(P) Povestea Nike, compania care în 50 de ani a cucerit lumea sportului
Este adevărat că lumea echipamentelor sportive este foarte vastă și că există o mulțime de companii care și-au pus amprenta asupra conștiinței colective. Puma, Reebok sau Adidas au reușit să câștige încrederea oamenilor.
Publicat: Marti, 24 August 2021, 11:43 | Actualizat: Marti, 24 August 2021, 11:44- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Adidas a reușit chiar să schimbe denumirea pantofilor sport din România, ducând la formule greu de acceptat de către concurență, precum adidasi Nike. Cu toate astea, cea mai mare companie de echipament sportiv din lume este Nike.
Cu mai mult de 700 de magazine în întreaga lume, cu o prezență internațională în peste 160 de țări și cu susținere din partea unor celebrități uriașe, precum Tiger Woods sau Michael Jordan, Nike a reușit să strângă peste 270,00 de angajați și să genereze vânzări anuale de peste 44 miliarde de dolari în 2021. Din punct de vedere al succesului de piață, această companie este pe primul loc în topul producătorilor de echipamente. Cum a reușit?
Philip Knight, fondatorul viitorului imperiu
Ideea unei noi afaceri cu pantofi sport i-a venit lui Philip Knight în 1958. Acesta era pasionat de atletism, însă era incapabil să alerge o milă în sub 4 minute, așadar, a renunțat la visul său de a veni sportiv profesionist, devenind contabil și, ulterior, profesor de finanțe. Pasiunea pentru sport nu a murit, însă, iar ideea creării unor pantofi sport de bună calitate i-a venit ascultându-l pe antrenorul său de atletism, Bill Bowerman, care se plângea de calitatea slabă a pantofilor nemțești.
În 1964, împreună cu Bowerman, a înființat firma care ulterior avea să se dovedească a fi una dintre cele mai profitabile din lume. În doar doi ani, Phillip și Bill ajunseseră să vândă peste 1,300 de perechi de încălțăminte pe an, cu o valoare de peste 8,000 de dolari. Inițial, pantofii sport ai celor doi producători erau comercializați prin compania Onituska Tiger, însă neînțelegerile au dus la desprinderea de compania japoneză și, implicit în 1978, lansarea numelui care avea să facă istorie: Nike.
Anul 1978 este și cel în care Nike începe să producă și alte echipamente sportive, pe lângă pantofii sport. De asemenea, este anul în care se face simțită cu adevărat evoluția companiei, care a început să colaboreze cu cei mai renumiți sportivi ai momentului, să investească în tehnologii din ce în ce mai interesante și să lanseze modele care au devenit istorice, precum Nike Air Force 1, Nike Vandals sau Nike Air Jordan.
Lucruri interesante despre Nike
De-a lungul timpului, Nike a dat naștere unui număr mare de lucruri foarte interesante, de care cel mai probabil nu știai:
• Logo-ul a costat doar 35 de dolari și a fost creat înainte de numele companiei;
• Inspirația pentru talpa de cauciuc a pantofilor a fost o tigaie de făcut waffles;
• Knight a insistat multă vreme pentru o atmosferă deosebit de relaxată în cadrul companiei, încurajând întrecerile sportive și glumele între angajați;
• Sloganul „Just Do It” a fost inspirat de un condamnat la moarte în 1977.