Românii nu scapă de taxa pentru maşini. Cine poluează trebuie să plătească. Asta susţine ministrul mediului, care pregăteşte o taxă imbatabilă pentru românii care conduc maşini normă de poluare mică, dar cu emisii mari de dioxid de carbon.
La calcul se va ţine cont şi de capacitatea cilindrică, de numărul de kilometri pe care ar putea să-i parcugă sau de durata de viaţă a autovehiculului.
Peste cinci milioane şi jumătate de maşini circulă pe şoselele din România. Multe dintre ele sunt vechi. Numai în primele opt luni ale acestui an s-au înmatriculat în jur de 340 de mii de autovehicule deja rulate în alte ţări. Adică de cinci ori mai multe decât cele noi.
După principiul cine poluează, plăteşte. Dar noua taxă ar trebui să fie şi una de necontestat în instanţă, aşa cum nu s-a întâmplat până acum cu formele anterioare.
Practic, taxa de poluare se va calcula şi în funcţie de noxe, adică de norma de poluare, dar şi de emisiile de dioxid de carbon. Teoretic, aşa s-a procedat şi la formele anterioare ale taxei. Dar, conform calculatorului de pe site-ul ANAF, maşinile vechi şi poluante nu erau, neapărat, sancţionate foarte scump.
Anul trecut, vechimea medie a parcului auto din România +10.14 era de 15,3 ani la autoturisme. În timp ce media europeană la autoturisme este de 10,7 ani. Taxa de poluare încă nu a îmbrăcat o formă clară. La ministerul Mediului, grupul de lucru încă mai dezbate formula de calcul.