23 de ani de la anunțul care isteriza lumea: Oaia Dolly, primul animal clonat

La 23 de ani de la uluitorul experiment, oaia Dolly rămâne cel mai controversat animal din istorie, fiind primul clonat. Află mai multe despre experimentul care a șocat o lume întreagă.

Astăzi se împlinesc 23 de ani de când Oaia Dolly, experimentul care a marcat o lume întreagă, a avut loc. Atunci oamenii de știință au demonstrat pentru prima dată faptul este posibilă clonarea. În februarie 1997, cercetătorii scoţieni au prezentat lumii prima clonă a unui mamifer adult - faimoasa oaie Dolly, propagând o undă de şoc în jurul lumii.

Reacţiile nu au întârziat să apară. Mulţi i-au acuzat pe oamenii de ştiinţă că "se joacă de-a Dumnezeu", în timp ce alţii au văzut avantajele pe care le-ar putea aduce utilizarea unei astfel de tehnologii, precum repopularea unor zone cu animale aflate pe cale de dispariţie.

Oaia Dolly a fost primul mamifer clonat cu succes dintr-o celulă somatică adultă, prin procedeul de transfer nuclear. Ea s-a născut pe 5 iulie 1996 şi a avut trei mame - una dintre oile folosite în cadrul experimentului furnizând ovulul, o altă oaie ADN-ul şi cea de-a treia fiind "mama surogat".

Experimentul de clonare – Oaia Dolly

Cercetătorii care au dezvoltat experimentul au fost biologul Keith Campbell și embriologul Ian Wilmut. Ei au reușit să creeze studiul revoluționar împreună cu colegii lor de la Universitatea din Edinburgh, Scoția.

Oamenii de ştiinţă au aşteptat şapte luni înainte să facă public rezultatul experimentului lor, considerat a fi una dintre cele mai mari descoperiri ale deceniului. Dolly a trăit întreaga viaţă la Institutul Roslin din Midlothian.

Prima clonă a primit numele de "Dolly", după cântăreaţa de muzică country Dolly Parton, la sugestia unui membru al echipei care a ajutat la naşterea ei. Ideea i-a venit aflând că oaia a fost clonată dintr-o celulă mamară, Parton fiind cunoscută pentru bustul său generos.

Ea a fost împerecheată cu un berbec numit David şi a fătat şase miei. Dolly a fătat prima oară în aprilie 1998, primului ei miel fiind botezat Bonny. Un an mai târziu a fătat gemenii "Sally" şi "Rosie", iar în 2000 tripleţii "Lucy", "Darcy" şi "Cotton".

Experiment de clonare renăscut

În 2010, oaia Dolly a renăscut. Aceiași oameni de știință din echipa care o clonase prima dată pe Dolly, în 1996, au realizat un nou experiment genetic, dând viață la 4 (patru) oi Dolly – copii genetice perfecte ale clonei originale. Clonele create în 2010 fac parte dintr-un experiment prin care geneticienii au vrut să descopere dacă tehnica de clonare s-a îmbunătățit.

În ciuda controverselor stârnite și a tehnologiei, care încă nu este 100% sigură, în numeroase țări din lume clonarea este folosită pe scară largă, acesta fiind cazul celor mai performante animale.

Oile clonate erau identice una cu cealaltă și cu clona originală. Profesorul Keith Campbell, geneticianul din spatele întregului proiect Dolly, într-un laborator al Universității Nottingham, declara entuziast: „Dolly este vie și o duce bine. Din punct de vedere genetic, aceste 4 oi sunt Dolly!”. Clonarea oii Dolly reprezentase un proces lung și dificil. Echipa oamenilor de știință a trecut prin 277 de încercări și doar o singură vietate a supraviețuit în 2006. De aceasta dată, în 2010 când au reluat studiul, geneticienii au avut nevoie de doar 5 embrioni din care au „produs” cele 4 „Dolly” sănătoase.

Experimentul scoţienilor a deschis o nouă cale în lumea oamenilor de ştiinţă. De atunci, au fost clonate numeroase specii de animale, atât domestice, cât şi sălbatice. Printre acestea s-au numărat capre, căprioare şi un câine.