500 de ani de la moartea sa. Tot ceea ce ne înconjoară e un Leonardo da Vinci! Tot!

 
+4 click pentru
galerie

Leonardo da Vinci n-a fost om. Semizeu, poate. Cel mai de seamă geniu din istoria omenirii: pictor, sculptor, arhitect, muzician, inginer, inventator, anatomis, geolog, cartiograf, botanist și scriitor. Cel mai scump tablou din toate timpurile, ”Salvador Mundi”, îi poartă semnătura. La fel și cel mai faimos, ”Gioconda”. Aproape tot ceea ce ne înconjoară e gândit de el. Pe 2 mai 1519 sunt 500 de ani de la moartea sa

Ți-a amorțit mâna? O poți întinde, spre a o relaxa. În 1510, Leonardo da Vinci a făcut un studiu anatomic, cu desene în detaliu. Te-ai supărat? Leonardo da Vinci a analizat, acum o jumătate de secol, efectele emoționale ale fizionomiei. Asculți muzică? Leonardo da Vinci a dat ”viola organista”. Știi care e cel mai scump tablou din lume? ”Salvador Mundi”, undeva pe la 450.000.000 de euro. Dar cel mai cunoscut? Da, ”Gioconda”. Ambele poartă semnătura sa. Ai citit despre tot felul de poduri suspendate și de sisteme hidraulice? Leonardo da Vinci le gândea, deja, la 1502. Te găsești într-un aeroport? Leonardo a gândit parașuta, dar și mașina de zburat cu aripă rotativă, elicopterul de azi. Zărești o macara când privești pe geam? Da, prototipul a plecat de la Leo...Ca și mitraliera, ca și costumul de scafandru, ca și cavalerul-robot. 2 mai 1519: 500 de ani de la moartea sa.

Leonardo da Vinci este considerat unul dintre cei mai mari specialiști din istorie în anatomia topografică. A realizat o mulțime de studii, constând în desene amănunțite de mușchi, tendoane și alte detalii anatomice vizibile. 240 de schițe, descrise în 13.000 de cuvinte

Ziua sa de naștere a fost...noaptea, undeva pe la ora trei, pe 15 aprilie 1452, în orășelul Vinci din Toscana, pe valea inferioară a rîului Arno, localitate aflată, atunci, sub jurisdicția Republicii Florența. Pe la 14 ani se bagă ucenic la Andrea di Cione, pe care toată lumea-l știa drept Verrocchio. Deprinde tainele desenului, cu picturi în ulei și tempera. E învățat a prelucra metalul, ”fură” câte ceva din chimie, din tâmplărie, din metalurgie. În 1472, după șase ani de studiu, e admis în Ghilda Sf. Luca, breasla artiștilor și doctorilor. În 1478 primește prima comandă ca artist independent: pictura unei bucăți din altarul Capelei Sfântului Bernard din Palazzo Vecchio.

”Zile întregi lucra de dimineață până seara, nu se oprea nici măcar pentru a mânca”​

Se mută la Milano, până în 1499. Începe să se implice, tot mai mult, în proiectele ducelui Ludovico Sforza. În 1490 realizează ”Cina cea de Taină”, o frescă pictată în sala de mese a mânăstirii Santa Maria della Grazie din Milano. ”Zile întregi lucra de dimineață până seara, nu se oprea nici măcar pentru a mânca”, scria Matteo Bandello. Vine, apoi, cu cea mai renumită pictură din lume, ”Mona Lisa” sau ”La Gioconda”. Vasari povestește că atunci când Leonardo da Vinci găsea, pe stradă, o figură interesantă, o urmărea, pentru a putea să o studieze îndelung.

N-are granițe în a scrie. Sunt circa 13.000 de pagini de notițe și schițe la care a lucrat aproape zilnic. Multe dintre aceste note sunt redactate ”în oglindă”, maestrul fiind ambidextru. Înțelege toate fenomenele, le reprezintă printr-un desen detaliat. Face experimente. Născocește lucruri. Vine cu un model de parașută: ”Un om se poate arunca de la orice înălțime, fără a suferi traume fizice”, notează. Pentru că e fascinat de păsări, zămislește ornitopterul, un dispozitiv ce ar fi permis oamenilor să se înalțe. Montează 11 carabine pe o placă dreptunghiulară, un fel de bunică a mitralierei. Când vrea să lupte împotriva navelor invadatoare, gândește o îmbrăcăminte specială cu care oamenii să se scufunde și să dea găuri în carcasa vaselor: este costumul de scafandru. Face un cavaler-robotizat, schițele acestuia fiind folosite, ulterior, de către NASA. 

”Cina cea de Taină”. Lucrarea măsoară 460 x 880 cm și a fost executată în tempera și ulei, aplicate pe un strat dublu de ipsos, în perioada cuprinsă între 1494 și 1497. Pictura reprezintă scena biblică a Ultimei Cine a lui Iisus Cristos, așa cum este descrisă în Evanghelia după Ioan (13:21), redând reacțiile diferite ale apostolilor săi, după ce Iisus anunțase că unul dintre discipolii săi îl va trăda. Forma definitivă a fost precedată de studii amănunțite, schițele corespunzătoare s-au păstrat și se găsesc în Muzeul Albertina din Viena, la "Accademia" din Veneția și în "Royal Library" din castelul Windsor.

Trece pe anatomie. Primește permsiunea de a face disceții pe cadavre la Spitalui Santa Maria Nuova din Florența: 240 de desene extrem de detaliate, sistemul cardiovascular în cele mai mici detalii. Alături, o amprentă a sa, semn că se gândea și la asta. Apoi faimosul ”Om vitruvian”. Pompe hidraulice, proiectile de mortier, mecanisme cu clichet reversibil. În 1502 desenează un pod suspendat. În 2001 proiectul e folosit la faimoasa lucrare norvegiană ”Vebjorn Sand”. E sculptor, născocește o mașină de șlefuit oglinzi, ceva ”robotizat”...

Se stinge pe 2 mai 1519, acum 500 de ani, în conacul Clos Luce, Amboise, Franța. Este înmormântat în Biserica Sfântul Florentin de lângă castel. În 1807 aceasta este distrus, astfel că locul exact în care odihnește devine subiect de discuții. Pe la 1863, poetul Arsene Houssaye descoperă un schelet și fragmente de piatră pe care scrie ”EO...DUS VINC”. Rămășițele sunt strămutate în Capela Sfântului Hubert. În 1930, sculptorul Francesco La Monaca îi ridică, aici, o piatră memorială. În 2016, se trece la teste ADN care, în 2019, la jumătate de mileniu de la a sa moarte, ar trebui să arate dacă acolo odihnește - sau nu - marele Leonardo da Vinci, una dintre cele mai luminate minți ale omenirii.



facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI