Chiar daca toti copiii au abilitati de lider din nastere, daca ele nu sunt cultivate si dezvoltate se pierd sau isi estompeaza manifestarea. In procesul dezvoltarii abilitatilor de lider, rolul cel mai important revine parintilor si profesorilor care il pot ajuta fie sa-si dezvolte aceste capacitati, fie le pot anula printr-un comportament neadecvat.
Specialistii americani au descoperit ca micutii crescuti intr-un stil autoritar, dar pozitiv si care in acelasi timp sunt sprijiniti de parinti, isi asuma un rol de lider la locul de munca si, in general, in comunitate atunci cand devin adulti. Specialistii definesc drept stil de educatie "autoritar" comportamentul ce implica stabilirea unor limite si a unor asteptari clare.
Asta inseamna ca parintii spun copiilor care sunt regulile pe care nu au voie sa le incalce (care este ora de culcare, ca nu au voie sa umble la aragaz etc.) si in acelasi timp si ce asteapta ca ei sa realizeze. Potrivit studiului publicat in revista "The Leadership Quarterly", stilul de educatie al parintilor are un rol fundamental in dezvoltarea abilitatilor de lider la copil.
Tendinta de a incalca regulile
In acelasi timp, incercarea celor mici de a trece dincolo de limitele stabilite de parinti este un semn al abilitatilor lor de lideri. Asta le da copiilor oportunitatea de a invata de ce sunt stabilite anumite reguli.
In acelasi timp, ei invata de la parinti cum sa-si atinga obiectivele fara a incalca regulile. Aceasta regula nu este insa valabila atunci cand copilul trece peste aceste limite, netinand cont deloc de regulile impuse de parinti si pare a avea mai degraba un comportament opus.
"Aceste exemple de comportament din copilarie cand se incearca incalcarea regulilor nu are efecte negative mai tarziu in viata", spune profesorul Maria Rotundo. Asta nu inseamna ca toti copiii crescuti intr-un stil "autoritar" vor deveni mai tarziu lideri, dar sunt mai predispusi sa devina conducatori.
Citeste si Revista Felicia!
Foto: www.secondact.com