Decizia Louis Vuitton după campania „Give Credit”. Ce se întâmplă cu hainele inspirate din folclor, chiar de Ziua Universală a Iei
Ziua Universală a Iei este celebrată într-un mod deosebit
Publicat: Miercuri, 26 Iunie 2024, 13:00 | Actualizat: Sambata, 21 Septembrie 2024, 11:07- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Ziua de 24 iunie are o însemnătate deosebită pentru românii de pretutindeni. Este ziua de Sânizene sau Drăgaica și este celebrată păstârnd obiceiurile din bătrâni. Pe lângă această sărbătoare, de 11 ani, românii sărbătoresc și Ziua Universală a Iei. Zi în care se mândresc cu portul popular românesc.
Pe aceeași temăDecizia Louis Vuitton după campania „Give Credit”. Ce se întâmplă cu hainele inspirate din folclor, chiar de Ziua Universală a Iei
În societatea de astăzi, mai mult decât oricând, comunitatea creată de-a lungul timpului în jurul iei românești și-a arătat puterea în ceea ce privește protejarea patrimoniului cultural imaterial.
La Blouse Roumaine este una dintre cele mai cunoscute și vocale comunități din mediul online care promovează ia. Cei de la La Blouse Roumaine au pornit campania „Give Credit”, după ce mai multe branduri de top s-au inspirat de la portul popular românesc, fără să menționeze sursa de inspirație.
„A fost o campanie diferită față de celelalte cazuri, pentru că de data aceasta am cerut brandului LV să scoată acea cămașă numită balon din colecție. În al doilea rând am cerut comunității noastre să participe, să șusțină campania cu mărturii despre acest port tradițional”, a declarat Andreea Tănăsescu, inițiatoarea mișcării „La Blouse Roumaine”.
Comunitatea nu a dezamăgit și numeroși români s-au alăturat campaniei, postând fotografii în port popular românesc cu #GiveCredit.
După mai multe controverse și implicări ale Ambasadei României în Franța, casa de modă Louis Vuitton a retras bluza de 5.000 de lire de pe site. Totodată, reprezentanții brandului francez au prezentat scuze statului român, susținând că întreaga situație a fost „o greșeală involuntară”, potrivit unei surse.
Bluza respectivă făcea partea din Colecția Summer Beach, fabricată în Italia și fusese evaluată la 5.000 de euro. Descrierea acesteia pe site era: „piesă vestimentară aerisită pentru un look boem și proaspăt”.
Potrivit sursei menționate anterior, colecția era alcătuită din 60 de piese, dintre care 40 s-au vândut deja, iar celelalte au fost retrase de pe piață.
Pe aceeași temăCe a anunțat Raluca Turcan, ministrul Culturii, după o întâlnire cu reprezentanții casei de modă de la Paris
Ambasadorii României în Franța și la UNESCO s-au întâlnit cu reprezentanții casei de modă la Paris. În urma acestei întâlniri, a rezultat un parteneriat inedit, și anume se vor organiza o serie de evenimente care au ca scop promovarea meșteșugurilor românești. Astfel, artizanii români care realizează cămăși tradiționale, cu simboluri specifice, pot fi promovați în magazinele Louis Vuitton din întreaga lume.
„M-am gândit că cel mai important este să transformăm o eroare într-o oportunitate. Și atunci, cu alți parteneri instituționali, am luat legătură cu casa de modă, am stabilit un calendar, prin care România, în parteneriat cu o companie atât de mare, să pună în valoare meșteșugurile romanești”, a precizat Raluca Turcan.
Pe aceeași temă„Simbol al tradiției românești, ia este un element care ne-a demonstrat că are puterea să unească români cu aceeași dorință: protejarea și recunoașterea patrimoniului cultural.
🎊În urmă cu puțin timp, români de pretutindeni s-au alăturat campaniei <<give credit>>, care viza valoarea inestimabilă și recunoașterea la nivel internațional a iei românești.
✨Astăzi, de Ziua Universală a Iei, sub tema <<Un nou început - Give Credit>>, mă bucur că reușim să ne protejăm patrimoniul cultural și să transmitem lumii mesajul iubirii și al respectului față de portul popular românesc și artizani.
✍️După folosirea de către compania Louis Vuitton a modelului iei specifice zonei Sibiului ca sursă inspirațională pentru unele piese din colecția <<LV By The Pool>> 2024, Ministerul Culturii a deschis un dialog cu reprezentanții grupului Louis Vuitton Moët Hennessy care vizează o serie de evenimente și expoziții în care ia și artizanii/meșteșugarii din România să fie puși în valoare la nivel mondial.
Pe aceeași temă🤝Felicit Asociaţia <<La blouse roumaine - IA>>, care sprijină eforturile comunităţii de a promova şi proteja ia şi valorile culturale româneşti şi universale și le mulțumesc celor care iau parte la acest exemplu de mândrie națională” este masajul postat de ministrul Culturii pe contul său de instagram.
Evenimentele de promovare a cămășii tradiționale nu s-au oprit aici. Ministrul Culturii a participat la o dezbatere care a avut în centru cultura, dar și antreprenoriatul.
„M-am bucurat să particip, astăzi, alături de doamna Cristina Chiriac, președinta CONAF - Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin, doamna Claudia Popa, directoarea #CREART, domnul Liviu Jicman, președintele ICR și E.S domnul ambasador al Republicii Moldova, Victor Chirilă, la dezbaterea organizată în contextul Zilei Universale a Iei, eveniment prin care am sărbătorit simultan cultura și antreprenoriatul.
Pe aceeași temă📑Această dezbatere mi-a întărit convingerea că România se poate dezvolta prin cultură, iar antreprenoriatul cultural are un rol important în efortul de modernizare a României. Prin asocierea prestigiul actului cultural cu inițiativa privată aducem cultura mai aproape de oameni și construim împreună o societate bazată pe tradiții și valori culturale confirmate.
✍️Ca ministru al Culturii, îmi doresc astfel ca societatea românească și mai ales tinerii să aibă acces mai larg la cultură, iar pasionații de cultură să aibă o mai bună înțelegere a antreprenoriatului cultural de la idee la proces.
📌Contribuția Ministerului Culturii la dezvoltarea prin cultură e permanentă. Ea înseamnă, printre altele, investiții în clădirile de patrimoniu, înseamnă demersuri pentru recunoașterea și punerea în valoare a patrimoniului, înseamnă încurajarea consumului de cultură și a antreprenoriatului cultural.
În urmă cu un an și jumătate, pe 1 decembrie 2022, România culturală a avut un real prilej de sărbătoare: a fost adoptată decizia privind înscrierea „Artei cămășii cu altiță – element de identitate culturală în România și Republica Moldova” în patrimoniul #UNESCO, pe lista reprezentativă a patrimoniului cultural imaterial al umanității.
Cea mai iubită cămașă din România și Republica Moldova a fost și continuă să fie motiv de mândrie pentru noi toți, iar această certificare UNESCO i-a confirmat calitatea de reper al identității naționale, deci și nevoia de protecție a practicilor specifice de creație. Patrimoniul național (material și imaterial) trebuie să reprezinte o prioritate de țară”, a scris Raluca Turcan.