Antena Căutare

Adevărul ascuns din spatele lansării primei Dacia 1100, mașina cadou pentru tovarășu' Ceaușescu

Primul autoturism românesc, Dacia 1100, ieșea, la data de 20 august 1968, pe poarta uzinei de la Colibași. Prima mașină Dacia ieșită pe poarta fabricii i-a fost făcută cadou lui Nicolae Ceaușescu.

Galerie
Dacia 1100 - Nicolae Ceausescu

La data de 20 august 1968, pe poarta uzinei de la Colibași ieșea primul autoturism românesc, Dacia 1100. Cunoscută oficial ca prima mașină Dacia, aceasta i-a fost făcută cadou lui Nicolae Ceaușescu.

Prima mașină Dacia, la volanul căreia se afla Nicolae Ceaușescu, vedea lumina zilei în data de 20 august 1968.

Autoturismul Dacia 1100, despre care toată lumea știa că este primul construit de fabrica românească, avea aplicată o plachetă din bronz pe care scria:

INFORMARESetările tale privind cookie-urile nu permit afișarea conținutului din această zonă. E necesar să accepți cookie-urile social media pentru afisarea acestui tip de conținut. Modifică setările

Articolul continuă după reclamă

În prezent, Dacia 1100 condusă de Nicolae Ceaușescu se află în colecţia de autovehicule istorice a Automobil Clubului Român.

Adevărul ascuns din spatele lansării primei Dacia 1100, mașina cadou pentru tovarășu' Ceaușescu

Dacia 1100

Dacia 1100 condusă de Nicolae Ceaușescu nu era de fapt prima mașină Dacia

În mod oficial, prima Dacia a ieşit de pe liniile de montaj în ziua cea mare a festivităţilor, când președintele Republicii Socialiste România avea să primească cheile primei mașinii construită de fabrica românească.

Adevărul este că prima mașină Dacia a fost gata cu aproape trei săptămâni mai devreme, pe 3 august 1968. Vehicululul ales să-i fie înmânat tovarăşului Nicolae Ceauşescu a fost, de fapt, varianta îmbunătățită a uneia dintre maşinile produse în prima jumătate a lunii august 1968.

Acest lucru a fost însă păstrat secret, astfel că momentul festiv de la 20 august 1968 era acela când tovarășului Nicolae Ceaușescu îi erau înmânate cheile primei Dacii 1100.

Modelul Dacia 1100 a fost fabricat de-a lungul a patru ani, sub licența Renault 8, perioadă în care la Mioveni au fost produse 37.500 de autoturisme.

Faţă de Renault 8, Dacia 1100 nu prezenta modificări semnificative. O siglă cromată cu numele „Dacia 1100 – Uzina de Automobile Piteşti” era amplasată între faruri, ulterior, în 1970 aceasta fiind înlocuită, într-o prezentare similară originalului R8, cu o bagheta de inox peste care era amplasată emblema UAP.

Paleta de culori pentru Dacia 1100 nu a fost una foarte vastă, însă culorile sunt de neuitat: Roşu 28, Alb 40, Albastru 68, gri 83 şi verde 57.

Dacia 1100, concepută pentru raliuri?

Potrivit ACR, Dacia 1100 a fost concepută, de fapt, special pentru raliuri, deşi nu atingea o viteză mai mare de 132 km/h. Blocul motopropulsor avea capacitatea cilindrică de 1108 cm³, ce dezvolta 46 CP, cutie de viteză în 4 trepte şi consumul de 7 litri la suta de kilometri.

Dacia - o scurtă istorie din 1966, în 2019

Construcţia Uzinei de automobile începea în anul 1966, la Mioveni, în judeţul Argeş, iar la scurt timp, în urma semnării unui contract de licenţă între Renault si statul român, demara fabricarea primului model Dacia 1100.

Adevărul ascuns din spatele lansării primei Dacia 1100, mașina cadou pentru tovarășu' Ceaușescu

Dacia

Primul model realizat la Colibaşi a fost urmat, în 1969, de Dacia 1300, un vehicul produs sub licenţă Renault 12. Ulterior, Dacia a reuşit să dezvolte o întreagă gama de modele care a cuprins mai multe tipuri de vehicule de persoane şi utilitare. După 1978, Uzina de la Colibaşi a rămas fără Renault, pentru două decenii, până la 2 iulie 1999, când a avut loc semnarea contractului de privatizare a societăţii, dată de la care Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault.

În intervalul 1978-1999, Automobile Dacia a continuat autonom producţia de autoturisme derivate din gama Renault 12

  • în 1987 - lansarea modelului Dacia 1320,
  • în 1991 - lansarea modelului Dacia 1325 Liberta,
  • în 1992 - lansarea modelului Dacia 1307 şi 1309 Dublă cabină).
  • în 1995 a fost lansat primul autoturism conceput 100% de inginerii români, Dacia Nova.

Dacia cu și fără Renault

Deși exista o oarecare mândrie că Dacia poate produce și fără Renault, plecarea francezilor era, de fapt, începutul unui dezastru, astfel că standardele scăzuseră semnificativ și, implicit, calitatea producțiilor.

În iulie 1999 a avut loc semnarea contractului de privatizare a uzinei de la Mioveni, iar Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault.

Un an mai târziu, a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, un autoturism echipat cu motor şi cutie de viteze Renault. În următorii ani sunt lansate modelele Dacia Solenza, Dacia Logan, Dacia Pick-Up, Logan Van, Dacia Sandero, Duster sau Lodgy.

Citește și:

Surse: acr.ro, wikipedia.org, adevarul.ro

Cum alegi o mașină de familie?... ONG: Autorizaţia de construire pentru ”ciotul” de 4,5 km al Autostrăzii A3 nu mai este valabilă...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 6 noiembrie 2024. Ana Maria și Sebastian au câștigat 15.000 de lei
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 6 noiembrie 2024. Ana Maria și Sebastian au câștigat 15.000 de lei Miercuri, 06.11.2024, 19:00
Premierele toamnei în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x