Autorităţile vorbesc de o situaţie critică, disfuncţionalităţi majore şi un risc crescut ca sistemul să nu mai funcţioneze. Iar totul pleacă de la tehnologia învechită care provoacă defecţiuni tehnice pe bandă rulantă. Singura salvare e modernizarea, care ar dura trei ani.
Raed Arafat, secretat de stat: Dacă nu o modernizăm i se termină viaţa. Situaţia este gravă pentru că nu trebuia să se ajungă până acum aici. Suntem în ceasul al doisprezecelea. Astăzi ni se defectează cinci din şase calculatoare, mâine o să se defecteze trei din patru. Poate să însemne viaţa de oameni fără discuţie.
Totul pleacă de la tehnologie. Calculatoarele sunt vechi de 25 de ani, iar serverele funcţionează neîntrerupt din 2003. Nu se mai produc piese de schimb, iar în permanenţă ce se strică se cârpeşte. Dar problemele nu afectează doar Capitala.
Sistemul central transmite apelurile de urgenţă către dispeceratele judeţe ale Serviciului de Transmisiuni Speciale. De aici, în funcţie de specificul urgenţei, apelul e transferat către poliţie, salvare sau jandarmerie. Comunicarea se face prin echipamente care azi nu se mai produc şi care sunt la fel de bătrâne precum calculatoarele.
Dar nu doar tehnica e antică. Programul care gestionează urgenţele funcţionează pe Windows XP, un sistem de operare ieşit din uz şi abandonat de Microsoft încă din 2004.
Dan Demeter, expert IT: Sistemele de protecţie pe care le are el implementate nu mai sunt de actualitate. Astfel expunându-se la breşe de securitate mult mai severe
Şi, cu toate că oamenii nu au simţit până acum disfuncţionalităţile din sistem, nu acelaşi lucru îl pot spune salvatorii. Preventiv, ambulanţa Bucureşti-Ilfov şi-a păstrat şi vechile numere de telefon fix.
Alis Grasu, director medical al Ambulanţei Bucureşti-Ilfov: Întotdeauna trebuie să ai o soluţie atunci când o parte a sistemului cade, să poţi să faci faţă. Sigur, nu la acelaşi nivel, sigur nu în timpul la fel de scurt atunci când sistemul informatic funcţionează. dar în mod cert să nu sufere pacientul. Ne întoarcem în urmă cu 26 de ani, 28 de ani, în 1990.
Modernizarea 112 ar aduce şi funcţii noi precum transmiterea poziţiei apelantului în timp real, apeluri video sau chiar cererea de ajutor prin SMS.
La ora actuală, dispecerii 112 văd în timp real locul în care se află ambulanţele, maşinile de poliţie şi pompierii, astfel încât intervenţia să fie cât mai scurtă. Pe de altă parte, cei care sună la 112 pentru a cere ajutor sunt localizaţi doar aproximativ. Apar şi ei pe o hartă alături de turnul de telecomunicaţii cel mai apropiat de el.
Din 2005, când a fost înfiinţat serviciul 112, numărul apelurilor primite an de an a crescut de 11 ori. Oficialii STS spun că modernizarea serviciului ar dura trei ani.
Citește mai mult pe Observator.tv!
Toată România e în alertă! Val de epidemii în rândul copiilor. Cum pot fi feriți... Pelerinajul la moaştele Sfintei Parascheva s-a încheiat cu o bătaie...