Antena Căutare

Care sunt pașii pe care trebuie să-i faci facă vrei să achiziționezi o locuință în 2024. Ce acte sunt necesare

Achiziționarea unei locuințe este un pas important în viața oricui. Românii sunt printre primii în Europa la cumpărarea unei locuințe, în timp ce vesticii preferă să stea în chirie. Birocrația însă îi împiedică pe mulți să facă pasul cel mare.

bărbat la costum care ține în mână niște chei și bărbat la cămașă și cravată care semnează niște documente așezate în fața unei case în miniatură Galerie
Birocrația le dă bătăi de cap celor care vor să-și achiziționeze o locuință | Shutterstock

Una dintre alegerile importante în viața oricui este cumpărarea unui apartament sau a unei case. Cei care doresc să facă acest pas în 2024 trebuie să știe că sunt câteva acțiuni pe care sunt nevoiți să le facă.

Ce acte sunt necesare pentru achiziționarea unei locuințe

În procesul de vânzare - cumpărare, mare parte din responsabilitate revine vânzătorului. Acesta trebuie să furnizeze notarului următoarele documente, potrivit unei surse:

- Actul de proprietate, care este un document esențial. Acesta atestă dreptul de proprietate al vânzătorului asupra apartamentului.

- Certificat de atestare fiscală, care se obține de la Administrația Fiscală responsabilă de impozitul anual pentru apartament. Acest certificat este eliberat în tei zile și este valabil doar pe durata lunii emiterii.

Citește și: Unii români pot scăpa de impozitul pe locuință. Ce trebuie să facă

- Documentație cadastrală, ceea ce înseamnă cadastru și intabulare, cu un termen de eliberare de 18 zile lucrătoare.

- Extras de carte funciară, care se obține de la biroul notarial de la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, la cererea scrisă a vânzătorului. Este valabil timp de zece zile lucrătoare de la data înregistrării.

- Certificat de performanță energetică, care se obține de către vânzător de la un auditor energetic pentru clădiri autorizat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. Respectivul certificat se eliberează în general în 24-48 de ore și este valabil timp de zece ani.

- Ultimele facturi de la utilități și dovada plății acestora. Respectivele documente atestă plata facturilor pentru utilități asociate apartamentului pe care îl pun la vânzare.

- Adeverință eliberată de asociația de proprietari. Aceasta confirmă statutul vânzătorului în cadrul asociației de proprietari.

- Certificate de căsătorie atât pentru vânzători, cât și pentru cumpărători (dacă este cazul) sau sentința civilă de divorț cu mențiunea „definitivă și irevocabilă”.

- Buletinele/ cărțile de identitate, care trebuie să fie în perioada de valabilitate, în cazul în care este expirat se prezintă pașaport și carnet de conducere.

Citește și: Cel mai scump apartament din București. Cât costă și cum arată imoblilul ce se ridică la nivelul milioanelor de euro

Care sunt pașii pe care trebuie să-i faci facă vrei să achiziționezi o locuință în 2024

Găsirea locuinței perfecte este un pas important și care depinde de mulți factori. Însă lucrurile nu se rezumă la alegerea unui apartament sau a unei case și prezentarea la notar.

După acești primi pași, noul proprietar mai are de rezolvat câteva formalități pentru a intra legal în posesia locuinței.

Este esențial să fie înregistrat apartamentul pe numele său. Acesta trebuie să se prezinte la primărie cu următoarele documente:

- Actul de identitate

- Contractul de vânzare - cumpărare

Citește și: O femeie din Cluj a dezvăluit ce a ajuns să facă, din cauza gălăgiei vecinilor săi. Mesajul a devenit viral

- Extrasul de carte funciară, care include fișa cadastrală și intabularea imobilului, fiind crucial pentru identificarea, descrierea și înregistrarea imobilelor, proprietarilor, deținătorilor legali și posesorilor. Totodată, acest document servește ca sursă de informații pentru direcțiile de taxe și impozite.

- Certificatul energetic, care atestă eficiența energetică a locuinței

- Dovada asigurării locuinței

De asemenea, noul proprietar va trebui să lase copii ale acestor documente și la asociația de proprietari, pentru a declara numărul de persoane și pentru a se înregistra în cartea de imobil a asociației de locatari, cât și la furnizorii de servicii (electricitate, gaz, cablu sau internet, salubritate) pentru a transfera toate contractele pe numele său.

Citește și: Doi tineri s-au mutat într-un apartament, dar au încremenit de uimire când au realizat cine mai trăiește cu ei în casă

Noul proprietar trebuie să ia asupra sa și plata impozitelor și taxelor. Impozitul pe clădire trebuie plătit către primărie sau către bugetul local, în cazul Bucureștiului către primăria sectorului în care se găsește rspectiva locuință.

Impozitul pe clădire se calculează în funcție de mai mulți factori. La clădirile rezidențiale deținute de o persoană fizică se ia în calcul valoarea impozabilă a clădirii, cu o cotă între 0.08% și 0.2%.

Odată cu achiziționarea unui imobil vine și o responsabilitate majoră. Cei care doresc să devină proprietari trebuie să cântărească temeinic înainte de a face acest pas, pentru a fi siguri că pot trece peste greutățile care vin în urma unei astfel de decizii.

Cât va costa consultația la medicul de familie din 1 februarie 2024. Românii vor plăti medicul când vor avea nevoie de e... Ce activități gratuite poți face în București de 24 Ianuarie. Muzeul Antipa și Cotroceni sunt deschise publicului...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 5: Vânătă umplută (Vânătă Papoutsakia)
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 5: Vânătă umplută (Vânătă Papoutsakia) Marti, 30.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x