Omul modern prezinta trasaturi genetice comune cu omul de Neanderthal

O echipa internationala de cercetatori a reusit sa secventieze genomul omului de Neanderthal, descoperindu-se astfel ca acesta si omul modern au trasaturi genetice comune

Circa 1 - 4% din genomul omului modern - 2% din genele sale - provin de la omul de Neanderthal, cel mai apropiat "var" al acestuia, aparut in urma cu circa 400.000 de ani si disparut in urma cu circa 30.000 de ani.

"Putem spune, de acum inainte, ca, potrivit tuturor probabilitatilor, a avut loc un transfer de gene intre oamenii de Neanderthal si cei moderni", subliniaza Richard Green, profesor de inginerie bio-moleculara la Universitatea din California (Santa Cruz), principalul autor al acestui studiu.

Potrivit cercetatorilor, acest transfer genetic s-a produs in urma cu 50.000 - 80.000 de ani, probabil cand primii homo sapiens au parasit Africa si i-au intalnit pe oamenii de Neanderthal, in Orientul Apropiat, inainte de a se raspandi in Eurasia.

Faptul ca amprentele genomice neanderthaliene apar in genomul indivizilor de origine europeana si asiatica, dar nu apar in cel al africanilor, pare sa confirme aceasta ipoteza.

In plus, nicio gena a homo sapiens nu a fost descoperita in genomul omului de Neanderthal, secventiat pe baza ADN-ului extras din fragmentele de oase fosilizate provenind dintr-o pestera din Vindiglia, Croatia, vechi de 38.000 - 44.000 de ani.

Cercetatorii, o parte venind si de la Institutul Max Planck din Germania, au comparat genomul a cinci oameni moderni, originari din Africa de Sud, Africa Occidentala, Franta, China, respectiv Papua Noua Guinee cu acela al unui cimpanzeu (98,8% din genele acestuia sunt identice cu cele ale omului).

Prin comparatie, genele omului de Neanderthal sunt identice cu cele ale omului modern in proportie de 99,7% si cu cele ale cimpanzeului in proportie de 98,8%.

Evolutia genetica proprie omului a fost observata mai ales in cazul genelor care joaca un rol cheie in dezvoltarea mintala si in structura craniana.

Sursa: jurnalul.ro