Singura deturnare de avion de pe vremea lui Ceaușescu. ”Au scos arma din proteza piciorului și au urlat: LA VIENA!”

 
+3 click pentru
galerie

Pe 27 mai 1971, puțin după ora 14, un ”Moskvici” de culoare roșie ”sparge” barajele aeroportului din Oradea și intră direct pe pistă. Până când dispozitivul de securitate se dezmeticește, șase ”teroriști” iau cu asalt un avion ”Iliușin II-14”, după ce unul dintre ei scoate o armă ascunsă în...proteza piciorului! Nu, nu este przentarea unui film de acțiune, ci povestea singurei deturnări de avion de pe vremea lui Ceaușescu!

E 27 mai 1971, aeroportul din Oradea. E puțin trecut de ora două după amiaza, când se aude un scârțâit de roți ciudat. Un ”Moskvici” de culoare roșie, taxi, sparge ”barajul” de securitate și fuge direct pe pistă, către un avion ”Iliușin II-14”, gata de decolare. Se trag focuri de armă, finalmente avionul este deturnat și pleacă spre Viena, unde va ateriza, cu șase ”teroriști” la bord, patru membri ai echipajului și 16 pasageri. Unica deturnare de pe vremea lui Ceaușescu.

Întreg planul e pus la cale de Adalbert Moka, un angajat al Fabricii de Confecții din Marghita, un tip liniștit, cu 1.500 de lei salariul. Este infirm, poartă o proteză la un picior. Alexandru Miheller, mecanic, Janos Weizer, șofer, Robert Vamos și frații Ioan și Iosif Papp fac parte din grup. Șase inși cu vârste cuprinse între 19 și 29 de ani, cu dorință de libertate.

Adalbert Moka, alături de soția sa, cu care s-a căsătorit de două ori, dar de care nu a dat divorț niciodată!

Maria Duma s-a născut la Oardea, în 1928. La 14 ani, a fost violată de un profesor. A avut două tentative de suicid și trei infarcturi. Data de 27 mai 1971 a prins-o pe aeroport, ca ofițer de Securitate. Povestește. ”Între mine și avion erau 110 metri. La început, am crezut că este atacat tot locul. Mi-am dat seama că avionul este deturnat. Unul dintre căpitanii de la serviciul de pază a ordonat ca mașina cu cisternă a aeroportului să fie așezată pe pistă, pentru a împiedica decolarea”, își aduce aminte ea.

Arma a stat ascunsă în...proteza piciorului!

Adalbert Moka scoate o armă ”Lupara”, cu patul puștii retezat. O poartă la...proteză. S-a pregătit mult pentru atac. A mers, de patru ori, cu avionul, a asamblat pușca în toaleta aeronavei. Din mașină au coborât patru inși, alți doi se aflau deja în avion, venind de la Cluj. În aeroport s-a dat alarma. Moka urlă către pilot: ”Decolează spre vest, spre Viena!” Se trage, dar gloanțele ricoșează din fuselaj. Cisterna e depășită, aeronava a luat altitudine! Pentru a nu fi păcăliți, atacatorii îi cer comandantului să meargă pe firul Dunării, vizibil de sus, către Austria. În țară se anunță că a avut loc un ”act terorist”.

Pasagerii nu fac pe eroii, iar la Viena se aterizează în bune condițiuni, chiar dacă trenul de aterizare este afectat. Moka le ordonă tuturor să semneze o foaie prin care declară că nu au avut de suferit. Statul român cere expulzarea celor șase. Austriecii refuză: nu au existat victime, nu au existat agresiuni, nu a existat nicio revendicare de genul celor teroriste. S-a solicitat doar azil politic. Cei șase sunt arestatți 30 de luni. Abia după aceea li se acordă dreptul de ședere. Echipajul are de suferit: mecanicul Vasile Cojocaru este internat la psihiatrie, căpitanul Mihai Diaconescu primește patru ani de închisoare, iar copilotul Vasile Cornel și transmisionistul Mihai Ionescu, câte trei. 

Pensionat în 2000, s-a apucat de scris

Lucrurile par a se liniști. Adalbert Moka, fost membru al galeriei echipei Bihoreana Marghita, lucrează în Austria, de patru ani, în ciuda infirmității sale. Dar dorul de familie, de soție (care fusese obligată de către autorități să dea divorț), îl mistuie. Securitatea n-a abandonat, niciodată, pista. Falsifică scrisul femeii, cei doi ”trebuie” să se întâlnească în Iugoslavia. Ceilalți cinci membri, stabiliți în Germania, îi spun că ar putea fi vorba de o înscenare. Dar Adalbert nu vrea să audă. Cade în capcană, e săltat într-un hotel din Belgrad. E închis, imediat, la Gherla. Primește 57 de ani de închisoare pentru mai multe delicte: deturnarea avionului, furt și uz de armă, răpire, trecere frauduloasă a frontierei. Execută 12. În 1988, Moka beneficiază de un decret de amnistiere dat de Nicolae Ceaușescu. Se întoarce în Marghita. Se recăsătorește cu soția de care...nu dăduse, niciodată, divorț. E reangajat la Fabrica de Confecții, dar supravegheat non-stop. Se pensionează în 2000. Scoate, peste ani, o carte: ”Aripi frânte. Povestea singurei deturnări de avion din România”. Se dedică, apoi, marii sale pasiuni: grădinăritul.

Sursa: Bihoreanul

Captură foto: TVR

 



facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI