Tehnologia este ştiinţa care a revoluţionat lumea ultimilor zeci de ani, iar tehnologiile avansate sunt cele care ne-au schimbat radical viaţa şi o vor face în continuare. Aşa cum era de aşteptat, impactul invenţiilor apărute în ultimul deceniu, dar în special cele legate de comunicare, şi-au pus amprenta şi asupra unui domeniu precum arta culinară.
Doi tineri români, foşti elevi la Liceul de Informatică Bucureşti, pe care soarta i-a făcut să se întâlnească din nou în capitala Marii Britanii, s-au gândit să îmbine tehnologia cu arta culinară, punând bazele unui concept care ar putea revoluţiona industria restaurantelor şi a hranei.
Este vorba despre Bogdan Popovici şi Ştefan Cătoiu, care au deschis la Londra, în apropiere de celebra catedrală Sf. Paul, unde a avut loc nunta prinţesei Diana cu prinţul Charles, în 1981, un restaurant mai puţin obişnuit.
La prima vedere, pare un magazin în care se vând tablete, acestea fiind expuse chiar lângă ferestrele imense ce dau spre stradă, însă dacă te uiţi mai atent observi un semn prin care eşti informat că aici îl vei putea întâlni pe „bucătarul tău deştept/”Your smart chef””.
Dacă îţi faci curaj şi intri, vei descoperi un restaurant cu un concept nou, acela de a-ţi crea un prânz în funcţie de portretul tău robot. Sună ciudat, dar ideea de bază este una simplă: o bucătărie personalizată în funcţie de nevoile, pretenţiile şi gusturile fiecărui client.
„Am o pasiune pentru mâncare şi am o pasiune pentru tehnologie şi avem tehnologie de ne iese pe urechi. Noi am vrut să fim printre primii care mută această tehnologie în domeniul mâncării”, spune râzând unul dintre proprietarii restaurantului „Vita Mojo”, Ştefan Cătoiu.
Cum le-a venit ideea
Ideea de a deschide un astfel de restaurant le-a venit inspirându-se din viaţa celebrităţilor lumii, care se pot bucura oricând de serviciile unor bucătari personali. Cei doi s-au gândit că şi oamenii obişnuiţi ar putea să trăiască o astfel de experienţă şi au creat de la zero o aplicaţie care tocmai asta face: îi ajută pe clienţi să-şi aleagă un meniu în funcţie de nevoile calorice, de alergii, de dieta preferată sau de metabolism.
„Piloţi de Formula 1, preşedinţi de ţări sau ai unor mari companii au ceea ce se numeşte un bucătar personal şi un nutriţionist. Iar asta înseamnă o calitate a vieţii crescută. Din dorinţa noastră de a ajuta oamenii, am vrut să facem acest produs accesibil tuturor, nu doar elitei”, explică Bogdan Popovici, celălalt român co-proprietar al restaurantului „Vita Mojo”.
Cât a costat afacerea
Drumul celor doi români până la crearea restaurantului nu a fost uşor, ţinând cont de faptul că în Marea Britanie sunt peste 200.000 de localuri, iar aproape 90 la sută dintre localurile care se deschid în fiecare an dau faliment, după cum ne informează chiar Bogdan Popovici.
Cei doi au cheltuit în jur de jumătate de milion de lire sterline pentru a crea „Vita Mojo”. O parte din bani au fost folosiţi pentru realizarea aplicaţiei, iar o parte pentru achiziţionarea proprietăţii din Londra.
„Competiţia este acerbă, însă dacă găseşti o fereastră şi profiţi de ea cu ambele mâini, ai o şansă. Noi am încercat să sprijinim afacerea cu forţe proprii, dar în urmă cu şase luni a fost un moment în care am decis să aducem şi investitori străini, pentru mai multe lucruri”, povesteşte Bogdan Popovici.
Una dintre provocările restaurantului a fost să reuşească să se impună pe o piaţă aglomerată, provocare pe care se pare că cei doi au reuşit să o depăşească. Mărturie stau zecile de clienţi care umplu restaurantul la orele prânzului. Aceştia se aşează în faţa tabletelor şi cu ajutorul tehnologiei îşi crează un meniu în funcţie de preferinţele fiecăruia. Mulţi dintre ei sunt asistaţi chiar de cei doi bucătari români.
„Ne-am gândit că dacă vindem mâncare la fel sau mai bună pe piaţă, la un preţ competitiv, acest serviciu de a fi personalizat este ceea ce ar trebui să ne propulseze în topul industriei”, explică tot Bogdan Popovici.
Mămăliga, populară printre londonezi
Cei doi au reuşit să strecoare în meniul lor personalizat, din care oamenii pot alege alimente precum quinoa sau orez sălbatic, şi un produs sută la sută românesc - mămăliga.
„Care este cea mai bună cale să mănânci porumb dacă nu mămăliga? Avem şi pătrăţele de mămăligă pe care le cântărim la gram şi este super populară”, spune din nou râzând Ştefan Cătoiu.
Întrebaţi de ce nu au încercat să deschidă un astfel de restaurant în România, cei doi au dat vina pe birocraţie. „Nu am cuvinte să vorbesc despre birocraţia din România, pe când în Londra nu este aşa birocraţie. Capitalul este greu de obţinut aici, însă nu aşa de greu ca în România”, explică Ştefan Cătoiu.