Acuzație de expunere de falsuri la MNAR. Criticul de artă Pavel Șușară solicită intervenția Ministerului Culturii
Pavel Șușară, critic de artă și președinte al Asociației Experților și Evaluatorilor de Ară din România (AEEAR), acuză conducerea Muzeului Național de Artă de expunere de falsuri în cadrul expoziției „Victor Brauner. Între oniric şi ocult”.
Publicat: Marti, 23 Ianuarie 2024, 14:43 | Actualizat: Sambata, 21 Septembrie 2024, 10:15Pavel Șușară solicită intervenția Ministerului Culturii pentru a clarifica și soluționa problema semnalată în cadrul expoziției „Victor Brauner. Între oniric şi ocult” de la MNAR.
Acuzație de expunere de falsuri la MNAR. Criticul de artă Pavel Șușară solicită intervenția Ministerului Culturii
Criticul de artă acuză conducera MNAR de „grave erori instituţionale muzeografice şi curatoriale”, prezentând falsuri în cadrul expoziției Victor Brauner, deschisă începând cu data de 1 decembrie 2023 și până la data de 30 aprilie 2024 la parterul Galeriei Naționale a Muzeului Național de Artă al României.
Falsurile ar proveni din colecția privată a fostului premier Adrian Năstase.
Pe aceeași temăPavel Șușară a făcut publică adresa trimisă Ministerului Culturii pe pagina sa de Facebook. Acolo se specifică:
„Întrucât în expoziţia dedicată lui Victor Brauner (<<Victor Brauner. Între oniric şi ocult>>), deschisă din 1 decembrie 2023, ora 10.00 şi până în 30 aprilie 2024, la parterul Galeriei Naţionale a Muzeului Naţional de Artă al României, a fost introdus un număr de lucrări în mod evident inautentice, adică falsuri Victor Brauner, dar şi altele cel puţin dubioase, vă rugăm să dispuneţi constituirea unei comisii de experţi, cu participarea unui expert internaţional în opera lui Victor Brauner, pentru clarificarea acestui fapt inadmisibil, dar şi pentru scoaterea publicului din confuzie.
Indiferent dacă la baza acestei grave erori instituționale, muzeografice și curatoriale se găsește incompetența sau complicitatea cu distorsiunile de pe piața de artă, fenomenul trebue clarificat și eliminat, fiindcă altfel el viciază fenomenul artistic românesc, piața de artă și credibilitatea instituțiilor noastre culturale de vârf pe un termen greu de evaluat.”
Pe aceeași temăImediat după acuzațiile criticului de artă a fost publicat un comunicat de presă semnat de directorul general al instituţiei muzeale, Călin-Alexiu Stegerean, confrom Agerpres, în care se precizează faptul că:
„Expoziţia Victor Brauner a fost organizată cu lucrări din colecţia Muzeului Naţional de Artă al României, a Centrului Pompidou, Muzeul de Artă Modernă Saint Etienne, Muzeul de Artă Modernă şi Contemporană din Strasbourg, din colecţii particulare din România şi Franţa.
Pentru acestea s-au avut în vedere autentificări ale unor experţi recunoscuţi şi prezenţa lor în surse bibliografice care nu a fost contestată în lucrări cu caracter ştiinţific. Prin urmare, Muzeul Naţional de Artă al României nu a luat cunoştinţă până în prezent de existenţa unor falsuri în expoziţiile pe care le-a organizat.”
Pe aceeași temăÎn urma acestui răspuns, criticul de artă a trecut la acuzații mai puțin subtile, avertizând colecționarii români în ceea ce privește credibilitatea experților invocați de conducerea Muzeului Național de Artă:
„Așa arată un document autoincriminator, menit să creeze confuzie. Nu, falsurile nu sunt în expozițiile Romul Ladea și Zoe Vida Porumb, ci exclusiv în expoziția Brauner, iar <<experții>> români invocați mai jos sunt Amelia Pavel și Mircea Deac, adică cei de care orice colecționar trebuie să se ferească din principiu”, precizează Pavel Șușară.
Expoziția „Victor Brauner: Invenții și magie” a avut loc și la Timișoara la începutul anului trecut în cadrul Timișoara - Capitală Europeană a Culturii.
Curator a fost Camille Morando – director de documentare la Centrul Pompidou şi profesor la Ecole du Louvre –, care a selectat peste 100 de tablouri, desene, sculpturi, ilustrații și documente care acoperă întreaga activitate artistică a lui Brauner. Însă nici unul dintre tablouri nu a provenit dintr-o colecție privată. Expoziția a inclus și un împrumut excepțional de peste 50 de lucrări de la Centre Pompidou, potrivit unei surse.