Smiley News: Gara Târgoviștei, devenită abia în 1888 Gara de Nord, într-o imagine din anul inaugurării 1872
Cătălin Oprişan, redactorul şef de la a1.ro, a prezentat la rubrica "Smiley News", de la Neatza cu Răzvan și Dani, cum arata Gara de Nord in anul 1872.
Autor: Redacție a1.ro Publicat: Vineri, 10 Iulie 2020, 11:19 | Actualizat: Vineri, 10 Iulie 2020, 11:19Povestea Gării de Nord din București ia naștere pe 10 septembrie 1868, când, în prezența domnitorului Carol I a fost așezată piatra de temelie a clădirii.
Gara a fost ridicată pe un teren care era proprietatea boierului Dinicu Golescu. Pământul i-a fost dat ca zestre nepoatei sale, Zoe Racoviţă, căsătorită cu Effigham Grant, cel după care a fost botezat viitorul pod Grant. Când locul a fost scos la vânzare, statul român a cumpărat o bună parte din el, în vederea construirii unei gări.
Smiley News: Când te crezi meseriaș la făcut grătar
Construcția în sine a durat până în 1872. Atunci a fost dată în exploatare circulația feroviară pe linia Roman–Galați–București–Pitești, cu o lungime de peste 600 km şi 39 de staţii.
Stația a fost denumită inițial Gara Târgoviștei. Aceasta pentru că artera numită astăzi Calea Griviței se numea pe vremea aceea Calea Târgoviștei. De abia din 1888 Gara de Nord a devenit… Gara de Nord.
Chiar dacă la început nu era concepută pentru a deveni principala gară a Bucureștiului, odată cu trecerea anilor aceasta a devenit principalul nod feroviar al Capitalei, dar și al României. Ea a fost construită în forma literei U, iar de-a lungul timpului i s-au adus modificări. Clădirea este inclusă în lista monumentelor istorice, iar ultima restaurare a sa a avut loc în perioada 1997-1999.
Celebra gară a fost de cel puțin două ori pe punctul de fi dărâmată. În timpul Celui de-al Doilea Război Mondial, bombardamentele intense au afectat clădirea, dar a rămas în picioare.
Nicolae Ceauşescu plănuia să o demoleze în 1992, pentru a construi o altă gară la marginea oraşului, dar a fost salvată de evenimentele din 1989.
Smiley News: Ultima fiță în materie de mască de protecție
Ca fapt divers, Gara de Nord nu este cea mai veche din București. Gara Filaret este una dintre cele mai bătrâne clădiri din Capitală. A fost inaugurată în anul 1869, iar în 1960 guvernul comunist a transformat-o în autogară.
Pentru mai multe detalii, urmăriți materialul de mai sus!