(P) Primul pas spre o vacanță de vis nu a mers așa cum te așteptai. Ce poți face când zborul tău a fost anulat sau întârziat?
Primul pas spre o vacanță de vis nu a mers așa cum te așteptai. Ce poți face atunci când zborul tău a fost anulat sau întârziat?
Autor: Redacție a1.ro Publicat: Joi, 15 Decembrie 2022, 16:48 | Actualizat: Joi, 15 Decembrie 2022, 16:51Pentru a bifa toate locurile pe care vrei să le vizitezi trebuie să pui la punct un program bine organizat. Ce ne facem, însă, atunci când programul nostru este complet dat peste cap de un zbor anulat sau întârziat?
Dreptul la despăgubiri și compensații pentru zbor anulat sau întârziat
Indiferent dacă vorbim despre un zbor anulat WizzAir sau un zbor cu probleme de la altă companie aeriană, toți operatorii din interiorul UE sau care operează zboruri pe teritoriul UE trebuie să respecte Regulamentul Comisiei Europene nr. 261/2004. Acesta susține drepturile pasagerilor în cazul apariției situațiilor neplăcute în timpul călătoriei cu avionul și reglementează despăgubirile și compensațiile pe care le poți primi în urma experienței.
Normele Regulamentului CE 261/2004 se aplică tuturor zborurilor de pe teritoriul aerian al Uniunii Europene, precum și al țărilor care fac parte din SEE (Islanda, Elveția, Norvegia) și al teritoriilor ultraperiferice precum Guyana Franceză, Insula Martinica, Guadelupa, Madeira, Azore etc.
Pentru a putea beneficia de despăgubiri și/sau compensații pentru zborul cu probleme, acesta trebuie să îndeplinească una dintre condițiile următoare:
- zbor dintr-o țară UE în altă țară UE, indiferent de compania de zbor;
- zbor dintr-o țară din afara UE într-o țară din UE, operat de o companie de zbor europeană;
- zbor dintr-o țară UE într-o țară din afara UE, indiferent de compania de zbor;
Ce despăgubiri și compensații poți primi pentru zborurile anulate sau întârziate?
Vacanța ta poate fi dată peste cap de orice întârziere, iar în cazul zborurilor anulate putem discuta chiar despre pierderi financiare irecuperabile. Astfel, despăgubirile și/sau compensațiile reprezintă o variantă elegantă pentru a echilibra balanța pentru cetățenii păgubiți. Orice posesor de bilet are aceste drepturi, regulile fiind aplicate chiar și copiilor dacă aceștia au avut loc rezervat separat în avion.
Sumele de bani pe care le poți primi atunci când ai trecut printr-o astfel de situație neplăcută variază în funcție de distanța zborului și timpul scurs până la primirea unei curse alternative. Astfel, te poți regăsi în una dintre situațiile următoare:
Cuantumul despăgubirilor | Condiții |
125 euro | Zbor de înlocuire primit la mai puțin de 2 ore de la ora inițială a zborului. Cursă pe distanță mai mică de 1500km. |
250 euro | Zbor de înlocuire primit la mai mult de 2 ore de la ora inițială a zborului. Cursă pe distanță mai mică de 1500km. |
200 euro | Zbor de înlocuire primit la mai puțin de 3 ore de la ora inițială a zborului. Cursă pe distanță cuprinsă între 1500 și 3500km. |
400 euro | Zbor de înlocuire primit la mai mult de 3 ore de la ora inițială a zborului. Cursă pe distanță cuprinsă între 1500 și 3500km. |
200 euro | Zbor de înlocuire primit la mai puțin de 4 ore de la ora inițială a zborului. Cursă pe distanță mai mică de 3500km, în interiorul UE. |
400 euro | Zbor de înlocuire primit la mai mult de 4 ore de la ora inițială a zborului. Cursă pe distanță mai mică de 3500km, în interiorul UE. |
300 euro | Zbor de înlocuire primit la mai puțin de 4 ore de la ora inițială a zborului. Cursă pe distanță mai mică de 3500km, în afara UE. |
600 euro | Zbor de înlocuire primit la mai mult de 4 ore de la ora inițială a zborului. Cursă pe distanță mai mică de 3500km, în afara UE. |
Ce trebuie să faci pentru a primit despăgubirile care ți se cuvin?
În primul rând, trebuie să știi că despăgubirile și/sau compensațiile se oferă doar pasagerilor ai căror zboruri au fost anulate sau întârziate din vina operatorului de zbor. În niciun caz nu poți primi despăgubire dacă ai decis sau ai fost nevoit să nu te prezinți la poarta de îmbarcare a zborului tău, indiferent de motiv. Mai mult, atunci când compania aeriană anunță pasagerii de eventualele schimbări în programul de zbor cu mai mult de 14 zile înaintea orei de decolare, aceasta nu mai este eligibilă să plătească niciun fel de despăgubire.
Primul pas pentru a primi despăgubiri și/sau compensații pentru disconfortul creat în urma zborurilor anulate sau întârziate este să formulezi o cerere specială pe site-ul operatorului de zbor. Chiar dacă pare un proces ușor, șansele de a primi un răspuns sunt mici și birocrația asociată poate fi intimidantă pentru un om fără pregătire legală sau suficient timp liber.
Dacă nu vrei să te complici cu birocrația excesivă sau pur și simplu nu ai timp suficient pentru a-l acorda acestei spețe, ai varianta de a apela la o firmă specializată în recuperarea despăgubirilor pentru cetățenii aflați în astfel de situații, cum ar fi AirAdvisor. Serviciile lor sunt gratuite inițial, iar remunerația finală constă în 30% din suma de bani obținută de la operatorul de zbor. Dacă ești de părere că ai putea beneficia de aceste servicii specializate, tot ce ai de făcut este să completezi cererea de pe site-ul firmei. Procesul durează doar 2-3 minute, iar un reprezentant te va contacta pentru a discuta situația ta particulară.
Șansele de a obține despăgubirile care ți se cuvin cresc considerabil atunci când dosarul tău este pe mâinile unor specialiști, deci ia în considerare și această variantă atunci când dorești să mergi mai departe în demersul tău.