- Marele Premiu de Formula 1™ al Braziliei e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 1 - 3 noiembrie 2024!
- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite începe din 17 noiembrie, numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
In mai 2008, un incendiu a distrus un corp secundar al fabricii. In ianuarie 2012 acoperisul si un perete al corpului principal s-au prabusit din cauza furturilor de materiale din structura de rezistenta, iar pe 7 iunie a izbucnit un alt incediu care a afectat turnul, inalt de 24 de metri.
Moara a fost construita in 1853 pe un teren cumparat de Gheorghe Assan de la Epitropia Ghica. Assan avea o mica afacere in zona Lipscani, pe care o administra alaturi de Ioan Martinovici. Cei doi au decis sa aduca din Austria o masina cu vapori pentru a intemeia prima moara cu aburi din Romania.
Deoarece utilajele pentru moara erau grele si masive, transportul acestora, de la firma Siegel din Viena, s-a facut pe Dunare si a durat mai bine de o luna. Mai mult, unele drumuri si poduri au trebuit sa fie consolidate, deoarece nu puteau suporta greutatea utilajelor.
Cladirea a fost ridicata de constructori nemti. Desi in proiect unul dintre cosuri trebuia sa aiba 24 de metri inaltime, primaria i-a oprit cand au atins 10 metri, pe motiv ca este mult prea inalt. Totusi, dupa plata unor compensatii, cosul a fost ridicat conform proiectului initial.
Moara lui Assan a fost inregistrata ca "Societatea Anonima Fabricile Assan pentru industria comertului fainii, uleiurilor vegetale, lacurilor si culorilor si altor produse similare".
In 1866, Gheorghe Assan moare, iar afacerea ramane sotiei sale, Alexandrina, pana in 1884 cand este preluata de fiii sai, Basile si Gheorghe, intorsi de la studii, din strainatate.
In 1894, moara putea macina 7 vagoane de grau in doar 24 de ore, iar in 1903 i se adauga un nou siloz si astfel devine cea mai inalta cladire din Bucuresti, atingand 41 de metri inaltime. In acelasi an, moara a fost dotata cu energie electrica, avand o uzina proprie. De asemenea, complexul mai cuprindea alte 28 de silozuri, pe o suprafata de 5,41 de hectare, care puteau inmagazina pana la 700 de vagoane. Daca la inceput fabrica avea doar 33 de muncitori, in ianuarie 1946 ajunsese la 400.
In 1948, dupa venirea la putere a comunistilor, fabrica este nationalizata. Basile Assan a fost arestat, torturat si, in final, ucis. Familiei sale i sa comunicat ca s-a sinucis.
Din 1950, moara a functionat ca fabrica de paine si de ulei. Dupa 1989, cladirea a intrat in proprietatea S.C. Graul S.A. si Solaris S.A., iar in 2005 au fost daramate o serie de cladiri din complex.
O parte din utilajele morii a ajuns la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida, iar cealalta a fost dezmembrata si vanduta la fier vechi, in ciuda deosebitei sale valori pentru istoria tehnicii.
Cu timpul, monumentul istoric s-a transformat intr-o ruina. Desi mai multe institutii ale statului au sesizat ceea ce se petrece la Moara lui Assan, nimeni nu a luat o masura concreta, iar distrugerile si demolarile ilegale au continuat. Interesele sunt multiple. Terenul pe care este amplasata moara este extrem de valoros, fiind luat in vizor de mai multi dezvoltatori imobiliari.
Astazi, cladirea din caramida rosie este acoperita de gunoaie si a devenit tinta hotilor de fier vechi.
Vezi in ce stare este Moara lui Assan, dupa incendiul din 7 iunie!
FOTO: Intact Images / wikipedia.org
Restauratia carlista sau cum a dat Carol al II-lea o lovitura de stat contra propriului fiu... Corpul unei femei obeze a provocat un incendiu la un crematoriu din Austria...