Iosif Stalin dorea sa lege partea estica a Rusiei de cea vestica printr-o cale ferata care sa traverseze Siberia in cadrul unui program maret de "cucerire a teritoriului polar". Coridorul incepea la Salekhard si urma sa se termine la Igarka, avand o lungime de 1609 kilometri. Desi, oficial, scopul constructiei era de a facilita trasportul de nichel dinspre Norilsk si de a lega cele doua porturi de la Salekhard si Igarka, de fapt, calea ferata era doar o modalitate de pedepsire a prizonierilor politici.
Salekhard este situat la aproape 2000 de kilometri de Moscova, fiind singurul oras din lume traversat de Cercul Polar.
Forta de munca era asigurata, in totalitate, de "dusmanii poporului", oameni condamnati pentru ca nu se conformau sistemului sovietic.
Lagere de munca fortata au fost construite special pentru calea ferata si erau amplasate la o distanta de 10-12 kilometri, de-a lungul liniei.
Prizonierii si-au construit singuri baraci din lemn, iar altii locuiau in corturi. Iarna, temperaturile din zona ajungeu pana la -60 de grade, motiv pentru care multi dintre muncitori au murit din cauza frigului puternic. Vara, tantarii si parazitii deveneau cea mai mare problema. In plus, o mare parte din detinuti erau torturati, fiind lasati dezbracati in padurile din zona.
Lucrarile la calea ferata au fost oprite in 1953, imediat dupa moartea lui Stalin. Pana la acea data, fusesera finalizati aproape 700 de kilometri de linie.
Se spune ca peste 300.000 de mii de detinuti au participat la proiect, iar o treime dintre ei au murit din cauza conditiilor aspre. In medie, zece oameni isi pierdeau viata, zilnic, in accidente de munca sau in urma bolilor.
Maretul proiect a fost distrus rapid de inghet, dar si din cauza proastei constructii. Cel putin 11 locomotive si 60.000 de tone de metal au fost abandonate, iar podurile au fost daramate.
In anul 2000, au inceput discutiile pentru construirea unei noi cai ferate de la Norilsk, aflat la 220 de kilometri de Igarka, respectand o mare parte a coridorului original conceput de Stalin.
Constructia noii sectiuni a caii ferate a inceput la 19 martie 2010 si va fi finalizata in 2014.
FOTO: englishrussia.com
Vesti bune: Sfarsitul lumii va veni abia in anul 4000!... Un american a devenit geniu in muzica dupa ce a facut o comotie cerebrala...