Modificări aprobate ale Codului Rutier ce vor fi valabile din iulie 2020
Conform deciziilor luate de autorităţile din România, şoferii vor fi nevoiţi ca de la 1 iulie 2020 să respecte şi noile reglementări, care au fost introduse în Codul Rutier. Este vorba despre modificări importante, care vizează proprietarii de maşini, dar şi aspiranţii la obţinerea permisului auto şi care trebuie cunoscute şi aplicate, astfel încât conducătorii auto să evite contravenţiile aferente.
Autor: Redacție a1.ro Publicat: Marti, 26 Mai 2020, 13:39 | Actualizat: Miercuri, 27 Mai 2020, 11:56- Marele Premiu de Formula 1™ al Braziliei e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 1 - 3 noiembrie 2024!
- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite începe din 17 noiembrie, numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
Sursa poza: https://www.promotor.ro/wp-content/uploads/2019/07/18223386/1-ce-infractiuni-prevazute-de-codul-rutier-iti-fac-dosar-penal-1024x587.jpgDin informaţiile următoare, toţi şoferii pot afla care sunt principalele modificări ale Codului Rutier 2020, schimbări care într în vigoare de la 1 iulie.
Noi reguli de obţinere a permisului auto
Pentru început, autorităţile au considerat că e nevoie de noi reguli privind condiţiile de obţinere a permisului auto. Mai exact, după îndelungate dezbateri, de la 1 iulie este obligatoriu că toate persoanele ce doresc să obţină permisul de conducere trebuie să aibă cel puţin 10 clase absolvite. Dacă în trecut era suficient ca aspiranţii la carnetul auto să fi împlinit cel puţin 18 ani, acest lucru se pare că se va schimba şi trebuie neapărat însoţit şi de nouă condiţie.
Persoanele vârstnice, nevoite să facă mai des controale medicale
În ceea ce priveşte persoanele vârstnice care au deja permis auto şi care îşi doresc să-l poată folosi în continuare, vor fi nevoite să îşi facă mai des controale medicale, pentru a dovedi că sunt apte să se urce la volan. Această măsură a fost introdusă în Codul Rutier cu scopul de a diminua numărul de accidente provocate de vârstnici în trafic, dar şi pentru siguranţa personală a tuturor participanţilor la trafic.
În acelaşi timp, persoanele care suferă de probleme cardiace ori care au diabet vor obţine mult mai greu avizul medicilor pentru a putea conduce, având în vedere că aceste condiţii medicale pot influenţa în mod direct capacitatea şoferilor de a reacţiona atunci când sunt în trafic.
Utilizarea telefonului mobil la volan fără hands-free, aspru pedepsită
Pe lista reglementărilor pe care le-au decis autorităţile se numără şi faptul că toţi conducătorii auto care sunt prinşi vorbind la telefon în timp ce se afla la volan risca să fie sancţionaţi prin suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile. Mai mult, şoferii trebuie să ştie că risca şi amenzi cuprinse între 870 şi 1.160 de lei, împreună cu contravenţiile aferente de 2, respectiv 3 puncte. Aceste amenzi sunt încadrate în clasa a III-a.
Un alt aspect esenţial, pe care conducătorii auto trebuie să îl aibă în vedere este acela că risca amenzi şi în situaţia în care încalcă regulile de circulaţie din cauza utilizării telefonului. Amenzile sunt, de această dată mai mari, de 4 sau 5 puncte, iar şoferii îşi pot pierde permisele pentru 30 de zile.
Trusa medicală, verificată mai des de către poliţişti
Conform Codului Rutier, toate autoturismele trebuie să fie dotate cu truse medicale, însă puţini sunt aceia care ştiu exact ce trebuie să conţină acestea:
- un dispozitiv intermediar pentru procedura de respiraţie gură la gură, care trebuie să aibă o valvă unidirecţională sau un filtru;
- foarfecă cu ambele vârfuri boante şi o lamă care să taie materialul textil de tip postav gros de cel puţin 2 mm;
- cel puţin 4 bucăţi de pansament rapid, cunoscut şi sub denumirea de plasture;
- rolă de leucoplast;
- cel puţin 5 pachete a câte 25 de bucăţi de comprese de tifon sterile;
- faşă de tifon (minimum 2 bucăţi cu dimensiuni diferite: 5 x 4 cm, respectiv 10 x 4 cm);
- cel puţin 2 bucăţi de bandaj nedeformabil;
- cel puţin 2 perechi de mănuşi de unică folosinţă;
- faşă elastică;
- cel puţin 2 bucăţi de pansament steril absorbant (dimensiuni diferite);
- cel puţin 6 ace de siguranţă
- cel puţin o folie de supravieţuire izotermă, care să aibă următoarele dimensiuni: 2,10 x 1,60 m;
- o broşură cu instrucţiuni de prim ajutor, care să fie autorizată de Ministerul Sănătăţii Publice;
- o listă clară cu toate obiectele existente în trusa de prim ajutor.
În situaţia în care poliţiştii constata că şoferii nu dispun de o trusă medicală în autoturismele personale, conducătorii auto risca amenzi din clasa a II-a de sancţiuni, însemnând valori cuprinse între 420 de lei şi 525 de lei şi 4 sau 5 puncte de penalizare.
Pe lângă trusa medicală, toate maşinile trebuie să fie dotate şi cu triunghiuri reflectorizante, dar şi cu un stingător de incendiu., care să poată fi folosite în situaţii dificile.
Bicicliştii sunt şi ei vizaţi de modificările Codului Rutier
Luând în considerare numărul din ce în ce mai mare de biciclişti care circulă pe străzile din România, autorităţile au considerat că este nevoie să introducă în Codul Rutier şi câteva modificări care îi vizează pe aceştia. Mai exact, a fost modificat punctul 8 din articolul 101, alineatul 1, care prevede că bicicliştii trebuie să fie mult mai atenţi atunci când ies pe stradă.
Aceştia trebuie să îşi doteze bicicletele în mod corespunzător, astfel încât să fie vizibili în trafic atât de către ceilalţi biciclişti, cât şi de către pietoni şi şoferi. În caz contrar, bicicliştii risca amenzi cuprinse între 870 şi 1.160 de lei, care sunt încadrate în clasa a III-a.
Anvelopele de iarnă, verificate mult mai atent
Pe lista noutăţilor din Codul Rutier se numără şi faptul că şoferii de autoturisme pot fi amendaţi iarnă, atunci când circulă pe străzi acoperite de zăpadă şi polei chiar dacă au masinile dotate cu anvelope de iarna. Mai exact, sancţiunile se aplică atunci când anvelopele au un grad de uzură mai mare decât cel acceptat prin lege.
În acest sens, producătorii au început să introducă pentru fiecare anvelopă câte 6 indicatori de uzură, pe care poliţiştii le pot verifica în timpul controalelor de rutină. Dacă autorităţile constată că şoferii au încălcat normele Codului Rutier, atunci le pot aplica amenzi în valoare de până la 725 de lei.
Care sunt motivele pentru care şoferilor li se poate suspenda permisul de conducere pentru 30 de zile?
- neacordarea priorităţii pentru pietonii care se afla pe sensul de deplasare al şoferilor;
- nerespectarea culorilor semaforului;
- depăşirile neregulamentare;
- neacordarea priorităţii celorlalte vehicule, atunci când ele au acest drept;
- depăşirea altor autoturisme care aşteaptă regulamentar la culoarea roşie a semaforului ori care aşteaptă la trecerile de cale ferată;
- nerespectarea semnalelor date de către poliţişti;
- neprezentarea la Poliţie în cazul accidentelor cu pagube materiale.
Care sunt motivele pentru care şoferilor li se poate suspenda permisul de conducere pentru 60 de zile?
- conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, numai în situaţia în care fapta nu reprezintă infracţiune;
- conducerea unor maşini care au probleme la mecanismul de direcţie ori la sistemul de frânare;
- neoprirea la trecerile de cale ferată atunci când barierele ori semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre, dar şi atunci când luminile roşii/sonore sunt active;
- depăşirea vitezei maxime admise pe drumurile publice cu peste 50 km/h.
Şoferii trebuie să fie în permanenţă la curent cu modificarile Codului Rutier 2020, astfel încât să circule regulamentar şi să evite sancţiunile. Recomandat este că proprietarii de autoturisme să se asigure că îşi dotează bunurile mobile cu toate accesoriile necesare şi să fie prudenţi atunci când se urcă la volan, atât pentru siguranţa proprie, cât şi pentru siguranţa celorlalţi participant la trafic. Mai mult, respectarea toate condiţiile anterior menţionate este obligatorie în permanenţă!