Statisticile arată că în țara noastră se consumă foarte multe alimente de import, dar și că afacerile românești sunt tot mai puține la număr. Nu doar cifrele ne arată acest lucru, îl observăm și noi cu ușurință. Vedem la tot pasul lanțuri de magazine străine, pline cu produse aduse din alte țări și care ne ademenesc prin prețuri mai mici și reclame luminoase.
Există însă și modalități prin care magazinele și afacerile românești pot concura cu cele străine. Iată câteva lucruri pe care ar trebui să le aibă în vedere patronii români:
Investiții în aparatură modernă
Lanțurile străine de magazine au înțeles cât este de important să țină pasul cu tehnologia. Mai mult decât atât, dispozitivele moderne îi ajută și pe angajații magazinului, iar clasicul inventar, care uneori ține supermarketul închis pentru o zi întreagă, se va face mult mai repede cu dispozitivele noi. Orice comerciant va observa cât de mult timp și energie poate economisi folosind un astfel de aparat, de pildă. Cu ajutorul lui marfa este mai bine administrată, angajaților le este ușurată munca și toată lumea are de câștigat.
Un alt exemplu este faptul că majoritatea magazinelor străine au aparatură care le permite clienților să plătească cu cardul bancar. Este o variantă de plată mult mai comodă într-o vreme în care majoritatea dintre noi primim salariul pe card și obișnuim tot mai rar să ținem la noi bani cash.
Autoservirea, un factor important în modernizarea unui magazin
Aranjamentul modern și faptul că pot să privească nestingheriți printre rafturi și se pot servi singuri reprezintă câteva motive pentru care clienții aleg magazinele străine. În multe dintre magazinele mici, de cartier, servirea se face în continuare de către vânzător, ceea ce face tot procesul greoi. Atunci când clientul alege ce își dorește și apoi merge la casă cu toate produsele totul devine mult mai comod și pentru vânzător și pentru client.
Amplasarea în magazin a rafturilor din care clientul să se servească singur este în avantajul comerciantului din multe puncte de vedere. Clientul are tendința să cumpere mai multe produse dintr-un astfel de magazin și se poate uita pe îndelete la ele – la ingrediente, proveniență, materiale etc. În plus, nu este grăbit de clienții care așteaptă la coadă, așa că va pune în coș mai multe cumpărături.
Felul în care arată magazinul
O mulțime de clienți aleg să meargă la magazinele străine doar din motive estetice. Magazinele luminoase și frumos decorate sunt pur și simplu mai atrăgătoare. În mintea clientului ele sunt asociate aproape imediat cu produse de mai bună calitate, motiv pentru care și proprietarii de afaceri mai mici ar trebui să investească în decorarea magazinului.
Atitudinea vânzătorului
Unele lanțuri străine au impus un regulament strict în ceea ce privește atitudinea vanzătorilor față de clienți. Din această rigoare ar putea avea de învățat și magazinele românești. Este de la sine înțeles că orice client se va întoarce într-un loc în care a fost întâmpinat cu un zâmbet și a fost ajutat când a avut nelămuriri cu privire la un produs.
De cealaltă parte, un client nu se va mai întoarce într-un magazin în care nu a fost tratat cu respect, a fost lăsat să aștepte la tejghea în timp ce vânzătorul se ocupa de altceva sau când angajații magazinului nu i-au putut răspunde la întrebări legate de unele produse.
Calitatea produselor
În final, orice tehnică de a atrage clienții depinde foarte mult de calitatea produselor. Alegând alimente românești, de la producători locali, proaspete și gustoase, un magazin va avea mereu de câștigat. Clienții vor trece mai des pragul unui magazin cu alimente proaspete și de bună calitate, dintr-o sursă apropiată lor, iar patronii magazinelor ar trebui să țină cont de aceste aspecte.
Sursa foto: Shutterstock
România și Polonia sunt tigrii Europei de Est. Ce-i așteaptă pe români... Calea sigură către reușită. Ce școli i-au propulsat pe cei mai cunoscuți oamenii de afaceri în carieră...