Primul se refera la inabilitatea copilului dea intelege si a raspunde la anumitesemne nonverbale.
In SUA, de la 10 pana la 13 la suta dintre copii cu varsta scolara traiesc un fel sau altul de respingere sociala. In afara de faptul ca acest lucru poate crea probleme de sanatate sau mentale, intimidarea sau izolarea sociala poate creste sansele unui copil de aobtine note proaste la scoala, sa renunte la scoala sau sa dezvolte o problema cu drogurile.
"E intr-adevar o problema de sanatate publica mult prea putin discutata"spune liderul cercetarii Clark McKown al centrului Rush Neurobehavioral Center din Chicago. Aptitudinele sociale pe care copiii le dobandesc pe terenul de joaca sau in alt spatiu public se pot manifestain viata acestuia de mai tarziu, spune Richard Lavoie, expert in comportamentul social al copiilor. Timpul de joaca
nestructurat - adica acela in care copiii interactionneaza fara ghidarea unei figuri autoritare - este momentul
cand copiii experimenteaza cu stiluri de relatii pe care le vor avea ca si adulti, spune el.
"Nevoia principala a oricarui om este aceea de a fi placut de alti oameni", spune Lavoie. "Dar copiii nostri sunt straini in propriul lor teritoriu". Ei nu inteleg regulile de baza care conduc o societate si greselile lor sunt de obicei neintentionate.
Respingerea sociala
In doua studii, Mckown si colegii lui au studiat 284 de copii, cu varste cuprinse intre 4 si 16 ani, care au trebuit sa urmareasca filme si sa se uite la fotografii pentru a-si da seama de starea pe care vroiau sa o transmita actorii in functie de expresiile faciale, tonul vocii sau postura corpului. Le-au fost descrise si diverse situatii sociale si au fost intrebati diferite lucruri.
Rezultatele au fost comparate cu ceea ce au declarat parintii/profesorii despre comportamentul social al copiilor respectivi.
Copiii care aveau probleme sociale, aveau probleme si in cel putin trei aspecte diferite ale comunicarii non-verbale: a observa mesajele non-verbale, a le descifra si a veni cu solutii in rezolvarea unui conflict social.
Un copil de exemplu nu percepe tot timpul semnele de nerabdare ale altcuiva sau ce inseamna cand bati din picior a graba. Sau ii este greu sa impace nevoile unui prieten cu ale sale. " Este important sa descoperim deficitele copilului si sa il ajutam sa le depaseasca ", spune McKown.
Cum poti ajuta
Cand copiii au probleme de durata cu socializarea, "ncepe un cerc vicios", spune Lavoine. Cei respinsi au mai putine sanse de a-si eei respinsi au mai putine sanse de a-si exersa aptitudinile sociale, in timp ce copiii populari sunt ocupati exersandu-le pe ale lor. Cu toate acestea, a avea doar unul sau doi prieteni poate fi de ajuns pentru a-i oferi copilului practica sociala de care are nevoie.
Parintii, profesorii si alti adulti din viata copilului pot de asemenea sa ajute. In loc sa reactioneze cu nemultumiri si rusine fata de copilul care ii pune uneori intr-o lumina proasta, ar trebui sa exerseze ei insisi tacticile pe care vor sa fie invatate de copiii lor.
"Multi copii sunt atat de disperati sa aiba prieteni incat pur si simplu se arunca direct cu capul inainte", spune Lavoine.
Acesta are cateva sfaturi pentru a va ajuta copilul :
1. Intrebati-l ce s-a intamplat si ascultati-l fara sa il judecati
2. Rugati-l pe copil sa identifice greseala. (de multe ori ei stiu doar ca cineva s-a suparat, dar nu inteleg rolul lor in acest rezultat).
3. Ajutati-l pe copil sa identifice greseala facuta intrebandu-l cum s-ar fi simtit daca el ar fi fost pus in situatia persoanei pe care a asuparat-o. Ce reactii ar fi avut..
4. Creati scenarii imaginarii, dar asemanatoare in care copilul sa trebuiasca sa ia o decizie.
5. Dati-i teme sociale, rugandu-l sa exersese ce a invatat si intrebandu-l apoi ce a reusit.
Aceste studii se gasesc mai detaliat in revista "Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology"
Sportul - o cale pentru a te lasa de fumat... Yuroll - masaj pentru o stare de bine...