Dieselul e încă sfânt pentru români, iar cea mai bună dovadă este că peste 60 la sută dintre maşinile de la noi sunt pe motorină. În timp ce alte ţări ca Franţa şi Germania iau măsuri pentru a elimina, treptat, astfel de automobile, la noi încă mai sunt la mare căutare.
De cel puţin zece ani, maşinile diesel sunt în topul preferinţelor cumpărătorilor, la noi. Ce spun şoferii despre ele?
Mecanicii spun însă că autoturismele pe motorină nu sunt rentabile în oraş. Nici pentru şoferii care fac mai puţin de 20 de mii de kilometri pe an. Pentru că, deşi consuma mai puţin, cheltuielile de întreţinere sau de reparaţie sunt mai mari.
Maşinile diesel sunt şi mai complicate şi sunt mai multe piese care pot ceda, mai ales în cazul celor care circulă doar pe distanţe scurte.
În plus, emisiile motoarelor diesel au fost încadrate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii în categoria substanţelor cancerigene. Iar Agenţia Europeană de Mediu spune că sunt cauza a 68 de mii de decese premature anual, în ţările europene. Din aceste motive, tot mai multe ţări au în plan să renunţe la maşinile pe motorină în următorii ani, iar oamenii aleg din ce în ce mai mult celelalte variante.
În centrul Romei, maşinile diesel vor fi interzise din 2024. În Germania, judecătorii au decis să lase libertatea autorităţilor locale din marile oraşe să interzică sau să limiteze accesul maşinilor pe motorină.