind de pe altă "planetă". Însă puterea nu țipă, evacuarea dublă nu urlă iar la schimbările de treaptă în limitare nu pocnește nimic în țevi. Hormonii celor cu așteptări sălbatice de la un BMW de peste 300 de cai sunt treziți doar de sensibilitatea excitantă indusă sistemelor de butonul magic, din stânga schimbătorului de viteze, care te ajută să treci în "Sport" sau "Sport+".
435i-ul xDrive merge ca pe șine și poate fi condus de oricine. Dar, poate fi și pilotat, dacă ști să umbli la butoane. Astfel, dacă vrei să păcălești pe cineva că ți-ai luat mașină cuminte și economică, o treci în modul "Eco Pro". Accelerația devine elastică și nesimțită, de zici că n-ai sub capotă mai mult de 100 de cai, iar sistemele reunite sub blazonul EfficentDynamics albăstresc bordul și, probabil, reușesc să scoată consumul mediu din carte (7.6 litri / 100 km). N-am încercat. Modul "Comfort", cel în care pornește mașina, este destinat drumurilor de zi cu zi, conferind un mix perfect între confort, randament și performanțe. Iar când ai chef de distracție și puțină adrenalină, nu trebuie decât să treci în "Sport". Accelerația devine mai sensibilă, direcția se întărește și suspensia adaptivă devine mai fermă, reducând la minimum ruliul pe viraje. De asemenea, cutia de viteze Steptronic, cu 8 rapoarte, începe să schimbe mai rapid și mai sportiv. Cu schimbătorul trans în stânga, în poziția "DS", motorul este ținut permanent în ture, pentru un răspuns prompt, iar trecerea în treapta superioară se face aproape de zona roșie a turometrului, cu accelerația la fund.
Modul "Sport+" scoate totul din cei 306 CP de sub capotă. Feedback-ul superbului volan în trei spițe este perfect și agresiv, electronica poate fi decuplată complet, permițându-ți chiar să și glisezi, în "ciuda" sistemului inteligent de tracțiune integrală xDrive, iar la 100 km/h ajungi în 4.9 secunde cu start de pe loc, adică aproape ca un M3 de acum câțiva ani. Și de oprit? Nu știu cum e 435i-ul xDrive normal, dar pe etrierii mașinii testate scria "M". Frânele M Sport, cu discuri de 370 mm și etrieri cu patru pistonașe pe puntea față, sunt opționale. Dar merită. În "Sport+", ABS-ul intervine târziu, la limită, și te lasă să te joci pe viraje. Și oricât încerci să le "obosești", senzația de fading întârzie să apară în pedala de frână, decelerările fiind la fel de puternice și de eficiente.
Singurul mare minus al Seriei 4 îl reprezintă, după părerea mea, interiorul identic cu cel al Seriei 3. Dacă tot s-a făcut efortul de a delimita clar coupé-ul de sedan/break, nu ar fi stricat câteva diferențe și în habitaclu. Poziția mai joasă la volan nu e suficientă. Iar în ceea ce-l privește pe cel mai forțos model din gamă, 435i-ul ia minusul la capitolul "sport spirit", din cauza performanțelor silențioase. Poate se rezolvă însă, cu o evacuare M Performance...
Fiind un subiect sensibil, nu închei fără a vorbi despre consum. Cu 306 CP sub tine și provocări care apar, real sau imaginar, la orice colț, media oficială de 7.6 litri / 100 km este cam greu de atins. Nu imposibil, probabil, dacă pui pilotul automat în modul "Eco Pro", pe autostradă. Pot să vă spun însă că, pe traseul București - Predeal - Pârâul Rece - Râșnov - Brașov - București, 435i-ul xDrive nu a sărit de 9.6 - 9.8 litri / 100 km. Ceea ce este mai mult decât onorabil, având în vedere herghelia de sub capotă și stilul de pilotaj cu accente sportive, mai ales pe serpentine. Nu poți să-i ceri unei mașini să meargă de 300 de cai și să consume cât una de 150.