Aleysha Ortiz are 19 ani și a absolvit în iunie anul trecut Liceul Public Hartford din Hartford, Connecticut. Totodată, a obținut o bursă la facultate. Cu toate aceste realizări pe plan educațional, tânăra este analfabetă și a decis să dea în judecată consiliul școlii.
A absolvit liceul, dar este analfabetă. Tânăra dă în judecată instituția. La ce meserie visează
Aleysha Ortiz a absolvit cu onoruri liceulși a intrat la facultate cu bursă. Deși se presupune că astfel și-a demonstrat excelența academică, tânăra spune că nu știe să scrie și nici să citească.
După 12 ani de învățământ, frecventând școlile publice din Hartford, Aleysha Ortiz a depus mărturie că nu știe să scrie sau să citească, în cadrul unei ședințe a consiliului local în luna mai a anului 2024.
Conform unei surse, oficialii liceului nu au mai dorit să-i acorde diploma de absolvire în urma mărturiei depuse. Cu două zile înainte de absolvire, aceștia i-au spus că pot amâna acceptarea diplomei în schimbul unor ore de studiu intensiv.
„Am decis, ei au avut 12 ani. Acum a venit momentul meu”, a declarat tânăra hotărâtă.
Astfel că, tânăra dă în judecată atât Consiliul școalar din Hartford și îndrumătorul său școlar, Tilda Santiago, cât și orașul pentru neglijență.
„În timp ce școlile publice din Hartford nu pot comenta litigiile în curs, rămânem profund dedicați să satisfacem întreaga gamă de nevoi pe care elevii noștri le aduc cu ei atunci când intră în școlile noastre - și să-i ajutăm să-și atingă potențialul maxim”, precizează reprezentanții liceului într-un comunicat oficial.
Citește și: Comisia de Etică a SNSPA a închis cazul referitor la profesorul Marius Pieleanu. Cum justifică hotărârea
Familia tinerei sa mutat din Puerto Rico în Connecticut când aceasta avea 5 ani. Mama fetei a declarat că a știut încă de la început că fiica ei avea nevoie de ajutor.
„Am văzut că se confrunta cu o anumită problemă”, a declarat mama tinerei, Carmen Cruz.
Aceasta a crezut că Aleysha va primi ajutor din partea școlii, însă problemele au continuat.
„A avut dificultăți cu recunoașterea literelor, sunetelor și numerelor”, este precizat în documentele procesului.
Din cauza problemelor sale de învățare, Aleysha a dezvoltat și o problemă de comportament: „Am fost un copil rău.”
În clasa a VI-a, Aleysha citea la nivel de grădiniță sau de clasa I.
În alte documente de la dosar, este precizat faptul că la liceu Tilda Santiago a devenit mentorul său, însă aceasta o umilea, o intimida și își bătea joc de dizabilitățile fetei de învățare.
Aleysha Ortiz susține că a raportat abuzurile conducerii școlii, iar Tilda Santiago a fost înlăturată din funcție. De asemenea, mama sa a intervenit pentru ca școala să se implice și să abordeze direct problemele de învățare a Aleyshei, însă propiile probleme de limbă au împiedicat-o să ia măsurile potrivite și să înțeleagă mai bine ceea ce reprezentanții școlii îi spuneau.
„Nu știam engleza foarte bine, nu știam regulile școlilor. Erau o mulțime de lucruri pe care mi le spuneau și am acționat după ceea ce îmi spuneau profesorii pentru că nu înțelegeam nimic”, a declarat Carmen Cruz.
Lucrurile au scăpat încet-încet de sub control, iar în clasa a XI, Aleysha abia ținea creionul în mână.
În ultimul an de liceu, profesorii au îndemnat-o să se testeze pentru dislexie, o dizabilitate de învățare care îngreunează lectura din cauza incapacității de a recunoaște sunetele și modul în care acestea se raportează la litere și cuvinte.
Tot atunci a aflat că este acceptată la Universitatea din Connecticut și plănuia să participe din toamnă.
Cu o lună înainte de absolvire a început să susțină testele suplimentare cerute, iar evaluările au ținut până în ultima zi de liceu. În urma acestor teste, s-a aflat că tânăra încă avea nevoie de „fonetică, fluență și înțelegere a citirii predate în mod explicit”, lucruri care se întâmplă la grădiniță. De asemenea, au arătat că suferă de dislexie.
Anterior, Aleysha fusese diagnosticată cu ADHD (tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție), ODD (tulburare de opoziție sfidătoare), tulburare de anxietate nespecificată și tulburare de comunicare nespecificată.
Pentru a termina liceul, cât și pentru a intra la facultate, Aleysha s-a bazat pe aplicați care transfrmă textul în mesaj audio și invers. Tehnologia a ajutat-o să completeze cererea de înscriere și să scrie eseul necesar pentru aplicarea la cursurile facultății. Totodată, a primit ajutor din partea persoanelor binevoitoare, precum și granturi financiare și burse, pentru care a plătit să studieze Politici Publice la Universitatea din Connecticut.
„Aplicațiile mi-au dat o voce pe care nu credeam că o am niciodată”, mărturisește ea.
Anii de școală au fost un chin pentru tânără, care își termina temele după miezul nopții, folosind telefonul și înregistrările de la clasă, utilizând aplicații de convertire a mesajului audio în text și invers.
La facultate lucrurile au stat la fel de greu și chiar a avut nevoie de o perioadă departe de cursuri pentru a primi tratament pentru sănătatea mentală. Însă plănuiește să se întoarcă.
Decizia de a da liceul în judecată a venit după ce tânăra s-a convins că reprezentanții școlii nu gestionează în mod corect astfel de probleme și, mai ales, nu le pasă să facă ceva pentru a-i ajuta pe copiii aflați în nevoie. Tânăra nu-și mai dorește să vadă alți copii în situația ei.
„Sunt o persoană foarte pasionată și îmi place să învăț. Oamenii mi-au luat acea oportunitate de a învăța, iar acum sunt la facultate și vreau să profit de asta. Pentru că aceasta este educația mea”, susține Aleysha Ortiz.
Aceasta își dorește să devină scriitoare, să-și facă povestea și vocea auzite în întreaga lume.
Medicii au fost nevoiți să-i amputeze coada unui câine din motive cu totul inedite. Ce este sindromul „happy tail”... Somn de aproape 3 metri capturat pe Dunăre! Cum arată „monstrul” și de ce spun oamenii că ar putea fi un nou record mond...