Capital uman slab pregătit și instituții ineficiente. Este concluzia Raportului „Markets and People: Romania Country Economic Memorandum” dat publicității de Banca Mondială.
Rolul școlii în dezvoltarea copiilor
Un copil născut astăzi în județele Ilfov și Cluj își atinge doar 69%, respectiv, 66% din potențialul său productiv ca adult, comparativ cu 53 la sută pentru un copil născut în Satu Mare și 49 la sută în Giurgiu, scrie newsweek.ro.
Pierderea de productivitate asociată cu o calitate scăzută a educației este de aproximativ 22%, în medie, la nivel național, variind între 18% (în Brăila) și 29% (în Harghita).
Altfel spus, un copil născut în Harghita va finaliza, în medie, aproximativ 12,5 ani de școală. Cunoștințele și aptitudinile acumulate în această perioadă echivalează cu doar opt ani de educație de nivel înalt din statele membre ale UE de top.
La polul opus, Brăila are cel mai mic decalaj. Acolo, 12,2 ani de școlarizare echivalează cu 9,6 ani de școală la un nivel perfomant.
În medie, un elev din Giurgiu ar avea nevoie să mai meargă 4 ani la școlă pentru a ajunge nivelul de competență mediu al unui elev din București.
Elevii din București, rezultate ca în Islanda. Zonele rurale, la egalitate cu Senegalul
Elevii din București au rezultate similare cu cei din Islanda la testele internaționale standardizate, cei din România urbană au în medie rezultate similare cu elevii ucraineni, pe când, în România rurală, rezultatele la testările internaționale sunt similare cu cele din Senegal.
Analiza făcută de Bănca Mondială se face pe baza conceptului „adjusted year of education/schooling”, ce a apărut pentru a putea compara nivelul standard de educație din diverse state.
Astfel, în locul numărului de ani, comparația între elevi din diverse state se face prin armonizarea rezultatelor obținute de elevi la testele internaționale TIMSS, PIRLS, PISA, teste regionale.