Antena Căutare

Fabricile si uzinele fac competitie dezvoltatorilor de retail si office pe piata de terenuri

Cererea de terenuri se bazeaza doar pe fragilul sentiment de incredere economica din Romania. Preturile parcelelor construibile vor continua sa scada doar in zonele cu acces dificil si infrastructura slaba.

Anul acesta cererea pentru terenuri a fost reimprospatata cu jucatori din zona productiei industriale, fapt care a adus o oarecare stabilizare in materie de preturi pe segmentul tranzactiilor cu su­pra­fete construibile mari. Per total, pre­tu­rile terenurilor au ajuns la valorile anilor 2004-2005, iar continuarea iefti­ni­rii proprietatilor funciare se mentine doar in cazul anumitor suprafete de teren.

Terenurile aflate in zone cu acces di­ficil sau care nu beneficiaza de infras­tructura dezvoltata vor suferi in conti­nuare scaderi de preturi", crede Sin­zia­na Oprea, Associate Land Agency Colliers International.

Totusi, intr-o economie cu o fragila crestere economica, cum este a Roma­niei, cererea de terenuri pentru investitii ramane inca destul de fragmentata si slaba.

Cererea ar putea sa creasca, sus­ti­nu­ta de perspectivele bune de majorare economica care au readus Romania si in special Bucurestiul pe agenda investi­to­ri­lor. In contextul unei oferte in crestere, pre­turile terenurilor nu vor evolua sem­ni­ficativ pe termen scurt si mediu. In anumite cazuri exceptionale, proprieta­rii de terenuri aflati sub presiunea ban­cilor ar putea sa vanda cu preturi mai mici terenurile pe care le detin", mentioneaza analistii Colliers.

Articolul continuă după reclamă

Din vanzatori in cumparatori

Din partea dezvoltatorilor de cladiri cu destinatie de retail sau de birouri cererea de terenuri se mentine la cota destul de ridicata. Aceasta este diver­sifi­cata si datorita cresterii interesului pen­tru terenuri din partea producatorilor industriali. Daca in anii trecuti acestia s-au manifestat ca unii dintre cei mai activi vanzatori, in acest an pe piata de profil avem tranzactii in care fabricile sunt cumparatori.

Astfel, la inceputul acestei luni com­pa­nia Shinheung din Coreea de Sud a cumparat de la Primaria Oradea 10 ha in incinta parcului industrial Eurobusi­ness, pe care a platit 1 milion de euro. Plata va fi realizata in doua transe, prima - de 50% din pret - fiind deja achi­ta­ta, urmand ca a doua sa fie platita pana la sfarsitul anului.

Un alt exemplu este cel al omului de afaceri Daniel Guzu, proprietarul produ­ca­torului de materiale pentru construc­tii Duraziv. Acesta a cumparat in pri­mavara 7 ha de teren cu aproximativ 0,6 mil. euro, pentru extinderea si dez­voltarea capacitatilor actuale de produc­tie din Popesti-Leordeni (langa Bucu­­resti).

Exceptie face Heineken Ro­ma­nia, care a vandut catre fondul spa­niol de investitii GED, in urma cu cateva luni, aproximativ 3,7 hectare de teren in zona parcului de retail Militari Shopping din Bucuresti. Potrivit datelor aparute in Monitorul Oficial, tranzactia a avut loc prin vanzarea integrala de catre producatorul de bere a firmei Militari Property Management, valoarea tranzac­tiei fiind estimata la 3,7-3,9 mil. euro.

Retailerii, inca foarte activi

Cu toate acestea, doar anumite loturi par sa atraga atentia investitorilor. „In tara, achizitiile pentru dezvoltarile de retail au fost cele mai frecvente.

Hiper­mar­keturile, discounterii si magazinele de bricolaj au fost de departe cei mai activi cumparatori de terenuri, vizand orase cu peste 100.000 de locuitori sau cu 30.000-50.000 de locuitori pentru for­matele mici", arata analistul Colliers. Kaufland si Dedeman au fost cei mai agresivi in „securizarea" unor loturi pentru viitoarele unitati comerciale fie di­rect, fie prin parteneriate cu dezvoltatori.

In tara, preturile la terenuri construibile variza in marile orase intre 50 si 200 euro/mp in zonele periferice, 200-400 euro/mp in cele semicentrale si 300-600 in zonele centrale.

In Capitala, desi cotatiile medii s-au injumatatit in ultimii aproape trei ani, atingand nivelurile din 2004-2005, in anumite zone se pastreaza discrepante mari intre asteptarile vanzatorilor si ofertele facute de cumparatori. In Piata Victoriei, preturile cerute variaza intre 1.500 euro/mp si 8.000 euro/mp, in functie de vizibilitate, forma, caracte­risticile planului urbanistic zonal.

In zonele periferice sau cu dificultati de acces si infrastructura slaba, preturile inca mai scad. Deprecierea acestora s-a situat intre 10% si 30%. In Bucuresti, in afara de centru si aria Floreasca-Barbu Vacarescu, zona Basarab a devenit interesanta pentru dezvoltatori dupa inaugurarea pasajului.

Sursa: Financiarul

Credit Suisse: Daca SUA intra in incapacitate de plata, actiunile vor scadea cu 30% si economia cu 5%... Seful Erste spune raspicat ca nu vrea sa listeze BCR. Vezi ce raspund SIF-urile!...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 22 noiembrie 2024. Mihai Găinușă și Oana Paraschiv luptă pentru visul lui Tudor de a ajunge un mare pianist
Ești mai deștept decât un copil de clasa a V-a | Sezonul 3, 22 noiembrie 2024. Mihai Găinușă și Oana Paraschiv luptă pentru visul lui Tudor de a ajunge un mare pianist Vineri, 22.11.2024, 19:00
Premierele toamnei în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x