"Aparent paradoxal, piata s-a confruntat in ultimele luni cu o explozie a televiziunilor de stiri, explicabila prin proximitatea anului electoral. Sustenabilitatea economica a acestora ridica, insa, mari semne de intrebare. Cel putin cinci canale de stiri la nivel national, plus alte canale regionale au intrat pe o piata ale carei incasari din publicitate nu dau semne de revenire dupa perioada de criza", ceea ce alimenteaza speculatiile conform carora acestea ar fi fost create pentru "a servi ca instrumente de influenta politica in anul electoral 2012", se arata in raportul ActiveWatch.
Totodata, documentul subliniaza ca, in ultimul an, mai multi politicieni sau consilieri politici importanti, precum Sebastian Lazaroiu, Vasile Dancu, Cosmin Gusa si Dan Andronic, au devenit patroni sau manageri de presa, "ridicand noi semne de intrebare asupra credibilitatii demersului jurnalistic".
Raportul noteaza insa, ca abundenta televiziunilor nu este insotita si de o diversitate a continutului editorial. In conditiile in care peste 80% din populatie afirma ca televiziunea constituie principala sursa de informare, devine si mai ingrijoratoare situatia calitatii actului jurnalistic, impregnat de senzationalism ieftin si exploatarea unor subiecte cu slaba relevanta pentru bunul mers al societatii.
Mai mult, ActiveWatch apreciaza ca goana televiziunilor dupa rating s-a intetit, consemnandu-se si in 2011 abateri etice grave, de la fabricarea de stiri, supraexpunerea scandalurilor dintre "vedete", exploatarea evenimentelor tragice - dar irelevante din perspectiva interesului public, promovarea discursului defaimator la adresa grupurilor vulnerabile etc. In acelasi timp, presa a aratat un interes redus pentru subiecte de interes public major, care relevau abuzuri ale autoritatilor, incalcarea unor drepturi fundamentale sau acte de coruptie.
In acelasi timp, raportul ActiveWatch mentioneaza ca piata de media ramane dominata de oameni de afaceri interesati, in primul rand, de obtinerea unor avantaje politice si economice si dispusi sa investeasca sume fabuloase, pentru a-si atinge aceste scopuri, ceea ar putea constitui o explicatie pentru pierderile imense inregistrate in ultimii 7-8 ani de actori semnificativi din piata de media.
Iar marile trusturi de presa internationale au continuat sa-si restranga activitatea in Romania in 2011, pe fondul crizei si al concurentei neloiale. Raportul face referire la concernul german WAZ, care s-a retras acuzand faptul ca "mass-media din Romania se afla in mare parte in mainile unor oameni de afaceri care si-au castigat banii in alta parte, de regula in cursul privatizarilor".
De asemenea, potrivit raportului FreeEx, agravarea conditiilor economice din piata de media a adus cu sine fenomene specifice (publicatii inchise, disponibilizari, reduceri salariale, conflicte de munca). Prin urmare, aflate sub o presiune economica dura, redactiile au fost tot mai dispuse la compromisuri, cu consecinte grave asupra continutului editorial, aflat intr-o continua si accentuata degradare.
Raportul mai precizeaza faptul ca Romania s-a situat in 2011 pe locul 47 in clasamentul mondial al libertatii presei (Press Freedom Index 2011), realizat de organizatia Reporteri fara Frontiere.
Raportul privind libertatea presei in Romania in 2011 a fost redactat in cadrul programului FreeEx al ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei. Programul Libertatea de Exprimare - FreeEx a fost demarat de in august 1999, cu scopul de a contribui la protejarea si promovarea dreptului la libera exprimare si a libertatii presei, fiind finantat de Open Society Institute (OSI).
Foto: Intactimages