La 8 aprilie, peste 60 de personalitati publice se infatisau publicului, in expozitia de la Foto Cabinet, in fotografii cu aer melancolic, sepia sau colorate manual. Invesmantati dupa codurile elegantei de altadata, Marcel Iures, Andrei Plesu, Andreea Esca, Gabriela Vranceanu Firea, Monica Davidescu si Aurelian Temisan, Grigore Lese, Andi Moisescu, Florin Piersic jr, Horatiu Malaele, Costel Constantin, Alessandra Stoicescu si multi altii au venit in fata aparatului de fotografiat al lui Eugen Ciocan, carand in spate fundalul dezolant al Centrului Istoric de azi. "Fotografiile sunt atat de reusite!!! In ele si mizeria arata bine", se minuna cineva la vernisaj. Cea care a pus la dispozitie recuzita si a realizat machiajul personalitatilor implicate a fost Irina Solomon. Nici un politician, consilier local sau primar, fie el general sau de sector, nu s-a aratat in acea zi interesat de subiect.
"Bucurestiul zilelor noastre este abandonat de autoritati si parasit de oameni. Trebuie sa-i redam identitatea si, mai ales, demnitatea. Am pornit de la ideea ca noua adresa care gazduieste Foto Cabinet, Lipscani 41, trebuie sa dea tonul unei schimbari radicale in Centrul Istoric. M-am gandit ca o serie de nume importante din lumea artistica si din presa vor putea, prin generozitatea gestului lor, sa grabeasca lucrarile incepute de mult si neterminate inca, dupa atatia ani. Eugen Ciocan, ca artist specializat pe acest tip de fotografie veche si, totodata, un iubitor al traditiei pure romanesti, este partenerul cel mai potrivit in acest proiect", spune Andreea Berecleanu si continua: "cadrele creeaza un contrast intre cele doua lumi. Lumea de ieri, cu gesturile de curtoazie specifice inceputului de secol, si cea de azi, in care domneste haosul si mizeria".
Prezentatoarea Observatorului si-a implicat in proiect si copiii, Eva si Petru. "Copiii mei au inteles exact despre ce este vorba pentru ca le-am explicat inainte de a realiza acea fotografie. Este, de altfel, singura sedinta foto din viata lor in care nu zambesc. Si-au asumat importanta gestului si au inteles ca mizeria din jur este reala, nu e butaforie!" Inainte de toate, le-a povestit cum au pierit rand pe rand, in copilaria ei, Spitalul Brancovenesc, Biserica Sf. Vineri sau Piata Unirii. "Atunci erau alte motive. Acum insa, din cauza nepasarii, exista riscul de a pieri alte repere ale Bucurestiului de altadata. Acel Bucuresti cu repere istorice si morale", adauga ea.
Urmatorul pas, o data realizata aceasta expozitie, va fi semnalizarea locului, ne spune maestrul fotograf: "Vreau sa maresc fotografiile, sa ies cu ele si sa le postez exact in locurile in care le-am facut. Si nu doar acolo. Oamenii care vin sa ne viziteze tara sa inteleaga ca, totusi, acest spatiu nu este un maidan". Si ca aici, contrar aparentelor, exista locuri cu istorie. Spre exemplu, spune Eugen Ciocan, "pe Smardan, o placuta de pe o cladire aminteste ca in hotelul care a existat acolo a tras candva Cuza. Pe poarta aia de metal am vazut intrand zilele trecute, cand ma plimbam prin zona, un grup de 20-30 de indivizi, barbati si femei, o fauna, efectiv. Nu stiu unde se duceau, nu stiu ce exista acum dincolo de acea poarta, in cladirea in care dormise odata domnitorul, dar m-a izbit contrastul".
Ideea expozitiei nu este "sa avem un Centru Istoric", ci "aceea de a ridica nivelul de constientizare al comunitatii". "Am vazut ca in Bucuresti exista deja indicatoare «Spre Centrul Istoric». Noi il indicam, dar nu-l avem! Actualul perimetru al Centrului Istoric este o ramasita a ceea ce a mai ramas din fostul Centru decimat de Casa Poporului... Bucurestiul este singurul oras fara un loc pietonal in Centru. Cum sa te umanizezi intr-un oras ca asta? Problema numarul 1 a Romaniei e uratenia. Iar Centrul Istoric arata asa pentru ca asa suntem noi."
Citeste articolul integral pe jurnalul.ro
Sursa foto: Jurnalul National
Nou record mondial: Tablou de Picasso, vandut cu 106 milioane de dolari... "Padurea spanzuratilor" s-a nascut dintr-o fotografie...