Live acumAnimatie: Zootropolis
Prime Time 20:00Observator Sport

N-a iubit și n-a vrut să audă de căsătorie! Singurul cadou pe care Brâncuși îl făcea amantelor sale: „Mă privea pe furiș. I-a făcut o enormă plăcere”

Viața amoroașă a lui Constantin Brâncuși respecta un tipar bine definit. Era amantul perfect, niciodată iubit grijuliu. Multe dintre femeile care i-au trecut prin pat primeau un „cadou” special de la artist.

N-a iubit și n-a vrut să audă de căsătorie! Singurul cadou pe care Brâncuși îl făcea amantelor sale

Profimedia

Le iubea, le abandona, apoi le transforma în muze. Brâncuși nu oferea niciodată un viitor iubitelor sale, ci eternitate! Multe dintre femeile ce i-au fost amante au devenit inspirație pentru cele mai faimoase opere.

„Am observat că mă privea pe furiş”

Margit Pogany era pictoriță. L-a cunoscut pe Brâncuși în 1909 și s-a îndrăgostit nebunește de el. În timpul relației furtunoase, artistul o „chinuia” cu o cerere obsesivă: să-i pozeze pentru un bust.

„De fiecare dată, începea şi termina un nou bust. Fiecare era frumos, minunat de real. Eu îl rugam să-l păstreze ca variantă finală, dar el izbucnea mereu în râs şi arunca bustul înapoi, în lada cu lut din colţul atelierului, spre marea mea dezamăgire”, a povestit Margit Pogany.

După despărțire, Brâncuși și-a transformat fosta iubită într-un dintre cele mai apreciate opere semnate de el: „Domnișoara Pogany”. Margit s-a recunoscut imediat în lucrare, chiar dacă sculptura bizară nu îi seamănă deloc.

„Am realizat că eram chiar eu, deşi capul nu avea niciuna din trăsăturile mele. Era tot numai ochi. Însă, privind înspre Brâncuşi, am observat că mă privea pe furiş, în timp ce vorbea cu prietenii mei. I-a făcut o enormă plăcere să constate că am reuşit să mă recunosc”, spune muza.

Nepoata lui Napoleon, „Prințesa X”: „Iată falusul!”

Prințesa Marie Bonaparte, nepoata lui Napoleon, a fost fermecată de român de când i-a pășit în atelier.

Se spune că prinţesa Bonaparte suferea de frigiditate şi toată viaţa a avut nevoie de asigurări cu privire la puterea ei de seducţie. Pentru a fi mai atrăgătoare şi-a făcut mai multe operaţii estetice la nas şi la sâni.

„Prințesa X” a fost inspirată tocmai de complexele prințesei și obsesia ei pentru sex. Opera a fost hulită la toate expozițiile la care a fost prezentată. Lucrarea a iscat un scandal monstruos în 1919, la Grand Palais, unde a fost considerată o lucrare pornografică.

Brâncuși a fost obligat să o retragă.

Se spune că, în faţa „Prinţesei X” , celebrul Matisse ar fi exclamat: „Voilà le phallus!” (n.r.- Iată falusul).

„Statuia mea, înţelegeţi domnule, este femeia, sinteza însăşi a femeii, eternul feminin al lui Goethe redus la esenţă. Cinci ani am lucrat şi am simplificat, am făcut materia să spună ceea ce nu se poate rosti.

Şi ce este, în fond, femeia? Un zâmbet între dantele şi fard pe obraji? Nu asta este femeia!

Pentru a degaja această entitate, pentru a aduce în domeniul sensibilului acest tip etern de forme efemere, timp de cinci ani am simplificat, am finisat lucrarea. Şi cred că, biruind în cele din urmă, am depăşit materia.

De fapt e chiar păcat să strici frumuseţea unei materii sfredelind mici găuri pentru ochi, (sculptând) părul, urechile. Şi materia mea e atât de frumoasă prin liniile acestea sinuoase, strălucind ca aurul curat şi care rezumă într-un singur arhetip toate efigiile feminine de pe pământ“, spunea Brâncuşi despre „Prinţesa X”.

Agnes şi Florence Meyer, mamă și fiică, jurnalistă și dansatoare

Agnes Meyer, o jurnalistă americancă, l-a cunoscut pe Brâncuși în 1910. Întâlnirea celor doi nu ar fi fost posibilă fără soțul femeii, directorul de la acea vreme al ziarului „The Washington Post”. Cei doi au avut o relaţie, imortalizată de Brâncuşi în marmură neagră în lucrarea „La Reine Pas Dédaigneuse”.

Și una dintre fiicele jurnalistei, Florence, i-a fost amantă artistului. Brâncuși a fost fermecat de dansatoare din clipa în care a intrat în atelierul lui, adusă chiar de mama ei.

Între sculptor şi Florence Meyer a început o relaţie de iubire şi pentru tânără artistul a creat lucrarea „Miracle”.

Între cei doi a existat o intensă corespondenţă mai bine de zece ani. Brâncuşi avea 69 de ani, iar Florance era o femeie căsătorită când încă îşi mai scriau.

„Foarte, foarte dragă Florence, mă gândesc mult la tine şi aş vrea să fiu acolo, să te alint. Te îmbrăţişez de aici, cu spiritul şi inima, şi-ţi trimit multă dragoste”, îi scria sculptorul muzei sale în 1938.

Cele mai noi stiri
Lajumate.ro