Evaluare Națională pentru copiii cu autism. Elevii cu CES, condiții speciale
Evaluare Națională pentru copiii cu autism. Potrivit Ministerului Educației, elevii cu CES beneficiază de condiții speciale în cazul evaluărilor și examenelor naționale.
Publicat: Joi, 21 Februarie 2019, 15:06 | Actualizat: Joi, 21 Februarie 2019, 15:38Evaluare Națională pentru copiii cu autism. Potrivit Ministerului Educației, elevii cu CES beneficiază de condiții speciale în cazul evaluărilor și examenelor naționale.
Copiii cu autism sau, mai corect spus, cu tulburări de spectru autist, au șanse egale la susținerea examenului de Evaluarea Națională. Astfel, pentru elevii diagnosticați cu tulburare de spectru autist, absolvenți de gimnaziu, Ministerul Educației Naționale a elaborat o procedură de desfășurare a examenelor naționale, ținând cont de particularitățile acestei afecțiuni.
Potrivit ordinului emis de Ministerul Educației în 2018, elevii cu CES - condiții educaționale speciale, au la dispoziție o procedură pentru susținerea examenului de Evaluare Națională, procedură la care părinții pot apela integral sau parțial în cazul care doresc acest lucru. Pentru a beneficia de condițiile speciale părinții trebuie să facă o cerere scrisă și să aibă o recomandare de la medicul de familie sau psiholog.
Evaluare Națională pentru copiii cu autism- condiții speciale
Examenul se desfășoară în sală separată, fără distractori, în prezența unui psihopedagog, psiholog sau a terapeutului personal.
Art.9 (1) Candidații cu tulburare de spectru autist pot susține probele de examen în săli de clasă separate, cu supraveghere audio-video, fără distractori, în prezența unui cadru didactic cu specializarea Psihopedagogie specială, familiarizat cu problematica tulburărilor din spectrul autist, a unui psiholog sau a specialistului – terapeut personal al elevului, în calitate de însoțitor. Accesul acestora în centru de examen este permis în baza unei delegații semnate de inspectorul școlar general.
Elevul cu tulburare de spectru autist va cunoaște profesorul asistent înaintea susținerii probei
Art.9 (2) În vederea identificării soluțiilor optime de adaptare a modalităților de susținere a probelor și pentru evitarea blocajelor sau stărilor de anxietate ale elevului, se asigură cunoașterea prealabilă a candidatului cu profesorul asistent/specialistul însoțitor. Totodată, acesta i se poate adresa elevului pentru a-i oferi sprijin în concentrarea asupra rezolvării subiectului, fără a interfera cu conținutul probei de examen.
Art.9 (3) Subiectele pentru probele scrise se transmit candidaților cu tulburare de spectru autist în format hârtie, cu posibilitatea promptării și administrării secvențiale de către profesorul asistent, după caz.
Elevul poate dicta rezolvarea subiectelor la probele scrise sau poate utiliza calculatorul.
Art.9 (4) Redactarea lucrărilor scrise se poate realiza și prin dictare unui profesor asistent care asigură secretizarea lucrării în prezența candidatului sau prin utilizarea unui calculator. Lucrările redactate pe calculator se listează în sala în care a fost susținută proba, se copiază de unul dintre profesorii asistenți pe o foaie tipizată, care se secretizează conform procedurilor aprobate, în prezența a cel puțin doi membri ai comisiei.
Pot fi solicitate pauze
Art.9 (5) Pe timpul realizării probelor scrise se acordă, la cerere, pauze, avându-se în vedere încadrarea în termenul maxim prevăzut pentru elaborarea lucrării.
Pot fi folosite recompense
Art.9 (6) Pe timpul realizării probelor scrise, este permisă folosirea unui sistem de recompensă tangibil (alimente, jucării) sau vizual (fețe vesele, buline), precum și prezentarea vizuală a timpului.
Durata examenului de Evaluare Națională în cazul elevilor cu autism este mai mare
Art.9 (7) Timpul destinat efectuării lucrărilor scrise se mărește cu 1-2 ore.
Art.11 Prevederile Art.9 și Art.10 se pot aplica, după caz, pentru toate tulburările de dezvoltare pentru care se solicită în scris adaptarea procedurii de susținere a examenului.