Dragoş Buhagiar reprezintă România la cea mai mare expoziţie de arhitectură teatrală şi scenografică din lume, la Praga

 

Dragoş Buhagiar reprezintă România la cea mai mare expoziţie de arhitectură teatrală şi scenografică din lume, Cvadrienala de Scenografie şi Spaţiu Performativ de la Praga, care se desfăşoară în perioada 6-16 iunie. "Ruinele teatrului, ruinele oraşului" este tema expoziţiei organizate de Institutul Cultural Român la cea de-a XIV-a ediţie a evenimentului.

Cele două standuri ale României de la această ediţie a Cvadrienalei prezintă fragmente din opera unui mare scenograf român, Dragoş Buhagiar, şi proiectele celor trei secţii de scenografie de la universităţile din ţară - UNARTE, UNATC (ambele din Bucureşti) şi Universitatea de Artă Târgu-Mureş -, reunite în jurul unui motiv comun, "Ruinele teatrului, ruinele oraşului", propus de curatorul standurilor, criticul de artă şi eseistul George Banu.

Institutul Cultural Român a organizat cele două standuri dedicate artiştilor consacraţi şi, respectiv, tinerilor creatori, prin transpunerea reflexiei plastice a artistului Dragoş Buhagiar, alături de creaţiile viitorilor scenografi. Opera studenţilor la arte incită prin maniera originală şi revelatoare de a reinvesti şi recicla ceea ce e ameninţat de dispariţie în peisajul urban românesc de astăzi.

Cvadrienala găzduieşte din 1967 reprezentanţi ai peste 70 de ţări. Pe parcursul a zece zile se vor organiza 64 de expoziţii naţionale şi peste 500 de evenimente în peste 100 de locuri din centrul oraşului Praga, care vor atrage aproximativ 50.000 de vizitatori.

"Poetica ruinelor e indisociabilă de melancolia europeană care şi-a descoperit modernitatea privind busturi invalide, coloane frânte, palate dărâmate. Melancolia a fost la originea Renaşterii şi şi-a dezvoltat în timp capacitatea de a reînvia mental universuri dispărute. Din această perspectivă putem explora universul eterogen expus de Dragoş Buhagiar ca pe o persistenţă poetică a ceea ce din opera lui continuă să existe în spectatorii de ieri şi îi invită pe cei de azi să o imagineze. O lume dislocată, unde visurile se pot naşte şi călătoriile se pot angaja“, a declarat criticul de artă George Banu, curatorul expoziţiei de la Praga.

"Ideea de a expune instalaţia Ruinele scenei este, până la urmă, un pretext pentru a mă reîntâlni cu obiectele create pentru diferite spectacole, de a inventa imagini noi, de a le reinvesti cu alte semnificaţii, reunindu-le într-o compoziţie coerentă, într-un alt spectacol, privit de aproape. Spun alt spectacol pentru că şi o instalaţie este tot o formă de spectacol. Am vrut să dau şansaÎngerului sculptat, Ochiului tun, Sculpturii-Femeie, Triciclului Mobil, Contrabasului încarcerat, Mesei-uşă care se împotriveste intrării, Căzii şi Scheletului butaforie, Pendulului ochi, Viorilor- Coase să vină în faţă şi să-şi ţipe poveştile. Toate odată, aşa cum orice echipă de creatori de teatru face de obicei“, a precizat scenograful Dragoş Buhagiar.

Expoziţia va fi prezentată şi în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, care se va desfăşura între 14-23 iunie 2019.

Creată în 1967 de celebrul scenograf Josef Svoboda, Cvadrienala s-a dezvoltat, în următorii ani, în spiritul Primăverii de la Praga. În 2019, când sunt celebrate peste cinci decenii de activitate, evenimentul a devenit cea mai importantă panoramă a scenografiei mondiale. Cvdrienala permite vizitatorului să descopere peisajul planetar al scenografiei actuale în toata diversitatea sa, fiind prezenţi, în acelaşi timp, maeştri reputaţi şi tineri debutanţi din toate ţările. ICR susţine organizarea prezenţei româneşti la Cvadrienală din anul 2007, iar ultimele două ediţii au fost curatoriate, în 2011 şi 2015, de scenograful Ştefania Cenean.

Cvadrienala de Scenografie de la Praga a fost creată pentru a aduce în centrul activităţilor culturale cele mai bune performanţe artistice din design, scenografie şi arhitectură teatrală, creând astfel o modalitate de a fi transformate în experienţe de către profesionişti şi de către public. Expoziţiile, festivalurile şi programele educaţionale din cadrul Cvadrienalei devin un catalizator al progresului creativ prin încurajarea experimentării, interacţiunii, inovării şi a posibilelor colaborări. Scopul Cvadrienalei este de a onora, încuraja şi celebra munca designerilor, artiştilor şi a arhitecţilor, dar şi de a inspira şi educa marele public.

Sursa: News.ro



facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI
50 DE ANI DE LA PRIMA ASELENIZARE

vezi mai multe