Curtea Constituţională va dezbate în 9 iulie sesizarea Avocatului Poporului cu privire la starea de alertă
Curtea Constituţională a stabilit, pentru 9 iulie, termen de dezbatere a sesizării depuse de Avocatul Poporului cu privire la unele aspecte din legea prin care Parlamentul a aprobat starea de alertă.
Publicat: Luni, 15 Iunie 2020, 15:56 | Actualizat: Luni, 15 Iunie 2020, 16:09”9 iulie - exceptia de neconstituţionalitate ref. la disp. art. 4 alin. (3) şi (4), art. 65 lit. s), ş), art. 66 lit. a), b) şi c) şi art. 67 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19”, a transmis, luni, Curtea Constituţională.
Sesizarea a fost depusă de Avocatul Poporului, în 3 iunie.
”Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate referitoare la câteva articole din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile menţionate sunt neconstituţionale, întrucât, prin aprobarea de către Parlament a unei hotărâri a Guvernului de instituire a stării de alertă, se aduce atingere principiului separaţiei puterilor în stat, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constituţie, deoarece o asemenea intervenţie a puterii legiuitoare în activitatea puterii executive nu are o consacrare constituţională”, a transmis atunci Avocatul Poporului.
Sursa citată a precizat că, prin intervenţia legislativă a art. 4 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 55/2020, ”Parlamentul a eliminat hotărârea de Guvern privind instituirea stării de alertă din sfera actelor administrative normative supuse controlului judecătoresc în contencios administrativ, incluzând-o în sfera excepţiilor reglementate de art. 126 alin. (6) din Constituţie, şi anume actele care vizează raporturile cu Parlamentul”.
”De asemenea, critica de neconstituţionalitate se referă şi la nesocotirea dispoziţiilor constituţionale ce reglementează raporturile Parlamentului cu Guvernul. Avocatul Poporului consideră că prin introducerea unei noi forme de control parlamentar asupra actelor Guvernului, Parlamentul a convertit natura juridică tradiţională de act administrativ normativ a hotărârii de Guvern într-un document politic ce vizează exclusiv raportul constituţional dintre Parlament şi Guvern”, a mai transmis Avocatul Poporului.
O altă critică de neconstituţionalitate se referă la trimiterile din cuprinsul legii la norme legale inexistente în fondul activ al legislaţiei (art. 65, art. 66, art. 67).
”Astfel, prevederile adoptate în acest mod, şi anume prin trimitere la norme legale inexistente, aduc atingere dispoziţiilor art. 1 alin. (5) din Constituţie, în privinţa clarităţii şi previzibilităţii legii”, mai arată Avocatul Poporului în trimisă Curţii Constituţionale.
Încă din momentul în care Parlamentul a votat legea pentru aprobarea Hotărârii de Guvern prin care s-a instituit starea de alertă mai mulţi parlamentari au atras atenţia că Parlamentul nu poate încuviinţa o HG. De exemplu, senatorul PNL Daniel Fenechiu a vorbit despre faptul că se încalcă legea prin încuviinţarea unei Hotărâri de Guvern în Parlament. Şi Victor Ponta a vorbit despre faptul că o HG nu se încuviinţează în Parlament.
Sursa : news.ro