Cea mai mare tragedie. 583 de morți. Două avioane. ”Puiul ăsta de curvă intră în noi!”

 
+6 click pentru
galerie

Pe 27 martie 1977, o bombă zguduie aeroportul din Gran Canaria. Imediat, urmează o amenințare, așa că locul este închis, iar zborurile dirijate spre insula vecină, pe ”Los Rodeos” din Tenerife. Pilotul unui zbor KLM nu primește permisiunea de decolare, dar dă comandă de plecare. E plin cu 55.000 de litri de combustibil. O cursă PAN AM se află pe pistă. Impactul e nimicitor, în el pierzându-și viața 583 de persoane. Cea mai mare catastrofă aviatică din toate timpurile

  • 17:06:26 Cursa PAN AM: Anunțăm când am eliberat pista
  • 17:06:31 Turnul de control: Mulțumim!
  • 17:06:34 Willem Schreuder (mecanic pe zborul KLM): Deci nu au eliberat?
  • 17:06:34 Jacob Veldhuyzen van Zanten (pilot KLM): Ba da!
  • 17:06:38 Victor Grubbs (căpitan PAN AM): Uite-l, privește! Dumnezeule, puiul ăsta de curvă vine spre noi!
  • 17:06:40 Robert Bragg (copilot PAN AM): Dă-te! Dă-te! Dă-te!
  • 17:06:44 ...se aud câteva țipete
  • 17:06:47 Victor Grubbs (căpitanul PAN AM) urlă
  • 17:06:49 ...impactul...

27 martie 1977 a picat într-o duminică. Avioanele, în număr destul de mare, se îndreaptă spre aeroportul din Gran Canaria, când o bombă explodează în terminal, la ora locală 13:15. Cum imediat urmează o altă amenințare, autoritățile închid totul pentru câteva ore. Se presupune că militanții Mișcării pentru Autodeterminare și Independență din Arhipelagul Canar (MPAIAC) ar fi pus dispozitivul exploziv, deși liderii au negat cu vehemență, spunând că Guardia Civil a făcut acest lucru, pentru a-i discredita. Zborurile KLM 4805 și PAA 1736, ca multe altele, au fost trimise către Aeroportul ”Los Rodeos” din insula vecină, Tenerife. Olandezii zburau de la Amsterdam spre Gran Canaria, americanii veneau de la NY, via Los Angeles. Au aterizat fără probleme. ”Los Rodeos” e, la acea dată, un aeroport mic, instalațiile sunt limitate, nu pot primi ”Jumbo”, nici măcar luminile pistelor nu merg, sunt sparte! În plus, e duminică, există doar doi operatori la turnul de control...Din păcate pentru ceea ce va urma, Aeroportul Tenerife Sud, unul modern, e încă în construcție, urmează să fie inaugurat în noiembrie 1978.

Reproducere a ceea ce specialiștii în accidente aviatice au denumit ”tragedia secolului”. Din partea dreaptă, cu albastru, cu peste 250 km/h, vine cursa KLM, cea care a ignorat ordinul de a aștepta, a turat motoarele și încearcă să decoleze. PAN AM-ul e cel cu alb

La 16:56, pilotul olandez al zborului KLM, Jacob van Zanten, primește permisiunea de a porni motoarele. Trei minute mai târziu, PAN AM pleacă spre pista de decolare. E o ceață deasă, nu prea se vede nimic, luminile de avertizare nu funcționează. Mastodontul american rulează încet. pentru că avioanele stau la coadă, turnul de control, neexperimentat, propune olandezilor să meargă spre capătul pistei, să întoarcă la 180 de grade și să aștepte. PAN AM trebuie să meargă tot pe același drum, dar să iasă pe la ieșirea cu numărul 3. Americanii fie că nu o văd, din cauza condițiilor meteo, fie că o ignoră, pentru că un ”Jumbo” nu poate ”coti”, acolo, dau să iasă pe la 4. E momentul în care Van Zanten accelerează. De ceva vreme, ca instructor, e obișnuit să le spună copiloților ce să facă, fără a primi, însă, permisiunea de decolare de la turnul de control. ”We are now at take-off” se va auzi, apoi, pe înregistrarea de pe cutia neagră. Nimeni nu i-a spus, însă, că se poate ridica!!! Nimeni! Van Zanten eliberează frânele. ”We're going", este auzit. Turnul de control îi spune să aștepte. Ignoră. PAM AM e, încă, pe pistă...

Schița ce explică cea mai mare tragedie aeriană din istorie. KLM merge la capătul pistei de decolare, întoarce la 180 de grade și trebuie să aștepte spre a primi permisiunea. Nu o primește. PAN AM merge pe același drum, trebuie să iasă pe la 3, dar fie că nu o vede, fie că nu poate din cauza mărimii avionului, iese pe 4. Pilotul olandez turează când cursa SUA nu a eliberat, însă, pista...

La 17:06:50 se produce impactul nimicitor. Pentru că e ceață, KLM nu vede PAN AM decât cu opt secunde și jumătate înaintea coleziunii. La 250 km/h, van Zanten încearcă să ridice Boeingul. Conform specialiștilor, ar mai fi avut nevoie de doar 7,62 metri pentru evitarea catastrofei. Pentru că face escală în Gran Canaria, dar nu mai vrea să alimenteze acolo, căpitanul a umplut avionul cu 55 de tone de combustibil...Are loc coleziunea. KLM continuă să zboare și cade la 150 de metri mai încolo. Incendiu uriaș. Toate cele 248 de persoane de la bordul KLM decedează pe loc. Din PAN AM, mor, pe moment, foarte mulți, dar scapă cu viață 70. Nouă dintre aceștia aveau să piară, ulterior, din cauza rănilor. 583 de morți. Cea mai mare catastrofă aviatică din toate timpurile. Un singur suflet nu poate crede știrile: o femeie a refuzat să se mai urce în avion, după ce acesta a aterizat în Tenerife. Locuia acolo, așa că nu a mai plecat spre Gran Canaria, pentru a se reîntoarce, apoi, acasă...

Deși neclară, aceasta este o imagine ”luată” la câteva secunde după impact. Supraviețuitorii sunt din cursa PAN AM

Condițiile atmosferice împiedică turnul de control să vadă accidentul. Cei de acolo aud două explozii puternice, dar nu știu ce s-a petrecut. Alarma se dă târziu. Locul arată înfiorător. Cu toate acestea, 61 de pasageri ai zborului PAN AM supraviețuiesc miraculos! Eve Meyer, unul dintre prinele fotomodele ”Playboy”, își pierde viața. Fusese căsătorită cu faimosul fotograf și regizor american Russ Meyer.

Monument ridicat pe ”Los Rodeos”, exact pe locul în care pasagerii zborului PAN Am și-au pierdut viața

Aeroportul ”Los Rodeos” e închis, din acel moment, pentru zborurile internaționale. Regulile se schimbă, piloții fiind obligați să folosească numai fraze comune, în engleză. Avioanele sunt dotate cu sisteme automate de navigare pe timp de ceață. Peste numai câteva luni, este redeschis. Pe 25 aprilie 1980, un avion ”Boeing 737” al companiei ”Dan Air”, ce realiza curse între Manchester și Tenerife, se prăbușește cu 20 de kilometri înainte de a ajunge pe ”Las Rodeos”. Alte 148 de victime...

Eve Meyer, una dintre primele ”bombe” sexy din istorie, și-a pierdut viața în tragedia viatică de la ”Los Rodeos”, pe 27 martie 1977...



facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI