Teatrul românesc plânge pierderea unuia dintre cei mai buni regizori ai României. Alexandru (Ducu) Darie s-a stins din viață, la vârsta de 60 de ani, în așteptarea unui transplant de ficat.
În cazul lui Alexandru (Ducu) Darie, talentul s-a moștenit, dar sub altă formă, de la tatăl său genialul actor Iurie Darie. N-au avut relație bună, cei doi nu și-au vorbit ani la rând, pierzând cele mai importante momente din viața celuilalt.
Despre timpul pierdut a vorbit chiar regizorul, într-un interviu, în anul 2011: „Cel mai prețios lucru este timpul și îmi pare rău că în unele momente ale vieții mele am lăsat să treacă timpul. Dacă ar fi să o iau de la început, acesta este singurul lucru pe care, într-un fel, l-aș schimba, pentru că, până la 20 de ani, timpul este al tău, după 30 este al altcuiva și cu cât mergi în sus, cu atât devine mai fulgerător.”
Timp de aproape 20 de ani, Alexandru Darie nu a vorbit deloc cu tatăl lui, regretatul actor Iurie Darie.
„Nu mai ţin legătura cu Ducu. Nu ne-am mai vorbit, deşi eu îi tot trimit mesaje de Crăciun, de Paşte şi de Revelion. Dar în ultimele zile m-am gândit la el şi l-am visat cât nu l-am visat în şapte ani de când Iura nu mai este. Nu ştiu ce mai face”, mărturisea Anca Pandrea, mama vitregă a aregizorului, pentru Click!
Alexandru Darie, „Ducu” (cum îi spuneau prietenii), s-a născut pe 15 iunie 1959. Fiul lui Iurie Darie și al actriței Consuela Roșu a studiat regia de teatru la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale" București, pe care a absolvit-o în 1983.
În studenție a regizat spectacolul „Paracliserul”, de Marin Sorescu, pentru care i s-a acordat Marele Premiu pentru cea mai bună producție la Festivalul International al școlilor de Teatru Jacques Lecoq, Riccione, Italia, 1981.
După terminarea facultății a lucrat la Teatrul de Stat din Oradea. Printre producțiile realizate în această perioadă se numără: „Săptămâna luminată”, de Mihail Săulescu, 1984; „Jolly-Joker”, de Tudor Popescu, 1985 (spectacolul a fost interzis un an mai târziu, iar numele său nu a mai apărut în presă timp de un an); „Amadeus”, de Peter Shaffer, 1986, nominalizat pentru cea mai bună producție a anului 1986, premiat de ATM (azi UNITER); „Zece hohote de râs”, de Tudor Popescu, 1987, spectacol cenzurat de patru ori.
A continuat să colaboreze și cu alte teatre. În 1985 a regizat la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț R.U.R., de Karel Capek - premiile pentru cea mai buna producție și cel mai bun regizor la Festivalul Tineretului de la Piatra Neamț, 1985. În 1988 a fost invitat la Teatrul Mic din București unde a regizat „Cameristele”, de Jean Genet.
Din 1989 a lucrat ca regizor angajat la Teatrul de Comedie din București. Aici a regizat în 1990 „Visul unei nopți de vară”, de William Shakespeare (cu Florentina Mocanu în rolul Hermia), spectacol distins cu premiile pentru cel mai bun regizor și cele mai bune costume la prima ediție a Festivalului Național de Teatru „I.L. Caragiale".
Cu spectacolul „Visul unei nopți de vară,” Alexandru Darie a fost invitat în 1991 de London International Festival of Theatre (LIFT), a susținut un turneu în Marea Britanie.
Spectacolul a fost nominalizat printre primele 20 de producții cu „Visul unei nopți de vară” din lume. În 1992 regizorul a fost invitat de Oxford Stage Company să regizeze „Mult zgomot pentru nimic”, de William Shakespeare.
Alexandru Darie a regizat în SUA la Performing Arts Centre, New-York „Mizantropul”, de Moliere și „Cabala bigoților”, de Mihail Bulgakov. În 1992 s-a angajat regizor artistic la Teatrul Bulandra. În 1994 a continuat seria spectacolelor Shakespeare cu Poveste de iarnă, care a avut un mare succes la Globe Theatre Tokio și la Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa (Milano), spectacol distins cu premiul Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru - secția româna.
În ianuarie 1995 a regizat „Trei surori”, de Anton Cehov, spectacolului acordându-i-se Premiul Asociației Criticilor de Teatru - secția română pentru cel mai bun spectacol și Premiul UNITER pentru cel mai bun regizor. De asemenea, a reprezentat Teatrul Bulandra la cea de-a cincea ediție a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa - Cracovia1996.
Alexandru Darie a montat în Japonia „Omul cel bun din Seciuan”, de Bertolt Brecht, la Ghinza Season Theatre din Tokio (1996) și Macbeth, de William Shakespeare. În 1999 a regizat la Teatrul de Comedie „Iluzia comică”, după Pierre Corneille, traducere în versuri de Horia Gârbea, un spectacol care a obținut numeroase premii, printre care și premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol al stagiunii. Înainte, în 1998, a montat la Teatrul Nottara, o temerară punere în scenă a piesei „Viforul”, o piesă istorică (considerată de mulți depășită) scrisă de Delavrancea. Însă viziunea lui regizorală a convins, ca și interpretarea de înaltă ținută a protagonistului Stelian Nistor. În 2002, Alexandru Darie a devenit directorul prestigiosului Teatru Bulandra din București, iar în decembrie 2006 a fost ales președinte al Uniunii Teatrelor din Europa cu sediul la Paris.