Trenul regal, folosit în prezent de către familia regală a României, a fost inaugurat în anul 1928 şi a fost gândit ca un mijloc de transport pentru regele Ferdinand Întregitorul şi regina Maria în vizitele lor pe teritoriul României Mari. De Ziua Naţională, trenul cu locomotiva cu aburi originală va conduce familia regală într-o călătorie istorică la Alba Iulia.
A fost fabricat în Italia, la solicitarea statului român, la uzinile Ernesto Breda/ Construzioni Meccaniche Milano, din 1926 până în 1928. Potrivit site-ului romaniaregala.ro, citat de news.ro, trenul a fost livrat României şi a intrat în serviciul Casei Regale a României la un an după moartea regelui Ferdinand. Primii ani din istoria trenului sunt legaţi de regina Maria, de regele Mihai, regina-mamă Elena şi de regele Carol al II-lea.
Trenul regal a fost iniţial folosit la realizarea vizitelor de Stat din ţările vecine, la vizitarea comunităţilor urbane şi rurale. De atunci, el a fost în permanenţă un mijloc de a face legătura între Coroană şi comunităţile locale, dar şi un simbol al Statului român.
În anii 1940, regele Mihai şi regina-mamă Elena au folosit trenul regal în multe ocazii. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, suveranul şi mama sa au petrecut, graţie acestui mijloc de transport, multe clipe alături de oameni, de comunităţi, de familii româneşti.
Trenul este compus din cinci vagoane: Vagonul Sufragerie, Vagonul Majestăţii Sale, Vagonul Musafirilor Regali, Vagonul Invitaţilor şi Vagonul Casei Majestăţii Sale. Lor li se adaugă, atunci când este cazul, Vagonul Funerar.
Vagonul Sufragerie este compus din două spaţii: sufrageria propriu-zisă, cu o masă de 24 de persoane şi salonul cu 12 fotolii. Sufrageria este folosită pentru prânzuri, dineuri sau invitaţii la ceai. Salonul este folosit pentru primiri sau pentru întruniri.
Cu actualul tren regal au călătorit patru generaţii ale familiei
Cu actualul tren regal au călătorit patru generaţii ale familiei: regina Maria, regele Carol al II-lea, regina Elena, regele Mihai şi Majestatea Sa Margareta. Nu au călătorit niciodată cu acest tren regele Ferdinand I şi regina Ana.
În zilele noastre, trenul regal a reînceput drumurile sale, ducând membrii familiei regale în oraşele din ţară, acum şase ani. La 15 octombrie 2012, aniversând 90 de ani de la Încoronare, locuitorii municipiului Alba Iulia şi autorităţile locale au sărbătorit evenimentul refăcând cu fidelitate, pas cu pas, prezenţa familiei regale în Gara Alba Iulia, la Catedrala Încoronării şi în Sala Marii Uniri. A fost prima călătorie a familiei regale cu trenul, după 64 de ani de întrerupere. Trenul l-a condus pe regele Mihai I şi pe regina-mamă Elena în exil, în zilele de 3-6 ianuarie 1948.
De ziua de 1 Decembrie, în anul 2013, a doua călătorie a familiei regale a cuprins oraşele Sinaia, Câmpina, Ploieşti şi Bucureşti, ca un omagiu adus de Ziua Marii Uniri regelui Ferdinand I şi reginei Maria. Un mare număr de locuitori ai oraşelor vizitate şi autorităţile locale au venit la gară, pentru a saluta prezenţa capetelor încoronate şi pentru a vedea trenul regal.
Ultima călătorie a celebrat memoria celor care au realizat Marea Unire
Ultima călătorie a celebrat memoria celor care au realizat Marea Unire, la 100 de ani de la înfăptuirea acestui ideal naţional. Familia regală va ajunge în Gara Alba Iulia la 1 Decembrie 2018, ora 9.30, cu trenul regal tras de o locomotivă cu aburi construită în anul 1922, folosită în anii interbelici în călătoriile către diferite oraşe din România. Locomotiva a fost restaurată cu migală, în cursul acestui an, special pentru a onora Centenarul Marii Uniri.
Trenul regal va beneficia, în anul 2019, de o carte-album dedicată istoriei sale de la construire până astăzi.
Trenul a adus-o pe regina-mamă Elena în ţară, în anul 1940, când s-a întors din exil. Regele Mihai a călătorit mult în anii celui de-al Doilea Război Mondial. Regele Mihai şi regina-mamă au vizitat Chişinăul, călătorind cu trenul regal. Tot trenul regal este cel care a condus familia regală pe drumul exilului, în ianuarie 1948.
Lideri politici europeni şi nord-americani au fost musafiri ai trenului regal între anii 1948 şi 1989.
Trenul regal, intrat în al zecelea deceniu al existenţei sale, este impecabil păstrat, este rezistent şi are o calitate tehnică remarcabilă, continuând să fie unul dintre cele mai puternice simboluri ale Statului român.
Centenar. 100 de ani de la Marea Unire. 1 Decembrie 1918, o zi în care istoria naţională a fost "gata"... Ce nu este bine să faci de 1 Decembrie. Tradiții și obiceiuri în prima zi de iarnă calendaristică...