Antena Căutare

FOTO de colecție! 40 de ani de când Ceaușescu a construit Transfăgărășanul! Uite cum arăta în '70 și ADEVĂRATUL MOTIV pentru care a fost creat

Transfăgărăşanul este cel mai spectaculos drum al țării și se situează pe locul al doilea ca altitudine în clasamentul șoselelor alpine din România, după Transalpina. Leagă Curtea de Argeș de Sibiu și a fost ales de CarsRoute drept cel mai frumos drum din lume, iar cei de la Top Gear i-au acordat calificativul de cel mai bun drum din lume.

Transfăgărăşanul este cel mai spectaculos drum al țării și se situează pe locul al doilea ca altitudine în clasamentul șoselelor alpine din România, după Transalpina. Leagă Curtea de Argeș de Sibiu și a fost ales de CarsRoute drept cel mai frumos drum din lume, iar cei de la Top Gear i-au acordat calificativul de cel mai bun drum din lume.


La inițiativa lui Nicolae Ceaușescu, șoseaua a fost construită în perioada 1970-1974. Timp de 4 ani şi jumătate, mii de oameni au muncit din greu, cu eforturi materiale considerabile și cu prețul unor vieți de soldați care au contribuit la construcția lui, bilanțul oficial fiind de 40 de morți. Lucrători de atunci care mai sunt acum în viață avansează astăzi cifre mai mari, care ajung până la câteva sute de vieți omenești pierdute (răspunzând unui interviu, un martor al timpului spunea: "Numai la baraj au murit vreo 400 de băieți.''


Traseul a fost conceput inițial ca un drum strategic ce lega garnizoanele Piteștiului și Sibiului. Deși România avea deja mai multe treceri ale Carpaților Meridionali moștenite dinainte de perioada comunistă, invazia Cehoslovaciei din 1968 de către trupele sovietice și ușurința cu care puteau fi blocate sau atacate trecerile existente între Transilvania și Muntenia determină inițierea de urgență a proiectului "Transfăgărășanului". În notele de fundamentare a proiectului se menționează, totodată, ca motive "deschiderea bazinelor forestiere din masivul Făgăraș, folosirea mai rațională a pășunilor alpine și realizarea unui centru turistic montan în zona Lacului Bâlea".


Cu o lungime totală de 92 de kilometri, tunelul care străbate muntele Paltinul de la sud la nord are o lungime de 887 metri şi se află la altitudinea de 2.042 metri. Pentru realizarea lucrării au fost executate 4 milioane de metri cubi de terasamente, 290 de mii de metri cubi de fundaţii, 600 de mii de metri cubi de suprastructură de macadam, 290 de mii de metri cubi de zidărie, 830 lucrări transversale, 27 viaducte şi poduri şi s-au folosit peste 6 milioane de kilograme de explozibil.


Pe vremea lui nea’Nicu, proiectul prevedea ca drumul să aibă o singură bandă de circulație, plus acostament, și să se continue în sud, spre Curtea de Argeș. După care s-a constatat că traseul de pe malul vestic era impracticabil și s-a hotărât modificarea proiectului și mutarea drumului pe traseul actual. În anul 1971 s-a hotărât realizarea drumului conform normativelor de drum național în zonă montană, adică două benzi de circulație de 6 metri lățime și acostament de 1 metru.


20 septembrie 1974, Nicolae Ceaușescu inaugura oficial deschiderea Transfăgărășanului, lucrările continuând până în 1980.


Odată cu inaugurarea din 1974, s-au mai inaugurat și două monumente ridicate în cinstea militarilor care au contribuit la construirea șoselei. La cota 1200, pe versantul nordic se află „Poarta Geniștilor”, iar la cota 1600 se găsește „Poarta Întâlnirii”.

Spectacol pe cer! Super Luna şi-a făcut apariţia pe bolta cerească... Taurii au parte de conflicte la locul de muncă! Horoscopul zilei de 10 septembrie, cu Amalia Ștefania...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 3: Steak de vită cu sos de parmezan cu trufe
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 3: Steak de vită cu sos de parmezan cu trufe Marti, 16.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x