De exemplu, în hotelurile din Baia Mare, numărul turiştilor a scăzut în această perioadă cu 50%. Şi asta pentru că cei mai mulţi dintre clienţi erau oameni de afaceri care veneau din China.
În stațiunea montană Poiana Brașov, turiștii care și-au anulat rezervările sunt străini. Printre ei se aflau și cei care veneau din zonele de risc. Cu toate acestea, însă hotelierii speră că, în acest mod, va fi încurajat măcar turismul pe plan intern. Toți românii care îşi petreaceau până acum vacanţele în străinătate, ar putea fi nevoiţi să rămână în ţară.
La un alt complex hotelier din zona Bran Moeciu au fost anulate aproape toate evenimentele programate luna aceasta, adică nunţi, botezuri şi conferinţe internaţionale.
Doar la Sala Sporturilor au fost anulate, pe lângă acel concert ,câteva competiţii- una de volei şi două de karate, la patinoarul olimpic, deocamdată, nu am luat nici o măsură, doar eventuale meciuri de hokei, încă nu se ştie exact dacă vor fi în weekend.
Unii hotelieri au apelat deja la mijloace moderne de dezinfecţie prin utilizarea lămpii ultraviolete folosite în sistemul medical şi prin folosirea aparatelor de ozonizare.
Epidemia de coronavirus a supus economia românească la un test fără precedent.
Practic, au fost virusate indirect toate industriile, iar asta a arătat, în mare parte, cât sunt de vulnerabile companiile naționale în fața unei astfel de situații.
Cel mai recent studiu de piață arată că mai mult de două treimi dintre firmele românești nu știu cum să gestioneze criza provocată de coronavirus și drept urmare se așteaptă la consecințe economice grave.
De la probleme de apovizionare, la creșteri de prețuri și în final chiar la blocaj financiar. Lipsa planurilor manageriale de răspuns la situații de criză își arată acum efectele dezastruoase. Să vedem toate cifrele.
Într-o economie în care peste 90% dintre firme sunt IMM-uri, cu o putere financiară scăzută și cunoștințe economice destul de limitate, existența unei strategii de risc devine foarte dificilă.
Drept urmare, peste 70% dintre companiile din România spun că nu au o astfel de strategie pentru situații îngrijorătoare precum epidemia de coronavirus. În același timp doar 11% se declară pregătite și spun că au dezvoltat deja un plan prin care să continue afacerea fără consecințe grave.
În ceea ce privește impactul asupra business-ului, mai mult de jumătate dintre firmele autohtone spun că epidemia în stadiul său actual a început să le afecteaze afacerile, dar într-o proporție destul de scăzută. În schimb, pentru 9% impactul este deja unul major. Doar 17% pot spune că noul virus nu le-a afectat afacerile în niciun fel, cel puțin pentru moment.
Întrebați care sunt riscurile identificate de actuala situație, mulți dintre investitori au semnalat probleme de aprovizionare, potențiale creșteri de prețuri și chiar accentuarea blocajului financiar.
Dincolo de situația de la noi din țară, mediul de afaceri este afectat și de ce se întâmplă în exterior. Mai ales că țara noastră este dependent de importuri.
În comerţ, principalii parteneri europeni ai României sunt Germania, Italia şi Franţa. Schimburile comerciale cu aceste ţări sunt de ordinul zecilor de miliarde de euro, după cum puteţi observa în acest carton.
Ori în toate aceste state noul virus a făcut deja numeroase victime iar măsurile luate sunt dintre cele mai drastice.
Din toate aceste considerente, studiile de piață arată că peste două treimi dintre firmele chestionate se așteaptă în viitorul apropiat la consecințe economice negative. Barometrul a fost realizat în perioada 2-8 martie, pe un eşantion 300 de firme din sectoare precum comerţ, servicii financiare, agricultură, energie și chiar IT.