Incepand de vineri, persoanele interesate sa vada daca au de recuperat bani ca diferenta vor avea la dispozitie, pe site-ul AFM formula de calcul prevazuta de lege si care va fi utilizata si de organele fiscale.
Persoanele care constata ca au de recuperat bani din taxa auto trebuie sa depuna la organelle fiscale competente o cerere de restituire, insotita de mai multe documente, in original sau in copie: documentul doveditor al platii taxei pe poluare/ taxei speciale pentru autoturisme (chitanta fiscala/ordinul de plata si extrasul de cont), copia cartii de identitate a vehiculului si a certificatului de inmatriculare, cu prezentarea in original a acestora.
Noua taxa se aplica numai masinilor care se inmatriculeaza incepand din 13 ianuarie 2012, data la care intra in vigoare noua Lege.
Normele mentin totodata prevederea conform careia taxa auto poate fi ajustata atunci cand autovehiculul nu se incadreaza in parametrii standard, respectiv au un rulaj ridicat, de peste 15.000 kilometri in cazul vehiculelor de transport pasageri cu maximum opt locuri pe scaune, peste 30.000 kilometri la vehicule transport marfa cu greutate de pana la 3,5 tone, peste 60.000 kilometri pentru masini transport pasageri cu mai mult de opt locuri pe scaune si vehicule transport marfa cu greutate intre 3,5 tone-12 tone si peste 100.000 kilometri in cazul vehiculelor de transport marfa mai grele de 12 tone.
Potrivit legii care are la baza principiul "poluatorul plateste", taxa de poluare va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania. Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata de catre cumparator la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, dupa ce intra in vigoare aceasta lege.
Modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita. Aceasta se calculeaza pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luand in considerare si deprecierea autoturismului.
Aceasta lege elimina si discriminarea indirecta mentionata in hotararile Curtii Europene de Justitie, in cele doua cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene. In aceste hotarari, este precizat ca regimul de impozitare prevazut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directa, dar poate genera o discriminare indirecta din cauza efectelor sale, descurajand importurile de autovehicule, scrie Mediafax.
sursa: Antena3