Ceea ce parea la inceput o afiliere la legislatia europeana pentru diminuarea comisioanelor de rambursare anticipata, astfel incat piata bancara sa devina mai concurentiala, s-a transformat pe parcurs intr-o incercare de a modifica intreaga functionare a sistemului bancar intr-o perioada de criza.
Ordonanta 50 trebuia sa transpuna in legislatia nationala Directiva 2008/48/CE a Parlamentului European si a Consiliului, din 23 aprilie 2008, privind contractele de credit pentru consumatori.
Cu toate acestea, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a adus si alte modificari, precum eliminarea comisioanelor sau calculul dobanzilor dupa indicii pietei si nu dupa cei interni ai bancilor. ANPC si-a atribuit si posibilitatea de a suspenda activitatea de creditare a unei banci, alaturi de aplicarea unor amenzi de pana la 100.000 de lei, in cazul neaducerii la indeplinire a sanctiunilor stabilite.
Conflict intre institutiile financiare si clienti
In schimb, noua legislatie privind contractele de credit a provocat un conflict deschis intre banci si clientii acestora. Romanii nemultumiti au creat grupuri de discutii pe internet si au mandatat avocati sa negocieze cu bancile si, eventual, sa ii reprezinte in procese colective.
Institutiile de credit si-au angajat si ele avocati pentru a contracara ofensiva clientilor. De asemenea, aliatii bancilor au devenit Banca Nationala a Romaniei si Fondul Monetar International.
Leul a suferit o noua depreciere fata de euro... Relansarea in imobiliare: reevaluarea in scadere a proprietatilor...