Incredibila poveste a mașinii Regelui Mihai. ”Ceaușescu i-a furat-o și mi-a dat-o mie! Blindată, avea cinci tone și consuma 35 de litri la suta de kilometri. A luat foc și era să ard cu ea!”

 
+4 click pentru
galerie

În 1977, Nicolae Ceaușescu îi face cadou lui Santiago Carrillo, liderul Partidului Comunist din Spania, ”fratele său”, o limuzină ”Cadillac”. Modelul, un ”75 Imperial”, de o frumusețe rară, fusese confiscat de către Guvernul Petru Groza de la Regele Mihai I, după abdicarea acestuia. A fost blindată, cu o armătură de cinci tone, și donată lui don Santiago. Povestea sa este descrisă în ”Automobilul în istoria Spaniei”, o carte de excepție ce poartă semnătura lui Ramon Roca Maseda

Regele Mihai I al României a fost un mare iubitori de mașini. În perioada interbelică a primit un ”Cadillac 75”, cel mai ambițios model al faimoasei mărci. Vorbim despre o ”bestie” cu un motor V8, de 5640 cc, ce dezvolta 150 de cai putere. Pentru a ne face o impresie, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial motorizarea respectivă avea să se regăsească pe faimoasele tancuri M5. Majestatea Sa nu utilizează prea des automobilul, care ajunge pe 30 decembrie 1947 cu foarte puțini kilometri la bord.

După instaurarea Guvernului Petru Groza, ”Cadillac”-ul trece în proprietatea statului. Comuniștii decid să-l blindeze. I se aplică armura și ajunge să cântărească...cinci tone! Consuma 35 de litri la suta de kilometri. Este abandonat după câteva drumuri și intră într-o stare de conservare. Până în 1977, când Nicolae Ceaușescu aude că don Santiago Carillo, liderul Partidului Comunist din Spania, are nevoie de așa ceva. PCE intrase de curând în legalitate, după decesul dictatorului Francisco Franco, în 1975, iar vremurile erau agitate. ”Ceaușescu mi-a dat acest Cadillac, care, sincer, avea pe el atâta armură încât părea un autobuz. Îl furase de la Regele Mihai. Pe stradă făcea un zgomot infernal”, avea să-și aducă aminte Carillo, în ”Automobilul în istoria Spaniei”, un volum excepțional, apărut sub semnătura lui Ramon Roca Maseda. Carillo devenise un apropiat al lui Ceaușescu, petrecându-și, ani la rând, concediul în România, în luna august. ”Acest lucru s-a păstrat și după ce Santiago a plecat de la puterea partidului, în 1982”, spun ziariștii iberici.

Don Santiago Carillo și mașina Regelui Mihai I

A ajuns pe propriile roți în Spania!

În 1977, în momentul cedării sale, automobilul a ajuns pe...propriile roți în Spania. De la Nisa a fost preluat chiar de către Jorge Carillo, fiul liderului comunist iberic, care l-a condus până în patria lui Cervantes, pentru a se lămuri exact de calitățile acestuia. ”Bestia” avea să fie destul de utilizată. Ani buni îi (con)ducea pe liderii comuniști, precum francezul Georges Marchais ori italianul Enrico Berlinguer, cu care Carillo pusese baza așa numitului ”eurocomunism”.

”La o călătorie din Asturias, a luat foc. Era să ard în el, așa că l-am abandonat”, declara, în 1991, Carillo. ”Cadillac”-ul ”Imperial” era tras în garajul PCE vreme de zece ani, până când noii șefi ai partidului decideau să-l vândă. Ajungea, alături de un ”Seat 132”, ce aparținuse unui alt lider comunist iberic, ”soră” cu Ceaușescu, Dolores Ibarruri, într-un depozit în Paracuellos del Jarma. Ironie sau nu, în locul acesta 12.000 de oameni își pierduseră viața în timpul Războiului Civil Spaniol, la ordinul unor...comuniști.

Actualmente, mașina Regelui Mihai, furată de Ceaușescu și dăruită unui ”tovarăș - frate și pretin” din Spania, odihnește, în stare de funcționare, într-o colecție privată din Madrid.

Credit foto: ABC

facebook whatsapp twitter pinterest
PARTENERI
PREMIUM

Mai multe