- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Potrivit unui comunicat de presă al instituției dosarul de pensionare se va face prin ”eliminarea etapei privind eliberarea – pe suport de hârtie – a adeverințelor privind stagiul de cotizare și punctajul mediu anual realizat de asigurat și comunicarea acestora, între casele teritoriale de pensii, prin intermediul poștei.
Astfel, informațiile necesare determinării stagiului de cotizare și a punctajului mediu anual – pe baza cărora se stabilesc drepturile de pensie – vor fi accesate la nivel național, indiferent de județul în care angajatorul persoanei interesate depune declarația nominală de asigurare, respectiv de județul în care este instrumentat dosarul de pensie.
Totodată, această procedură reprezintă o facilitate și pentru persoana asigurată, care va putea solicita eliberarea în aceeași zi a adeverinței de stagiu de cotizare de la orice casă teritorială de pensii, indiferent de domiciliul persoanei sau de sediul social al angajatorului”, se arată în comunicatul Casei Naționale de Pensii Publice.
Citește și: Pensie suplimentară pentru milioane de români! Ce condiție trebuie să îndeplinești
Acte necesare pentru dosarul de pensie:
Iată lista actelor necesare în funcție de tipul de pensie conform Casei Naționale de Pensii Publice:
1. Pensia pentru limita de vârstă, anticipată și anticipată parțială:
* cerere tip pentru înscrierea la pensie ;
* acte de vechime:
- carnetul de muncă (original și copie);
- adeverințe privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată, completate potrivit legii;
- adeverință privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă (original);
- adeverință privind condițiile de muncă deosebite, speciale și/sau alte condiții (original);
* actele de stare civilă ale solicitantului:
- BI/CI;
- certificat de naștere și de căsătorie (original și copie);
* livretul militar (original și copie);
* diplomă de absolvire a învățământului universitar (original și copie) și adeverință din care să rezulte durata normală, perioada studiilor și faptul că acestea au fost urmate la zi;
* dovadă încetării calității de asigurat în cazul înscrierii la pensie anticipată sau pensie anticipată parțială, pentru persoanele care, la dată solicitării, nu mai au calitatea de asigurat (original);
* adeverință care să ateste perioadele de activitate realizate după dată de 1 ianuarie 2011 (original);
* dovadă echivalarii de către statul român a cursurilor desfășurate în cadrul unor instituții de învățământ universitar din străînătate;
* procura specială, pentru mandatar (original și copie);
* acte pentru dovedirea calității de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, și/sau al Legii recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din Decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viață sau au avut de suferit în urmă revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987, cu modificările și completările ulterioare.
2. Pensia de invaliditate:
* cerere tip pentru înscrierea la pensia de invaliditate;
* actele menționate la pensia pentru limita de vârstă;
* decizia medicală asupra capacității de muncă (original);
* adeverință din care să rezulte dată încetării plății indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă/copia ultimului certificat de concediu medical sau, după caz, adeverință din care să rezulte dată încetării calității de asigurat (original);
* documentele necesare dovedirii accidentului de muncă sau bolii profesionale, după caz;
3. Pensia de urmaș:
* cerere tip pentru înscrierea la pensie de urmaș;
* actele menționate la pensia pentru limita de vârstă, pentru cazurile în care susțînătorul decedat nu avea calitatea de pensionar;
* actele de stare civilă ale urmașilor și ale reprezentantului legal, după caz (original și copie);
* decizia medicală asupra capacității de muncă, în cazul urmașului invalid (original);
* decizia de pensie/talon de plata a pensiilor, pentru cazurile în care susțînătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
* adeverință de studii, în cazul urmașilor copii în vârstă de peste 16 ani (original);
* actul doveditor al cauzei decesului, cu excepția situațiilor în care susțînătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);
* documente necesare pentru decesul cauzat de accident de muncă, respectiv boală profesională.